• Annika26

Min 7-månaders äter dåligt och har gått ner i vikt.

Finns det fler med små "matvägrare"?

Min dotter har gått från att ha ätit hur bra som helst till att äta inget alls. (hon var sjuk för 2 veckor sen, men äter fortfarande inte.)
    Nu äter hon i snitt 3 flaskor välling om dagen.
    Hon vägrar annan mat eller gröt. Som hon i vanliga fall älskar.
    Hon väger (enligt sin egen kurva) nästan 1 kg för lite, och är en liten späd en sen tidigare. Hon är 7 månader och väger 7 kg och 66,5 cm lång. Hon vägde 2800 g när hon föddes och har hittils gått upp som hon ska.

Nu i samråd med läkare så ska vi ge henne det hon vill ha. Vilket innebär, välling, fruktpuré och yoghurt.

Hur har ni andra med små "matvägrare" gjort? Och när/har det ordnat till sig?

• Svar på tråden Min 7-månaders äter dåligt och har gått ner i vikt.
  • Flickan och kråkan

Vi gjorde som ni....gav det han ville ha. Fast vi hade det lite bättre än ni. Lyckades tillslut hitta två matburkar han kunde tänka sig. Så då åt vi det...gick över långsamt efter ca en månad. Och så en massa olja i maten.

• arkeologitjejen

Här matvägras det också. Linnea har följt sin kurva SD -1 fram till för ca 6 veckor sedan då hon drabbades av en jobbig maginfluensa och sedan fick sin första tand. Hon ammas fortfarande, men får även gröt och fruktpuréer. BVC säger bara att vi inte ger henne tillräckligt med mat, men har inga råd om hur vi ska få upp henne i vikt. Känner mig ifrågasatt som mamma och vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Hon kräks efter så gott som varje mål mat fortfarande och det går inte att få henne att äta mer än små portioner. Känns som vi provat allt utan hjälp, men har nu börjat blanda olja i maten. Får se vad som händer.

Nu väger hon 6675 gram, är 67 cm lång och är sju månader och en vecka gammal.

Mamma till Linnea, född mars 2008.
  • Delphi77

Har samma problem. Har en 8-måndaders på 7 kg som har börjat tappa ytterligare en kurva nu. Har haft olja i maten hela tiden men han äter så pyttesmå portioner - han vill bara inte ha mer, vänder bort huvudet och kniper igen munnen. Kan ju inte tvinga honom att äta. Ska till bvc och väga en extra gång vid 9 månader - undrar vad som händer om han inte väger tillräckligt då...???

• Flickan och kråkan
    arkeologitjejen skrev 2008-10-14 11:39:08 följande:
    Här matvägras det också. Linnea har följt sin kurva SD -1 fram till för ca 6 veckor sedan då hon drabbades av en jobbig maginfluensa och sedan fick sin första tand. Hon ammas fortfarande, men får även gröt och fruktpuréer. BVC säger bara att vi inte ger henne tillräckligt med mat, men har inga råd om hur vi ska få upp henne i vikt. Känner mig ifrågasatt som mamma och vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Hon kräks efter så gott som varje mål mat fortfarande och det går inte att få henne att äta mer än små portioner. Känns som vi provat allt utan hjälp, men har nu börjat blanda olja i maten. Får se vad som händer.Nu väger hon 6675 gram, är 67 cm lång och är sju månader och en vecka gammal.
    Vad har ni prövat för annan mat...det mesta skulle jag tro, det brukar ju vara så. En del barn tycker ju t.ex. det är väldigt jobbigt med minsta bitar. Så har det varit här. Här har mammas mat aldrig fungerat alls därför (egna puréer blir ju inte så släta) och vi har fått köra Hipps. De är mycket slätare i konsistensen än andra märken.

Bara en tanke.....
  • Flickan och kråkan
    Delphi77 skrev 2008-10-14 11:49:37 följande:
    Har samma problem. Har en 8-måndaders på 7 kg som har börjat tappa ytterligare en kurva nu. Har haft olja i maten hela tiden men han äter så pyttesmå portioner - han vill bara inte ha mer, vänder bort huvudet och kniper igen munnen. Kan ju inte tvinga honom att äta. Ska till bvc och väga en extra gång vid 9 månader - undrar vad som händer om han inte väger tillräckligt då...???
    Frågar dig med...gäller det all mat? Här har det varit oerhört kräset, och vi har periodvis fått köra oerhört ensidigt.
  • Delphi77
    Flickan och kråkan skrev 2008-10-14 11:52:10 följande:
    Frågar dig med...gäller det all mat? Här har det varit oerhört kräset, och vi har periodvis fått köra oerhört ensidigt.
    Han har hittills ätit OK med gröt och fruktpuré men nu tycker jag inte han äter ens det lika mycket längre. Han gillar att testa vår mat med lite småbitar men han tröttnar snabbt och vill sen inte ha.

Vet inte om man ger honom mat för ofta? Har hittills gett var 3:e timme men han hinner kanske inte bli riktigt hungrig? Har tänkt testa att dra ut lite mer på tiden men då tycker jag det blir svårt att hinna med de rekommenderade 5 målen/dag. Jättesvårt det här.

Ska som sagt på extravägning om ett par veckor - räknar inte med att han gått upp tillräckligt då så jag får väl se om de har fler tips att komma med mer än att "försöka trycka i lite extra varje gång" för det går bara inte.
  • AmandaE

Vad är det för olja ni ger? Vad är det bra för?
    *Nyfiken*

• Flickan och kråkan
    Delphi77 skrev 2008-10-14 11:58:02 följande:
    Han har hittills ätit OK med gröt och fruktpuré men nu tycker jag inte han äter ens det lika mycket längre. Han gillar att testa vår mat med lite småbitar men han tröttnar snabbt och vill sen inte ha.Vet inte om man ger honom mat för ofta? Har hittills gett var 3:e timme men han hinner kanske inte bli riktigt hungrig? Har tänkt testa att dra ut lite mer på tiden men då tycker jag det blir svårt att hinna med de rekommenderade 5 målen/dag. Jättesvårt det här.Ska som sagt på extravägning om ett par veckor - räknar inte med att han gått upp tillräckligt då så jag får väl se om de har fler tips att komma med mer än att "försöka trycka i lite extra varje gång" för det går bara inte.
    Vi har aldrig kunnat få in rekommenderat antal mål. Vi har helt enkelt inte gett mellanmål. Idag är första gången han fått ett mellanmål. Han är snart 10 månader och går upp bra i vikt nu....utan mellanmål. Han äter gröt morgon och kväll + lunch och middag. När det bara åts ett lagat mål, blev det ett mellanmål.

Det där med tröttnar fort stämmer bra överens med vår pojke. Det mesta är gott att smaka, även större bitar, men ska det ätas större mängder är det slätare mat som gäller och vissa specifika maträtter. Nu när han äter ok kör vi ofta halv burk med "jobbig" mat (för att öva) och så halvburk "snäll" säker mat.

Har du inte testat Hipps, så gör det. Har "räddat" många föräldrar till matovilliga barn.
  • Vide

Vi har samma problem med vår 8,5-månaders. Han har backat en kurva på två månader och kräks vid minsta bit i maten. Funderar också på att helt sluta med den egna maten ett tag och bara köra färdiga pureer. Vi har fått en läkartid om en månad med extra viktkoll. Jag hoppas verkligen att han lagt på sig lite innan dess.

Vi brukar ha rapsolja i maten, dels för att ge lite extra energi och för att maten ska bli lite mer lättsvald.

• Flickan och kråkan
    AmandaE skrev 2008-10-14 12:02:03 följande:
    Vad är det för olja ni ger? Vad är det bra för?*Nyfiken*
    Rapsolja eller olivolja. Det ska man blanda i barnens mat (egen eller burk spelar ingen roll) tills de blir i alla fall 1 år. Barn behöver nyttiga fetter, även de som går upp som de ska. Går de upp dåligt kan man ta i mer.
  • Delphi77
    Flickan och kråkan skrev 2008-10-14 12:05:04 följande:
    Vi har aldrig kunnat få in rekommenderat antal mål. Vi har helt enkelt inte gett mellanmål. Idag är första gången han fått ett mellanmål. Han är snart 10 månader och går upp bra i vikt nu....utan mellanmål. Han äter gröt morgon och kväll + lunch och middag. När det bara åts ett lagat mål, blev det ett mellanmål.Det där med tröttnar fort stämmer bra överens med vår pojke. Det mesta är gott att smaka, även större bitar, men ska det ätas större mängder är det slätare mat som gäller och vissa specifika maträtter. Nu när han äter ok kör vi ofta halv burk med "jobbig" mat (för att öva) och så halvburk "snäll" säker mat.Har du inte testat Hipps, så gör det. Har "räddat" många föräldrar till matovilliga barn.
    Tack för ditt svar! Jo vi har testat Hipps och där gillade han nudlar med skinka men det var ett tag sen vi hade den hemma - kanske dags att testa igen. Ska nog göra som du då att ta bort mellanmålen - iaf ett par dagar och se om aptiten kanske ökar
  • Delphi77
    AmandaE skrev 2008-10-14 12:02:03 följande:
    Vad är det för olja ni ger? Vad är det bra för?*Nyfiken*
    Vi ger rapsolja men det går bra med annan olja eller smör också. Barnmatsburkarna innehåller lite dåligt med fett och om barnet går upp lite dåligt i vikt kan det vara bra att tillsätta lite extra.
  • lilla nyllet

Vi har haft samma problem med vår lilla tjej (och har fortfarande). Hon gick ner i vikt och ville inte äta. Vi fick remiss till barnläkare, där man tog en massa prover och konstaterade mjölkallergi. Hon har aldrig haft några andra symtom, men blodprovet visade detta, så antagligen förknippar hon (fortfarande) mat med smärta, även om hon aldrig har visat att hon haft ont.
    Det finns säkert många anledningar till matvägran, men detta kan vara en.

• Delphi77

lilla nyllet skrev 2008-10-14 15:56:51 följande:

Vi har haft samma problem med vår lilla tjej (och har fortfarande). Hon gick ner i vikt och ville inte äta. Vi fick remiss till barnläkare, där man tog en massa prover och konstaterade mjölkallergi. Hon har aldrig haft några andra symtom, men blodprovet visade detta, så antagligen förknippar hon (fortfarande) mat med smärta, även om hon aldrig har visat att hon haft ont. Det finns säkert många anledningar till matvägran, men detta kan vara en.
    Oj, jobbigt med allergi! Det märktes alltså inte på något annat sätt än via blodprovet? Inget konstigt bajs eller så? Hoppas vi slipper det här.
  • arkeologitjejen
    Flickan och kråkan skrev 2008-10-14 11:50:28 följande:
    Vad har ni prövat för annan mat...det mesta skulle jag tro, det brukar ju vara så. En del barn tycker ju t.ex. det är väldigt jobbigt med minsta bitar. Så har det varit här. Här har mammas mat aldrig fungerat alls därför (egna puréer blir ju inte så släta) och vi har fått köra Hipps. De är mycket slätare i konsistensen än andra märken. Bara en tanke.....
    Tack för tipset! Nä, här är det tvärt om att lite bitar funkar bättre så hon äter banan som skrapas med sked, egengjord barnmat, broccolipuré och lite annat. Problemet är inte att hon inte tycker om saker för hon gillar att testa en del nya saker även om hon inte verkar himlastormande glad i annan mat än bröstmjölk och ersättning. Däremot äter hon mycket små mängder och kräks mycket och ofta. De har gissat på mjölkallergi, men att ta bort all mjölk ur min kost samt ge henne Nutrimagen har inte hjälpt så det är troligen inte det utan enbart att hon inte är stor i maten. Jag var tydligen likadan som barn och hennes kusiner också så troligen är det något ärftligt. Jag ger nu små portioner ofta, blandar i rapsolja och hoppas på det bästa.
    Mamma till Linnea, född mars 2008.
  • lilla nyllet

Delphi77: Nej, inga andra symtom alls, det är ju annars vanligt att man ser det på symtomen men att det är svårt att se via blodprov, men för oss var det tvärtom.

Vår tjej gillar oxå bitar mycket bättre än slät puré och gröt, men det skulle ju också kunna hänga ihop med mjölkallergin - att hon har fått ont av gröt t ex även om det inte märkts på henne. Nu funkar smörgås med leverpastej (indränkt i rapsolja), bananbitar (flera frukter förresten), falukorv, morotsslantar, ärter osv.

Svar på tråden Min 7-månaders äter dåligt och har gått ner i vikt.