• Shaymin

Någon som haft halsböld någon gång? Jag har några frågor...

Min dotter (17 år) har just fått en halsböld och jag har en massa frågor.

Ni som själva haft det, eller ni som av andra anledningar kan en massa om det här, kan inte ni berätta lite? Hur mådde ni? Hur länge hade ni ont? Blev det några komplikationer? Behövde ni tömma bölden mer än en gång? Kom bölden tillbaka kort efter tillfrisknandet?

Berätta allt, jag behöver veta...

• Svar på tråden Någon som haft halsböld någon gång? Jag har några frågor...
  • Wiva

Jag hade halsböld när jag va 15 år och jag mådde skit... Va på vårdcentralen efter ca 1 vecka och dom sa att de va körtelfeber så jag fick pencillin, men de hjälpte inte och när jag varit nästan sängliggandes i 2 veckor och varken kunde äta,dricka,svälja eller prata så åkte vi in till akuten och jag behövde bara öppna munnen så konstaterade läkaren att de va halsböld. Jag hade då en tredjedel kvar att svälja och andas på i halsen så han sa att de va tur att vi kommit in (J*vla vårdcentralen. Han ville först tömma den med bara lokalbedövning men jag sa att du skär inte mig i halsen me bara bedövning Så jag fick tid för operation morgonen efteråt och då opererade dom bort halsmandlarna. Jag är glad att jag gjorde de för när man har tagit bort mandlarna så kan man inte få halsböld eller halsfluss nån mer gång (sa dom till mig iaf) och har man en gång fått halsböld så är de tydligen ganska vanligt att man får de igen. Så jag är supernöjd med att ha tagit bort dom! Hur mår din lilla? Har dom tömt hennes böld?

• Sommardags

Böld har jag haft, men aldrig på halsen. Jag väntade tills den var ordentligt mogen och sen tryckte jag ut den. Gjorde satans ont, men den försvinner i takt med att den trycks ut och det kan ta några gånger beroende på hur svullen den blir. Ring annars sjukvårdsupplysningen på 1177.

• Sommardags
    Wiva skrev 2008-10-14 12:24:38 följande:
    Jag hade halsböld när jag va 15 år och jag mådde skit... Va på vårdcentralen efter ca 1 vecka och dom sa att de va körtelfeber så jag fick pencillin, men de hjälpte inte och när jag varit nästan sängliggandes i 2 veckor och varken kunde äta,dricka,svälja eller prata så åkte vi in till akuten och jag behövde bara öppna munnen så konstaterade läkaren att de va halsböld. Jag hade då en tredjedel kvar att svälja och andas på i halsen så han sa att de va tur att vi kommit in (J*vla vårdcentralen. Han ville först tömma den med bara lokalbedövning men jag sa att du skär inte mig i halsen me bara bedövning Så jag fick tid för operation morgonen efteråt och då opererade dom bort halsmandlarna. Jag är glad att jag gjorde de för när man har tagit bort mandlarna så kan man inte få halsböld eller halsfluss nån mer gång (sa dom till mig iaf) och har man en gång fått halsböld så är de tydligen ganska vanligt att man får de igen. Så jag är supernöjd med att ha tagit bort dom! Hur mår din lilla? Har dom tömt hennes böld?
    Aha, den sitter i munnen. Här lär man sig något nytt varje dag. :)
  • Wiva

Kan tillägga att direkt när vi varit inne på akuten,kvällen innan operationen så sprack bölden på vägen hem... Men dom tyckte ändå att vi skulle ta bort mandlarna just eftersom de är så vanligt att d kommer tillbaka...

• Shaymin
    Wiva skrev 2008-10-14 12:24:38 följande:
    Hur mår din lilla? Har dom tömt hennes böld?

Hon har väldigt ont såklart, och har väldigt svårt att prata. Hon var och tömde bölden och fick penicillin igår kväll, men jag har förstått att man kanske måste tömma den mer än en gång om man har otur.

Ingen sa något om att ta bort mandlarna, det kanske är något man gör om den kommer tillbaka?

• Wiva
    Shaymin skrev 2008-10-14 12:41:09 följande:
    Hon har väldigt ont såklart, och har väldigt svårt att prata. Hon var och tömde bölden och fick penicillin igår kväll, men jag har förstått att man kanske måste tömma den mer än en gång om man har otur.
    Ingen sa något om att ta bort mandlarna, det kanske är något man gör om den kommer tillbaka?
    Det är möjligt... Jag vet inte heller hur dom gör när de är så små barn. Men jag har bara haft de EN gång och då tog dom som sagt bort mandlarna direkt...
  • ett plus ett är lika med tre

Om ett barn får en halsböld är det vanligt att läkaren direkt opererar bort halsmandlarna, eftersom det finns stor risk att barnet drabbas av nya halsbölder senare.
    Samma sak gäller för vuxna som får upprepade besvär med halsbölder.

Jag ska in till läkaren imorgon bitti, tittade mig själv i halsen och såg något som såg ut som en halsböld.
    Jag har varit förkyld i två veckor nu och börjar tröttna på att må dåligt. Tittade mig i halsen för någon dag sen och då såg jag ingenting...

Svar på tråden Någon som haft halsböld någon gång? Jag har några frågor...