• Giz

Kakla toalett själv (utan dusch)?

Jag tänkte ge mig på o kakla en liten toalett (endast stol och handfat). I dags läget är det bara målade väggar och linoleum matta. Måste jag fuktskydda väggar och golv? Eller är det bara o smacka på kaklet?? (självklart så ska jag ta reda på all information innan jag ger mig på det =)

• Svar på tråden Kakla toalett själv (utan dusch)?
  • Namaste72

Du behöver bara fuktspärra golvet om du bara har toa. Plus 5 cm upp längs väggen. Är badrummet i markplan på platta tex utan golvvärme där fukt kan stiga upp via golvet behöver du inte fuktsäkra heller.

{} I´m too young to be so old{}
  • Redbit

Jag skulle definitivt fuktspärra bakom/runt handfatet också! Det stänker mer än man tror där. Men som sagt, läs på vad som gäller.

• SVejsan
    Redbit skrev 2008-10-14 12:26:37 följande:
    Jag skulle definitivt fuktspärra bakom/runt handfatet också! Det stänker mer än man tror där. Men som sagt, läs på vad som gäller.
    Nja, det är överkurs tycker jag nog, (som har överlevt med enbart målad yta på väv där)... Keramik och Fog är ju i sig en yta där vatten inte tar sig igenom i första taget och av de få stänk som man får där så mättas inte foget så det blir genomsläpp... (och eftersom det inte ens krävs runt kökets vask...).

Förenklar för trådläsarna och citerar ur ovanstående publikation:
    "Reglerna tillämpas även för golv i toaletter och för golv i tvättstugor samt för golv i utrymmen med varmvattenberedare (ej våtrum), där tätskikt dras upp min. 50 mm på vägg. (BBR 6:5331)"
  • Giz

Är det dyrt att fuktspärra en toalett (endast golvet då) som är 1,20 x 1,60? Visst måste man även plocka bort toalettstolet innan man kaklar golvet?!

• Giz

Är det dyrt att fuktspärra en toalett (endast golvet då) som är 1,20 x 1,60? Visst måste man även plocka bort toalettstolen innan man kaklar golvet?! (pinsamt när man skriver för fort och för fel...=)

Svar på tråden Kakla toalett själv (utan dusch)?