• Anonym

Vill ha lite hjälp ang sjukskrivning o intyg etc

Jag blev sjukskriven i en vecka igår av min läkare. Jag fick ett sjukintyg med mej som han skrev under.

Ska jag skicka in detta intyg till både försäkringskassan o min arbetsgivare eller till bara försäkringskassan?? o vart ska jag skicka originalet eller har inte det nån betydelse??
    När jag pratade med min chef så sa han att jag inte behövde säga så mycket om varför jag är sjukskriven, men om jag blir fortsatt sjukskriven efter denna vecka så behövdes ett intyg. Han kanske inte behöver nåt intyg denna vecka då utan endast för.kassan??

Jag har aldrig varit sjukskriven förut så jag har ingen aning om hur det funkar.

• Svar på tråden Vill ha lite hjälp ang sjukskrivning o intyg etc
  • raspberryrevolution

du ska skicka orginalet till FK och så kan du ta en kopia till dig och en till arbetsgivaren.

• miism

Första sju dagarna du är sjuk har du rätt att vara hemma utan läkarintyg 
    ( och behöver alltså heller inte lämna in något läkarintyg till något ställe)
    Arbetsgivaren betalar din sjuklön för denna vecka. F
    örsäkringskassan har inget med denna vecka att göra
    och ska alltså inte heller ha något intyg.

Från om med åttonde sjukdagen så ska du lämna in läkarintyg till din arbetsgivare.
     Du behåller orginalet själv, och skickar en kopia till arbetsgivaren. Arbetsgivaren betalar din sjuklön för denna vecka och försäkringskassan har fortfarande inget med din sjuklön att göra.

Från och med fjortonde sjukdagen så tar försäkringskassan över din sjuklön.
    Du skickar då en kopia av läkarintyget till din arbetsgivare, orginalet till försäkringskassan, och behåler en kopia själv. Försäkringskassan skickar efter detta blanketter hem till dig som du ska fylla i.

Hoppas det blev lite klarare nu, annars får du hojta igen.

--- Det är lika bra att sluta drömma, det går åt helvete iallafall---
  • Anonym

OKej, men varför skrev han då ett intyg på ett sånt sån papper från försäkringskassan o skrev under det?? är det utifall nån skulle fråga o vilja se att jag verkligen har varit hos en läkare eller vad??

miism skrev 2008-10-14 13:29:12 följande:
    Första sju dagarna du är sjuk har du rätt att vara hemma utan läkarintyg ( och behöver alltså heller inte lämna in något läkarintyg till något ställe) Arbetsgivaren betalar din sjuklön för denna vecka. Försäkringskassan har inget med denna vecka att göra och ska alltså inte heller ha något intyg.Från om med åttonde sjukdagen så ska du lämna in läkarintyg till din arbetsgivare. Du behåller orginalet själv, och skickar en kopia till arbetsgivaren. Arbetsgivaren betalar din sjuklön för denna vecka och försäkringskassan har fortfarande inget med din sjuklön att göra.Från och med fjortonde sjukdagen så tar försäkringskassan över din sjuklön.Du skickar då en kopia av läkarintyget till din arbetsgivare, orginalet till försäkringskassan, och behåler en kopia själv. Försäkringskassan skickar efter detta blanketter hem till dig som du ska fylla i.Hoppas det blev lite klarare nu, annars får du hojta igen.
  • Pineapple

Sedan är det så att din arbetsgivare inte har rätt att få sida 2 på sjukintyget där det står om diagnos utan de har bara rätt att få sida 1 där det står vilken läkare som sjukskrivit och vilken tid det gäller...
    Du väljer själv om du vill ge sida 2 till arbetsgivaren.

• miism

TS: Har du varit hemma någon dag innan du gick till läkaren ? eller fick du tid första dagen du var hemma?

• miism

Pineapple: Är det inte tvärtom, diagnosen står på sida ett och datum och tid står på sidan två? Sidan med diagnosen har inte arbetsgivaren rätt att se, men det kan förenkla för dem i rehabiliteringen sedan om de vet varför man är hemma. Men det är ju ett avgörande som varje individ får göra ifrån fall till fall.

• Anonym

Jag var hemma o va sjuk igår, måndag, för att jag hade ont i hals o huvud, men jag hade en läkartid igår oxå som jag fått innan, så jag gick dit o då blev jag sjukskriven denna vecka fram till 20/10 för min depression.

• Anonym
    miism skrev 2008-10-14 13:36:06 följande:
    Pineapple: Är det inte tvärtom, diagnosen står på sida ett och datum och tid står på sidan två? Sidan med diagnosen har inte arbetsgivaren rätt att se, men det kan förenkla för dem i rehabiliteringen sedan om de vet varför man är hemma. Men det är ju ett avgörande som varje individ får göra ifrån fall till fall.
    Jo diagnosen står på sidan 1, men på sidan 2 står det ju ändå vilken sorts läkare man har varit i kontakt med, alltså en psykiatrisk läkare så det säger ju sej själv lite oxå på ett ungefär varför man är sjukskriven
  • miism

TS: då behöver du inte göra något alls med intyget mer än att arkivera det hemma. Är du däremot inte i skick att gå till arbetet  när denna vecka är över, så måste du till läkaren igen och få ett nytt intyg direkt. ( får inte vara något glapp mellan intygen). Hoppas du snart mår bättre igen!

• Anonym

okej. Tack för att ni hjälpte mej att reda ut detta

• Pineapple

Rackarns, lätt förvirrad...

I vilket fall somhelst så gäller det att arbetsgivaren inte har rätt att få den sidan som diagnosen är på! :)

Svar på tråden Vill ha lite hjälp ang sjukskrivning o intyg etc