Goa, Indien i december. Hur är vädret då? Och hur är Goa?
Har ni rest en vecka till Goa under december månad, eller vet du vädret är då?
Finns det mycket att se och göra?
Har ni rest en vecka till Goa under december månad, eller vet du vädret är då?
Finns det mycket att se och göra?
Hej!
Var i Goa i januari i år, kanon väder! Inte ett enda moln på himlen i 3 veckor!
Man kan åka på rätt många utflykter o dagsturer.. Vi var på krockodilsafari, var till olika tempel, till kryddplantagen, wildlife sanctuary, till "huvudstan" o shoppa, halvdagstur för att se delfiner, åka till monkyisland och grand island för att snorkla (dock dålig snorkling), anjuna flee market o arpora nightmarket m.m...
Beror ju lite på var i Goa ni är? Fanns ju rätt mycke butiker o marknadstånd att gå i på kvällarna, men var ganska mycket samma sak.. trä, juvelare, kläder o smyckes stånd...
Ok tack s mycket för tipset!
Undrar om det är någon som varit där i december då? :)
När jag bodde i Goa (02/03) var vädret mycket bra under december och även när vi var på semester 2005.
Vad som finns att göra beror helt på var ni ska bo. Fråga gärna om du vill veta något speciellt!
Vet inte var vi ska bo, har inte hittat billig biljett än.
Vad är rimligt att betala Sthlm-Goa för flyg?
eller tar man charter?
Tar du ett charterflyg så är det ju mer eller mindre direkt, ev en mellanlandning. Tar du regulgärt flyg är med minst 1 mellanlandning i europa och sen byter man flyg i Mumbai eller annan ort i Indien.
Svårt att säga pris, men förra året hittade jag charterflyg för 5000sek två veckor, endast flygbiljett. Men sen såg jag att de gått ner till 3000 sek om man hade haft is i magen och kunnat vänta. Glöm inte att ni måste ha visum till Indien, kolla på Indiska ambassaden för mer info.
Vi flög till Goa förra julen. Jag minns inte riktigt vad vi betalade , men vi flög direkt med Apollo för att slippa mellanlandningar. Jag tror dock att man hamnar på ungefär samma pris med reguljärt eftersom jul är högsäsong (vet ej dock exakt när du tänkt åka) det kan vara lite billigare i början av december - om du inte har is i magen som sagt o väntar på en sista minuetn, för då kan du komma riktigt billigt undan...det fanns resor för typ 3000 när vi kom hem, kan ju säga att man blev LITE sur då...
Som sagt måste man ha visum till Indien, ansök i god tid innan (bäst är att kolla på indiska ambassadens hemsida för info, de svarar aldrig i telefonen nämligen) 6 v är att rekommendera!
Jag har lite bilder i mitt galleri från vår resa, kolla gärna där om du vill! Det var andra gången jag var där, fjärde gången för min kille och första gången för vår dotter som då var 1,5 år. Min svägerska och henens man har varit på samma strand i över 12 års tid och alltid återvänt. Vi var i Colva i södra Goa, i norra delen är det mer västerländska turister och charter.
Goa är ett bra sätt att närma sig Indien på, det är Indien light. Underbar mat, härliga stränder, nyfikna männiksor, kaos fast i lagom dos osv osv. I december är det superväder, vi upplevde inte denna gång att det var så fuktigt heller som man annars gör på mer tropiska ställen. Varning dock för alla j-la smällare osv under jul och nyår om du är där då - det är fruktansvärt.
Tillägg: vi gjorde inte så mkt denna gång eftersom vi hade vår lilla dotter med oss, men annars finns det hur mkt som helst att göra: marknader (hippie-marknanden i Anjuna t ex, lite fånig, mest gamla kvarglömda västerlänningar som säljer skrot), skönast är nog bara att hyra en moppe och köra runt mellan olika byar o kolla läget. Rekommenderar dock att man åker mer än en vecka eftersom det är så lång flygresa och det tar tid att ställa om sig och så kan man ge sig fan på att man får ngn liten magåkomma också...
Jättenyfiken på att höra om allas resor till Goa..va kan det kosta att åka 2 veckor med flyg&boende..när är det bäst att åka??
min mor med familj ska dit tre veckor över jul de har kostat på sig lite mer lyx än normalt så det blidde inte så billigt
Jag anser att det är bäst att resa november till mars. Pris är så svårt att säga men kolla på apollo.se eller fritidsresor.se eller ving.se de har alla resor, både till norra och södra goa. Det finns boende från 2 stjärnigt (enkelt!!!) till lyxhotell, älskar Hyatt i södra goa ett 5 stjärnigt hotell, men bor hellre på chalston i calangute ett 2 stjärnigtalternativ precis vid stranden. Kolla på www.chalstoningoa.com Jag har bott på Chalston varje gång jag varit där, även när jag jobbade i goa bodde jag där.