• Anonym

Problem vid namnbyte?

Hej!
    Jag vill vara anonym eftersom min fråga handlar om namnbyte,nåt jag ska göra för att jag tyvärr måste.

Men om man byter namn enligt de regler som finns kan man få problem sen då?
    Ponera att jag heter Karl Mikael Jons Andersson(PÅHITTAT!!) Karl är mitt tilltalsnamn och ska enligt reglerna byta till:
    Kalle Jons och ett taget efternman på det.

Byter enligt reglerna så minst ett dopnamn finns kvar,i exemplet Jons.Men byter Karl till Kalle och byter efternamnet till nåt helt annat.

Kan det ändå bli problem då?Mina gamla betyg och refersner och annat heter jag ju inte Kalle Jons + påhittat efternman,utan Karl Mikael Jons Andersson.
    Kan det bli problem när jag visar upp betygen då när de flesta av mina namn inte längre stämmer och jag tilltalas med andra namn?
    Och om jag ringer tex sjukhus för och få ut mina journaler hemskickade till min adress och presenterar mig med Kalle + påhittat efternman och personnumret stämmer,men inte namnet(mitt då gamla) som står på min journal,kan det bli problem då med?

• Svar på tråden Problem vid namnbyte?
  • paulie

Du kan få ett personbevis där det framgår av komplettering att du bytt namn. Ring till Skatteverket!

• Anonym

DU har ju fortfarande samma personnummer så det är ju inga problem.

• Anonym

Så det gås alltså strikt efter personnumret?
    Bra i så fall, för det underlättar ju betyg och annat!
    Ska kontakta Skatteverket och tack för era svar

Svar på tråden Problem vid namnbyte?