• Lilla Maja

Ska jag köpa en till sulky, eller går det med en brio sitty?

Vi har en EL scooter som vår lilla kille har tagit över efter storasyster som är 3 år. Nu är jag lite kluven till vad hon ska åka i, hon går ju när vi är i affärer eller går till lekpark och så, men vi är ofta ute på längre promenader allihopa, och då behöver hon ju sitta. Vi har en gammal (jätteful!) brio sitty, utan suflett, som vi skulle kunna ha, men då måste jag köpa en suflett till. men man kan ju inte ha nån fotsack på den, känns så kallt att ha henne i den när det är vinter o minusgrader. En scooter eller motsvarande blir ju mer ombonad, och man kan ha en fodrad fotsack till dom, samtidigt som jag kan tycka att det är onödigt att köpa en sådan sulky till, det är ju en begränsad tid som hon kommer åka i den, en sitty känns som att man har nytta av längre, när min lille kille bara behöver sitta inne i affärer osv. Hur skulle ni gjort? Till saken hör att jag kan köpa en britax toodler på rea för 1000 kr, så ska jag ha en mer "scooteraktig" sulky så är det ju bra att passa på idag....

• Svar på tråden Ska jag köpa en till sulky, eller går det med en brio sitty?
  • jen bossman

flickan är 3 år, hur ska du få i henne i en fodrad fotsack? jag har en brio sitty till min 3-åring och han sitter där i med ytterkläderna på vintern. är det riktigt kallt sveper jag om fleecefilt. jag köpte till en suflett också. tycker brio sitty är jätte bra till lite äldre barn

• solida

Jag har haft brio sitty i snart ett år till min son som är 20 månader. Har haft foot sack i den också! Men frågan är mer hur du ska få plats med treåringen i en footsack, inte hur du får plats med footsack i sittyn... Som ovan, jag tycker du kan ha en sitty och ha en fleecefilt om det blir kallt. Sen regnskydd ovanpå om det blåser och regnar.
    jag ålskar min brio sitty, den slår alla andra sulkys.

• ludenben

Jag hade brio sitty till min son från 11 månader. Det var inte kallt och han hade inte footsack. Ingen suflett på vagnen. Han hade overall, satt på fårskinn och hade en filt i vagnen vid behov.

• Lilla Maja

Vi har en fodrad fotsack till scootern och den får hon plats i utan bekymmer... Visst kan man ha en fleecefilt, men om det blåser så blåser det ju rakt igenom en filt, det är därför jag är lite inne på just fotsack. Annars räcker det ju, precis som du säger, med en sitty! Tycker också om modellen, och att den är smidig att ta med sig!

• ängeln 25

sitter era barn fortfarande i vagn?? Min tös är 3år och har åkt vagn 1gång på 9månader....

• solida

Lilla Maja skrev 2008-10-14 12:35:56 följande:

Vi har en fodrad fotsack till scootern och den får hon plats i utan bekymmer... Visst kan man ha en fleecefilt, men om det blåser så blåser det ju rakt igenom en filt, det är därför jag är lite inne på just fotsack. Annars räcker det ju, precis som du säger, med en sitty! Tycker också om modellen, och att den är smidig att ta med sig!
    Fast om det blåser kan du ha på regnskydd. Det står emot blåst ganska bra. Kan du inte ta footsacken från Emmaljungan då och ha på sittyn?
  • solida

ängeln 25 skrev 2008-10-14 12:38:01 följande:

sitter era barn fortfarande i vagn?? Min tös är 3år och har åkt vagn 1gång på 9månader....
    Min son är 20 månader och han åker vagn nån gång i veckan.
  • Lilla Maja

Såg att det kommit in fler svar när jag skrev..!!
    solida: Det är ju sant, jag kan ju dra på regnskyddet om det är riktigt blåsigt. Men vart fäste du fotsacken, finns väl inga knappfästen som det finns på scootern, eller det kanske är en annan fästanordning på brios vagnar, med nåt band eller så?

• snart mamma igen

kan du inte ha ngn slags åkpåse? som tex går att öppna i fötterna? ngn som är vindtät?

vi har scootern o är helnöjda våran tjej är 14mån nu o kommer att ha vinteråkpåse

• ludenben

min satt i vagn till 4,5. Alla barn är olika

• ängeln 25
    solida skrev 2008-10-14 12:38:58 följande:
    Min son är 20 månader och han åker vagn nån gång i veckan.
    Jag menade dem som är 3år och över....
    Sorry
  • solida

Lilla Maja skrev 2008-10-14 12:39:20 följande:

Såg att det kommit in fler svar när jag skrev..!! solida: Det är ju sant, jag kan ju dra på regnskyddet om det är riktigt blåsigt. Men vart fäste du fotsacken, finns väl inga knappfästen som det finns på scootern, eller det kanske är en annan fästanordning på brios vagnar, med nåt band eller så?
    Jag hade footsakcen som hör till vår Emmaljunga duo classic. Det går att vika in hörnen på sidorna. Lite svårt att förklara... Men den satt fast litegrann, dock hade han lätt kunnat ta loss den om han hade velat. inte helt optimalt.
  • jen bossman

nä, min son som är 3 nu går nästan jämt. det här var förra vintern då han var 2 år och åkte vagn till och från dagis.. ganska lång väg att åka. nu sitter han i vagnen om vi t.ex är ute och handlar inne i stan där det alltid är jätte mycket folk eller om han bara springer runt och härjar - då han får sitta i vagnen istället.

ts.. när det blåser eller regnar satte jag antingen på regnskyddet eller drog upp fleecefilten upp mot ansikt och han hade ju ovreall under filten så jag tror det blev varmt ändå.
  • Lilla Maja

Som jag skrev så är det tänkt att ha sulkyn när vi går långpromenader, tror inte det är så många 3-åringar som går 7-8 km, i snabbt tempo..!!
Svar på tråden Ska jag köpa en till sulky, eller går det med en brio sitty?