• Agie
    Äldre 14 Oct 09:42
    10093 visningar
    14 svar
    14
    10093

    någon som har haft amningpsykos?

    Hej!

    vore väldigt tacksam för svar. Det känns som om jag kankse är på väg åt det hållet.

  • Svar på tråden någon som har haft amningpsykos?
  • Sqti
    Äldre 14 Oct 09:43
    #1

    Undrar vad det är för något? Hur känner du dig om det känns som att det är på väg åt det hållet?

  • Agie
    Äldre 14 Oct 09:49
    #2

    stressad, blir arg för ingenting, fick ett hysteriskt utbtott i helgen, jag fullkomligt bröt ihop.

  • Äldre 14 Oct 09:59
    #3

    Det sägs att man inte har sjukdomsinsikt om man har amningspsykos.. Kan det istället vara förlossningsdepression..? Är du nedstämd och orkeslös, får inget gjort? Du kan alltid tala med BVC. Tycker du ska göra d! Min vän går o pratar med en depressions-sköterska genom BVC..Funkar jättebra, hon e nöjd.

    Skriv gärna nåt tibaka ;) Sköt om dig.

  • Sqti
    Äldre 14 Oct 10:20
    #4

    Agie: hmm undrade över det eftersom jag var likadan när jag ammade men trodde att det var hormonerna som var i omlopp. Prata med din bm eller fråga på bvc så får du tillförlitligare svar. Hoppas det inte håller i sig alltför länge. Lycka till.

  • Agie
    Äldre 14 Oct 10:22
    #5

    Min svärmor hade tydligen ringt till någon barnmorska som hade sagt att jag måste sluta amma genast, pga alla hormoner. Annars hamnar jag i en amningspsykos snart. Jag gick hos en psykolog på bvc, men mitt problem var att jag va så ensam. Jag kunde fortsätta gå om jag ville men det skulle inte lösa något sa hon.... Så jag slutade.

  • Längta­r efter tredje
    Äldre 14 Oct 10:25
    #6

    Har du haft psykoser innan?

    Låter mer åt depressionshållet ( om det ens är något "sjukt" alls med dig!!)

    Kan du beskriva lite mer? Vilka symtom ser du?
    Vilka symptom ser din omgivning?

  • Sqti
    Äldre 14 Oct 10:29
    #7

    agie: Jag var väldigt instäng i mig själv den första tiden. De första 2 månaderna tippar jag på var värst och sen började det släppa lite i taget. Jag kunde knappt prata för jag orkade inte öppna munnen och anstränga mig. Att skratta åt något fanns inte. Humöret var åt alla håll. Jag ammade i 8 månader totalt och är nu mig själv igen. Ring själv bm och fråga så snart som möjligt. Håller tummarna för dig.

  • dorada
    Äldre 14 Oct 14:04
    #8

    vad är amningspsykos?

  • Marlen­e
    Äldre 14 Oct 18:07
    #9

    Det finns vad jag förstår inget som heter amningspsykos, däremot finns det nått som heter förlossningspsykos och förlossningsdepression.

    Amningen kan säkert om mamman tycker att den är väldigt jobbig ha en bidragande orsak, men det är inte den som är orsaken. Jag tycker att du ska ta kontakt med utbildad personal, NU. Och då menar jag inte bvc personalen, bvc personalen kanske kan slussa dig vidare men om du tidigare har pratat med en psykolog så kanske du kan vända dig dit?

  • Sarame­dM
    Äldre 14 Oct 18:10
    #10

    Marlene har rätt, det har inget med amningen att göra

    Däremot låter det inte som du mår bra och om du vet att du har anlag för psykoser så måste du ta kontakt med psykiatrin imorgon klockan 8

  • Hervor 1
    Äldre 15 Oct 08:00
    #11

    Jo, det finns något som heter amningspsykos - laktationspsykos. Psykotiska syndrom som debuterar ett antal veckor (6v?) efter förlossing kallas just post partum psykos och är ett samlingsnamn på en grupp syndrom.
    Huruvida du är på väg att bli psykotisk eller ej är ju svårt att svara på såhär men jag tycker att du skall ringa psykiatrin för rådgivning och hjälp. Uppmaningen "sluta amma" räcker knappast om det faktiskt skulle vara så att du behöver hjälp att behandla en begynnande psykos.

  • Hervor 1
    Äldre 15 Oct 08:14
    #12
    SaramedM skrev 2008-10-14 18:10:17 följande:
    Marlene har rätt, det har inget med amningen att göraDäremot låter det inte som du mår bra och om du vet att du har anlag för psykoser så måste du ta kontakt med psykiatrin imorgon klockan 8
    Nej, Marlene har fel. Det kan ha med amningen att göra. Kan inte biologin bakom men avvikande enzymer kan vara orsak.

    Nu syftar jag inte till dig TS, säger inte på något sätt att amningen är orsak till dina besvär, inte heller säger jag att du är psykotisk. Jag känner ju dig inte alls så jag hoppas att du förstår att jag inte försöker ställa diagnos eller "hitta felet". Ville bara kommentera påståendet att amning inte kunde vara orsak..
  • Äldre 23 Feb 17:07
    #13

    Hejsan. Jag fick amningspsykos som ung  mor,Vårdades på sjukhus 3 månader,fick medicinering under denna tid..... Fick ett återfall (mycket p.ga felaktig livsstil.)  2år efter ungefär....vistades en kortare period på sjukhus.Känner tacksamhet över mitt liv eftersom fått vara frisk resten av mitt liv. O att jag lever/ej hamnat i nya sk. psykoser.) Detta hände för många år sedan 40 år sedan snart. år 1974 insjuknade jag.

  • Äldre 4 Jul 11:35
    #14

    Jag ville bara tillagga att det visst kan ha att gora med amningen utan att man for den skull behover vara nara en psykos. Det svenska namnet, amningspsykos, ar valdigt negativt och missvisande. Jag skriver just nu min doktorsavhandling angaende detta och ville garna uppmarksamma alla som lider av sadana kanslor under amning att det finns en sida www.d-mer.org som forklarar detta fenomen valdigt val. Hang in there! xxx

Svar på tråden någon som har haft amningpsykos?