• Anonym

    Hur lång uppsägningstid har man, kan det vara mer än en månad??

    Kan inte skriva det här i en vanlig tråd, därav känsliga rummet. Om man jobbar inom kommunen och har haft fast anställning ca 3-4 år. Gör det någon skillnad för uppsägningstiden. Är det alltid en månad, eller kan det vara längre? Alltså, det är JAG som ska säga upp mig, jag blir inte uppsagd av min arbetsgivare...

  • Svar på tråden Hur lång uppsägningstid har man, kan det vara mer än en månad??
  • BunY

    Är väl 6 månader om det är fast tjänst, 1 månad om det är provanställning. Kan dock variera men oftast är det så

  • Anonym

    VA??? Är det sant?? Menar du att jag har 6 månaders uppsägningstid...det låter helt otroligt. Jag hoppades på EN månad, men en arbetskamrat trodde det var längre.

  • bebbe2008

    Kolla i ditt anställningsavtal eller kollektivavtal, det kan vara allt från 1-6 mån.

  • Maribor

    Tre månader är det hos oss...och det är Göteborgs kommun...Det som kan hända är att du förlorar 2 veckor av din lön om du går tidigare, men en del arbetsgivare är schyssta och kanske låter en gå tidigare om man gör upp (alltså än tre månader). Men det måste stå i avtalet, prata med ditt fackombud.

  • hugskott

    3 månader tror jag det var när jag jobbade inom kommunen. En månad är det aldrig på en fast tjänst.

  • Maribor

    6 månader kan inte stämma. Enligt lag är det max tre månader, från bägge håll.

  • Anonym

    Shit...jag som sökt nytt jobb...tänk om jag inte kan ta det... vi har personalbrist på jobbet, så... I vanliga fall hade det kanske gått att lösa, men nu...ser det alltså illa ut.l
    Tack för era svar.

  • BunY
    Svar på #7
    Har för mig att det var 6 månader, kan som sagt variera beroende på bransch osv
  • Anonym

    Brukar vara ca 1 månad när man är nyanställd. Efter något år ligger oftast uppsägningstiden på ca 3 månader. Sen går det många gånger att komma överrens med arbetsgivaren och få gå tidigare ändå.

  • BunY

    www.nutek.se/sb/d/919

    kolla där, vet dock inte hur tillförlitlig källan är.. Kom på att det var provanställning som är på 6 månader, inte uppsägningstid.. Skyller på en tidig morgon och en stressig dag

  • padowitch

    du har antagligen 1 månad eller två inte mer än det kan jag lova dig.

  • Maribor

    Men kolla det! Det är ALDRIG mer än tre månader inom någon kommun, så det behöver du inte oroa dig för. Så det KAN ju vara bara en månad oxå, det varierar mellan olika avtal, dvs i vilken bransch du är i. Och som sagt, kan ju vara värt att kanske förlora en halv månadslön, är det fastanställning på det nya så är det ju oftast förskottsbetalning...Men återigen, prata med ditt lokala fackföreningsombud! Dom vet allt sånt. Dessutom kabske chefen låter dig gå innan ändå..Nya arbetsgivare har ibland (inte alltför ofta tyvärr) förståelse för att dom får vänta på en bra anställd, ifall det handlar om uppsägningstid på gamla jobbet.

  • Maribor

    BunY, du är förlåten , tyckte det lät lite väl magstarkt även i Reinfelt-Sverige...

  • BunY
    Svar på #15
    Haha joo verkligen!! Min hjärna har inte varit som den ska vara på ett par dagar. Så får nog tänka mig för innan jag skriver i någon tråd
  • arianne03

    Oftast är det en månad om du säger upp dig

    Från Nuteks sida (LAS)
    "För den anställde är uppsägningstiden alltid en månad. För arbetsgivare ökar uppsägningstiden med antal anställningsår."
    www.nutek.se/sb/d/919

    Men ni kan ha kollektivavtal som säger något annat, du får kolla upp det

  • Anonym

    Tack alla. Jag ska kolla upp det genast när jag vaknar imorgon. Ska ringa facket och fråga. Samt kolla mitt anställningsavtal. Fast jag kan inte minnas att det står nåt mer än att jag är anställd och lönen och så där...vet inte exakt var jag har det, men ska leta imorgon. Tack igen. Och god natt.

  • Anonym (Maira)

    Då du jobbar inom kommunen, så gissar jag på att du går under HÖK-avtalet: www.sktf.se/Templates/Page____20015.aspx.

    När jag jobbade inom kommunen så var uppsägningstiden det första året 1 månad, därefter 3 månader. Men det kan ju ha ändrats - orkade inte kolla i avtalet

  • Anonym

    Efter att ha talat med facket har jag fått veta att det är en månad som gäller. Toppen, med andra ord!!!

Svar på tråden Hur lång uppsägningstid har man, kan det vara mer än en månad??