• Anonym

föräldrapenning som arbetslös

hej!
    undrar hur det fungerar med föräldrapenningen om man är arbetslös. jag har arbetat ett tag nu och har många föräldradagar kvar. har nyligen blivit utslängd av min fd sambo och det blir lång resväg till dagis och så innan vi har fått en ny dagisplats. jag är inte fastanställd ännu, men jag har arbetat sammanlagt i 11 månader i sträck men på 2 olika arbetsplatser. tror inte att mitt nuvarande jobb skulle tillåta mig gå på föräldraledighet nu, så isåfall måste jag säga upp mig. men hur funkar det att vara föräldraledig när man är arbetslös? för då avstår man ju inte från arbete. får man 80% då av vad man tjänat förut, eller blir det lägstanivå?
    skulle verkligen behöva vara hemma nu och ordna allt med flytt, dagis, papper och allt sånt. dessutom är det mycket för sonen och det skulle nog vara skönt för honom med lite mammatid..

• Svar på tråden föräldrapenning som arbetslös
  • Anonym (a)

ditt jobb har väl ingen rätt att säga upp dig för att du vill va föräldraledig, så länge du har dagar kvar o så. sen tror jag det finns nån gräns på hur många GÅNGER per år man får ta ut (alltså hur många perioder oavsett längd, inte hur många dagar). är du med i facket? isf är detta ett ämne för dom.

• strojes

Om du har jobbat 11 månader i sträck utan avbrott har du ju jobbat upp din sgi. Om du sen blir arbetslös och anmäler dig på arbetsförmedlingen första vardagen efter att ditt arbete upphör så räknas din sgi på din lön. FP baseras ju på din SGI.

• Anonym

a - problemet är ju bara att jag inte är fast anställd. då har jag väl inte särksillt mycket att säga till om?
    är itne med i facket..

skydiver - glömde helt bort att jag varit sjukskriven en viss tid under dom här 11 månaderna. räknas det också in? och ska man anmäla sig hos arbesförmedlingen så fort man går på mammaledighet? för jag tänkte gå direkt från arbete till föräldraledighet isåfall.

• Anonym

vet någon förresten hur lång tid i förväg man måste ansöka om föräldraledighet hos fk? kan jag göra det nu och gå på mammaledighet redan nästa månad?

• strojes

ts- det spelar ingen roll med din sjukskrivning. man ska ha för avsikt att jobba i minst 6 månader för att få sin SGI registrerad. om man blir sjukskriven under den perioden spelar ingen roll för det är ju något man inte har räknat med så att säga.
    visst kan du söka fp redan nu med början en månad framåt. om du har bankID kan du göra allt sådant på fk:s hemsida smidigt och bra.

• Anonym (hemulen)
    Svar på #2
    Har jag jobbat ihop min SGI då???
    Nov 2007 fick jag ett sk. nystartsjobb av arbetsförmedlingen och det upphörde slutet av juli 2008 och då jobbade jag nästan varje dag mån-sön och när de tog slut blev jag timanställd på samma ställe..
    Hur ser min SGI ut då?? Bra att veta inför framtida barn planer..
    strojes skrev 2008-10-14 13:26:57 följande:
    Om du har jobbat 11 månader i sträck utan avbrott har du ju jobbat upp din sgi. Om du sen blir arbetslös och anmäler dig på arbetsförmedlingen första vardagen efter att ditt arbete upphör så räknas din sgi på din lön. FP baseras ju på din SGI.
  • Anonym (a)

om man har jobbat 240 dagar (på samma ställe?) innan bf så har man rätt till full fp, dvs 80%.

eller har jag fel...?

• strojes
    Anonym (hemulen) skrev 2008-10-14 17:19:44 följande:
    Svar på #2Har jag jobbat ihop min SGI då???Nov 2007 fick jag ett sk. nystartsjobb av arbetsförmedlingen och det upphörde slutet av juli 2008 och då jobbade jag nästan varje dag mån-sön och när de tog slut blev jag timanställd på samma ställe..Hur ser min SGI ut då?? Bra att veta inför framtida barn planer..
    Fick du vanlig lön under tiden du hade nystartsjobbet? I så fall har du ju haft en "vanlig" inkomst och inte nått som arbetsförmedlingen betalat ut och då kan du ju absolut anmäla din nuvarande inkomst hos fk för att få en SGI uträknad av dem.
Svar på tråden föräldrapenning som arbetslös