• Anonym

Var tar mensen vägen?

Jag har P-stav i armen o mensen har nästan försvunnit. Har det sällan o när jag har det så är det bara lite grann. Tyckte det var hur skönt som helst.

Har börjat fundera på hur det kommer att bli sen när man kommer upp i övergångsåldern.

Jag har hört att när man föds så är antalet ägg redan bestämt. Man tappar i genomsnitt ett ägg varje mån som blir till mens. Nu har jag ju inte mens varje mån. Det kan gå flera mån mellan ggr:na...VAD händer med äggen då???

Kan det innebära problem för en längre fram?

• Svar på tråden Var tar mensen vägen?
  • fröken sol

det är inte äggen som blir mens!
    utan varje månad växer det en slemhinna i livmodern, när ägglossningen sker kan ägget om det befruktas fästas i denna slemhinna. om det inte blir ngt barn, blöder man ur slemhinnan.
    Med p-staven så får du ingen sådan slemhinna, alltså har du inget att blöda ur! Ägglossningen uteblir också. Så det är bara att dom inte bildas utan är kvar i äggstocken kan man säga.

• fröken sol

Det är många som äter ppiller och då har man inte heller ngn ägglossning. Och dessa kvinnor får inga problem i övergångsåldern mer än andra.

• Längtar efter tredje

Det är egentligen inte äggen som blir till mens. Äggen löses upp och blir just ingenting om de inte blir befruktade. Därefter stöts slemhinnan som livmodern "bäddat med" ut, som mens ca två veckor senare.

Du har ju inga ägglossningar, det är ju hela grejen med hormonpreparat!
    Inga ägg mognar och transporteras ner genom äggledare och så vidare.

Det som händer med dina ägg är helt enkelt att de är där de är, omogna i dina äggstockar. Där ligger de och åldras tills du börjar ägglossa igen. Inget särskilt alltså!! De minskar inte i antal, men åldras naturligtvis, precis som för alla andra.

Innebär inga problem längre fram. Äggen ligger ju i vila tills de aktiveras av hormoner, något eller några i taget varje cykel. Du "sparar" helt enkelt dina ägg!

Det kan dock ta lite tid för kroppen att komma igång med ägglossningar efter avbruten p-stavsanvändning.

• Anonym

Man får alltså inga problem pga detta då när man slutar med P-stav vid överggångsåldern?

• Längtar efter tredje

Menar du att du skall använda p-stav fram till du hamnat i klimakteriet? Du vill alltså inte att dina ägglossningar någonsin ska komma igång igen, förstår jag dig rätt?

Jag vet inte riktigt vad du tänker dig att de besvären skulle bestå i, i så fall?

Klimakteriet handlar om att kroppen slutar producera hormoner som befrämjar ägglossningar och håller dig "cyklisk". Klimakteriet är när hela reproduktionsfabriken läggs ner, med hormoner och allt.

Jag kan inte se att användning av p-stav påverkar detta på något ogynnsamt vis. Vad tänker du själv?

• Anonym

nej jag vet inte när jag hade tänkt att ta ut p-staven. Tanken bara slog mig en dag om vad som händer när man tar ut P-staven. Får man mens för alla de ggr man inte haft det? Inte riktigt så men jag är rädd för att mankanske får problem med större blödningar o så när man slutar med p-staven pga att an inte haft mens innan.

Har en kompis som hade p-sprutan o när hon sen slutade med den så fick hon mer mens än vad hon hade innan.

Svar på tråden Var tar mensen vägen?