• Anonym

hjälp! har jag loppor???

Jag upptäckte igår kliande utslag på magen (vid byxlinningen)-precis som insektsbett, 6 stycken i klunga. Jag hittade också 2 på västerlåret och 1 i höger knäveck. Läste att lopp bett kan ge utslag på flera ställen??!!

Jag är inte den lortiga sorten! Duschar varje morgon, bytar lakan regelbundet och städar varje vecka osv....Vi har katt visserligen, men jag har aldrig uppfattat att han verkat ha loppor, han är renlig, fräsch, men ute mkt. Kan det vara loppor och var såfall kommer dom ifrån!!!??
    Har precis upptäckt att vi fått in myror i köket (ska bekämpa dom givetvis) men inte kan det va dom? vanliga små svarta..
    Hjälp, det kliar över hela mig när jag tänker på det , rev av alla lakanen i en hast nu!

• Svar på tråden hjälp! har jag loppor???
  • KvastHilda

Det kan nog komma från katten, om det är en utekatt. Inte får du loppor för att du är "lortaktig" av dig.

• mamy

hmm, svårt att säga vad du har såklart, men det finns många inlägg inne på väntar barn av personer som har klåda och utslag över hela kroppen. Själv hade jag någon form av nässelfeber över hela kroppen för ett par veckor sedan då jag fick utslag över hela kroppen som flyttade på sig hela tiden och var värst på natten. För mig gick det över av sig själv på ett par dagar. Sen kan man tydligen få något som heter graviditetsklåda också. Kika lite i de andra trådarna och se om du får något tips och om det inte går över kan du ju kontakta din BM och höra om hon vet vad det kan vara. Tänk på att vara försiktig med att självmedicinera, för tex antihistaminer ska man inte ta när man är gravid. Lycka till!

• soraya

Loppor har inte med renlighet eller lortaktighet att göra.
    Det kan vara katten, om det är en utekatt, men det kan också mycket väl vara utslag som inte alls har med loppor att göra.
    Gå till husläkaren och kolla upp klådan.

• Anonym

trådstartaren här!
    Tack för era svar.
    Jag är inte gravid så det har inte med det att göra. Det är liksom inga små-små utslag utan ser ut som myggbett ungefär kanske 4-5 mm stora. Vad kan man göra om det är loppor och det är katten som dragit in det?Kan man behandla honom utan att veta säkert?

• hästflicka

Om di katt har lopper så finns det MKT effektiva medel mot detta på apoteket. En kur brukar hjälpa. Kattlopper är inte samma som loppor som lever på människor, de kan bita dig, men de kan inte leva på dig... Så om det är katten, ge den en behandling, tvätta alla filtar och sedan försvinner de. Fungerade jätte lätt för oss!

• Meli

Lite tips om loppor

Min mamma växte upp i Frankrike, och där kunde man ha loppinvasioner förr....ryser....

I varje fall, loppor sitter aldrig kvar på kroppen, utan stannar kvar i lakanen och kläderna. De kan heller inte hoppas över badkarskanten. Vet inte hur man gör idag, men katten måste ju behandlas, för är det loppor sitter de ju i pälsen. Sen kan du ju kasta alla kläder och lakan i badkaret och spruta. Kolla dock med apoteket, utvecklingen har väl gått framåt sen 50-talet :)

Katt-loppor och människorloppor är inte samma sort, så om det är en kattloppa så ska den kunna bita dig, men sen ska den visst dö.

Loppbett kan man få i klungor och ska vara som myggbett om man inte är allergisk.

Männskoloppor finns i Sverige igen, så det är ju värt att kolla upp....

Kram

• Anonym

Loppor
    Det finns några olika sorters loppor i Sverige som har olika värddjur. Lopparter som kan angripa katter är Kattloppan, Hundloppan, Fågelloppan och Igelkottloppan. Loppan är 1,5-4 mm lång, och kan ses med blotta ögat som en brunsvart liten snabb sak.

Kattloppan har anpassat sig mycket bra till vårt varma inomhusklimat med heltäckningsmattor. Kattloppan är den vanligaste arten och förekommer i södra Sverige, upp till Halmstad, Växjö och Kalmar. Kattloppan är vanligast förekommande i augusti till oktober. På grund av kattloppans höga anpassningsförmåga till våra hem med heltäckningsmattor och att antalet katter ökar, så har också problem med denna kattloppa ökat.

Katten kan smittas av fågelloppan när den fångar fåglar, men denna loppa trivs inte alls i vårt inomhusklimat, och dör därför efter ett par veckor. Den är mest förekommande i april till juni.

Igelkottloppan kan smitta katten när det t.ex. leker med en igelkott. Igelkottloppan trivs inte heller så bra inomhus, så även den dör efter ett par veckor. Den är vanligast förekommande i juli till oktober.

Livscykeln
    Äggen läggs i kattens päls, och eftersom de är glatta på ytan, så ramlar de lätt av, och sprids därför i kattens omgivning. Äggen utvecklas sedan till kokong, puppa och vuxen loppa. Utvecklingstiden från ägg till vuxen loppa är 3-6 veckor. Om miljön inte är gynnsam för loppan, så kan den överleva i kokongen i över ett år. Larverna gömmer sig i heltäckningsmattor och golvspringor och livnär sig på organiskt material. Slutligen spinner larven en kokong runt omkring sig som är klibbig. På så sätt fastnar damm och andra partiklar lätt på den, och den blir svår att dammsuga upp från heltäckningsmattor.

Loppan lever i 3-4 månader, och under denna tid suger den blod från katten, och lägger ca 5-10 ägg per dag. Den kan också suga blod från oss människor, och på så sätt överleva i upptill 18 månader om omgivningen är gynnsam.

• Anonym

Trådstartaren här igen! Huuuuga, den där fakta artiklen får en att rysa!
    Om det kliar?! jag tyckte inte det kliade innan, men nu sen man tror att det är loppor så kliar det överallt!!!Kan inte påstå att utslagen kliar särskilt mkt, men skulle jag klia blir det etter värre..
    Ska försöka fixa loppmedel till katten.- Några heltäckningsmattor har jag iaf inte!!
    Tack för all hjälp

• phab

Hej på dig!

Tror knappast att du behöver oroa dig! Kolla över din katt. Är det en utekatt är det jättevanligt att dom får jordloppor.. Det har min katt haft och det finns schampo för det. Jag blev själv biten av dessa. Min katt låg alltid i min säng så när jag gick och la mig anföll dom j......a.

Nu sover den inte där länre kan jag säga

Svar på tråden hjälp! har jag loppor???