• Saaaraa

åååh hjälp mig! e-legetimation hos nordea!!

jag fick min kortläsare idag och behöver logga in på försäkringskassan med e-legetimation nu.
    jag förstår inte hur man gör!

För det första så funkar det inte att logga in för jag har inget certifikat (?).
    Försöker logga in på nordeas hemsida för att acceptera något som kanske behövs.. men det går inte logga in med den här dumma maskinen! Hur gör man?

• Svar på tråden åååh hjälp mig! e-legetimation hos nordea!!
  • Jess69

Sätt in ditt betalkort (VISA, Mastercard eller vad du nu har)
    i kortläsaren du fick...
    Välj sedan Login knappen (högst upp till vänster) där får du
    en kod som du kan logga in med...du måste välja "logga in privat" på Nordea först, sen väljer du e-kod...där skriver du
    i personnr och sen koden du fick i dosan när du valde Login..

• Jess69

Ja, just det, du måste trycka din pinkod oxo, efter du tryckt
    på login knappen..efter du gjort det får du koden du kan
    logga in med

• Saaaraa

JO det där lyckades jag med men jag får ändå inte fram någonting som har med e-legitimation att göra...
    Tror att jag måste logga in på fliken E-legitimtion men det går inte..

• Jess69

Jag ska testa om jag kan logga in...kanske är det nåt allmänt knas...vänta lite..

• lia76

för att logga in med e-kod med dosan så måste du koppla den via kabeln du fått.
    logga in på ditt konto med dosan.
    gå till e-legitimation och aktivera e-leg på kort (inte fil).
    sen ska et fungera.
    annars får du ta hem e-leg på fil och installera nexus

Ida 080901, Stella 060923
  • Saaaraa

Jag hittade! Tack för svaren!

• Saaaraa

Måste man ha en upplåsningskod för attg det ska fungera?

Jag håller på att aktivera e-legitimation och det står "aktivering pågår".

Måste jag beställa hem en sådan kod? :/

• lia76
    Saaaraa skrev 2008-10-14 14:06:56 följande:
    Måste man ha en upplåsningskod för attg det ska fungera?Jag håller på att aktivera e-legitimation och det står "aktivering pågår".Måste jag beställa hem en sådan kod? :/
    Det är bara om du inte har någon Internetbank tror jag.
    Men annars är det bara att logga in på Intenetbanken och aktivera e-legitimationen

Jag trodde också jag behövde upplåsningskod, men det var om jag inte hade Internetbank och det har jag ju så jag behövde ingen upplåsningskod
    Ida 080901, Stella 060923
  • Saaaraa

okej men jag har internetbank men det blir ändå inte aktiverat det står bara "aktivering pågår".. hmm

lia76 skrev 2008-10-14 16:22:46 följande:
    Det är bara om du inte har någon Internetbank tror jag.Men annars är det bara att logga in på Intenetbanken och aktivera e-legitimationen Jag trodde också jag behövde upplåsningskod, men det var om jag inte hade Internetbank och det har jag ju så jag behövde ingen upplåsningskod
Svar på tråden åååh hjälp mig! e-legetimation hos nordea!!