Hamnbo skrev 2008-10-14 15:57:40 följande:
Håller med dig men pojkvänner ersätter ju vännerna i början eftersom man knappt har tid för dom när man vill va med pojkvännen hela tiden, iallafall var det så för mig.Är man vänner så vet man det, så egentligen ska man inte behöva messa varje dag.Och går man i skolan eller jobbar hela dagarna så vill man ju umgås med killen när man kommer hem. När ska man annars ha tid för det?
Jag har aldrig upplevt att pojkvännen ersätter vännerna, förstår inte alls det där. För mig fyller olika personer olika behov, och jag saknar personen om jag inte träffar honom/henne, det kan för mig inte ersättas med en annan person. Och det handlar för mig inte om att veta att man är vänner eller inte, det handlar om att jag inte vill att någon av mina närmsta vänner ska sitta kväll efter kväll hemma själv utan att ha kontakt med någon. Det finns så många enkla och snabba sätt att kommunicera idag (sms, chat...) så det tar ju knappast lång tid. Min livsfilosofi ser ut så att jag räknar in mina närmsta vänner i min närmsta krets, och det har aldrig inneburit något problem, mina pojkvänner har varit likadana och vi har adopterat varandras nära vänner. Jag tycker generellt att vi lämnar alltför många människor ensamma i dagens samhälle, och det är inget jag vill delta i. Hur blir det för dem som aldrig träffar någon att leva med om alla resonerar som så att man inte behöver höras ofta? Vem frågar hur de mår?
Som sagt, man kanske inte kan träffas dagligen (fast det hinner jag inte som singel heller), men jag har inte mindre regelbunden kontakt med mina vänner när jag har pojkvän än när jag är singel, och jag vidhåller att jag inte tycker att det är ok. Så ser min syn på livet och relationer ut helt enkelt, och jag är välsignad med en pojkvän och vänner som resonerar på samma sätt!