Downs Syndrom - en sjukdom?
Är det jag som är dum eller? Kan man verkligen säga att DS är en sjukdom???
http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3737
Är det jag som är dum eller? Kan man verkligen säga att DS är en sjukdom???
http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3737
"Utvecklingsstörning" brukar man väl mer prata om? Har inte hört DS benämnas som "sjukdom" tidigare vad jag minns. Dessutom är de ju sina egna liksom, ingen störning eller sjukdom.
Nej, det är ingen sjukdom...
Jag har hört många säga sjukdom och då brukar jag fråga dom tycker du att min dotter ser sjuk ut?
Jag anser att Ds inte är en sjukdom.
nej det är ingen sjukdom min son har bara det lilla extra :)
sjukdom??? nä!!!
däremot kan en person med ds BLI sjuk, precis som en person utan ds...
Nej, ingen sjukdom......
Downs är ingen sjukdom utan en utvecklingsstörning och att kalla de karaktäristiska dragen för fysiska missbildningar, låter ju helt befängt. De här två läkarna borde nog läsa på lite om downs syndrom i nutid och inte lämna ut information som känns uråldrig. Har inte heller hört någon säga mongolid, utan nu pratar man om DS-personer.
JORÅ! I den rashygieniska informationen om fosterdiagnostik som fortfarande delas ut inom mödravården (också den senaste, fräschaste boken från gulliga LIBERO med den friska undertideln "ett friskt barn redan från början" FÖRTYDLIGAR vad man MENAR med Downs syndrom med ett "mongolism".
Då sonen skulle börja förskolan nyss så skulle man fylla i ett papper om honom. Där fanns en rad för sjukdomar, där skrev jag inget däremot på raden för övrigt skrev jag att han föddes med Downs syndrom. Han är ju frisk!
Dumt folk finns överallt, tyvärr även inom vården och på andra befattningar där man helst hade sett ett annat tänkande än det förlegade.
Karin
På tal om vården så kan jag berätta vad en privatläkare sa när vi gjorde Nupp test. Han började med att mongolid är en sjukdom och jag bara stod där paff och tittade på denne man och direkt kommenterade att det heter DS och är ingen sjukdom och visade en bild på vår dotter. Tycker du att hon ser sjuk ut?
Då skulle han förklara sig och det hela slutade med att han skämdes över det han hade sagt.
Inte konstigt att blivande föräldrar blir rädda om läkare pratar så.