• Mistys Daisy

Orolig matte...korticonfråga Igen!!!!

Har skrivit om min vovve innan, då hon fick Borrelia i Juli, men är nu från i måndags friskförklarad från den!! Jätteglad för det!
    Men hon har även fått "kronisk magkatarr" och ätit korticon en längre tid. Hon kan inte, men vill äta..precis som det gör ont att svälja..det gör så ont att se..
    Men när hon äter medicinen är hon en superglad hund med enorm aptit!
    Trappat ner tabletterna och vi var nere på 1 tablett varannan dag (5mg) men hon blev sämre och vi har nu ökat till 2 tabletter morgon och kväll igen...dvs 4/dag.
    Någon snäll Matte eller Husse där ute som kan ge mig några tröstande ord, att det blir bra snart....
    Att det finns värre saker....än att äta korticon...
    Ville bara skriva av mig i motgångarna med min lille bästa vän...

• Svar på tråden Orolig matte...korticonfråga Igen!!!!
  • FridaSjolund

Hej!
    Hur gammal är hunden?
    Min hund går också på kortison 1tablett/dag efter nyligen gjord nertrappning och hon mår jättebra med dem.
    Det enda som är, är att hon gått upp lite i vikt.. men det arbetar vi på

Vilket kortison äter din hund?

• Mistys Daisy

Hej!!!!!

Hon är 1,5 år och är en liten blandning Collie/Teveruen.
    Hon har oxå gått upp i vikt men det syns inte så mycket, är så mycket päls...

Hon äter Prednisolon Pfizer 5 mg.
    Var nere på 1 tablett varannan dag, men det höll bara i några dagar...

Vad "hände" med din hund så hon behöver äta korticon? Ålder?

• FridaSjolund

"Vi" äter samma här, Prednisilon 5mg fast 1tablett/dag.

Min lilla tjej är en Jack Russell som är 1,5år.
    Hon har en misstänkt allergi, hon är väldigt röd om tassarna till och från plus att hon som fick en allergichock i sommras.. hon svimmade och fick något slags anfall.

Fick tipset av min mamma (som också har en hund som äter kortison) att trappa ner väldigt sakta själv och inte följa vetrinärens nertrappning.

Först gav jag min hund 3tabletter kortison / dag, trappade ner till 2tabletter / dag, men det gick inte...
    Så då gav jag henne varannan dag 2 tabletter och varannan 3 tabletter / dag.. och stannade så några veckor, så fortsatte jag sakta och nu är jag nere på 1tablett/dag.
    Ska försöka mig på 0.5tablett/dag nu, så då ska jag ge henne 1tabl 1dag, sen nästa dag ½tablett..låta henne äta så några veckor innan ja försöker trappa ner ännu mera, fortsätta så och se hur lågt ner man kan gå med medicineringen =)

Mistys Daisy skrev 2008-10-14 15:20:37 följande:

Hej!!!!!Hon är 1,5 år och är en liten blandning Collie/Teveruen.Hon har oxå gått upp i vikt men det syns inte så mycket, är så mycket päls... Hon äter Prednisolon Pfizer 5 mg.Var nere på 1 tablett varannan dag, men det höll bara i några dagar...Vad "hände" med din hund så hon behöver äta korticon? Ålder?
  • väntar i Kina kön

Jag har ochså gett min hund kortison i flera år men nu har jag äntligen kunnat sluta. Jag brukar ge fil åt mina hundar på morgonen(hälsofil) super bra för magen. Min hund har ochså svårt att svälja eller det ser ut som det. Han tar en kula i munen, leker med den med tassen, tar den i munen, spottar ut och sen tillslut så äter han den. Typiskt när man har magkatarr sa vetrinären.

• EttElaktTroll

Be att få Medrol istället för prednisolon, den ska ge mindre biverkningar. Den är mycket dyrare men det är det värt när den är skonsammare för hunden.

• Mistys Daisy

EttElaktTroll: Tack för tipset!!!

• remazan

Hej, min veterinär har ingen aning om vad det är för fel på min hund. Sist jag var där sa han: Ja vi skulle ju kunna ta en massa prover, men det slutar all
    tid i kortison så nu kan du börja med att ge henne 1 tablett om dan i 4 dagar, sen en 1/2 tablett om dan. Javisst jag gorde som han sa isammband med att han vaccinerade henne, sen läste jag på bipacksedeln. Detta preparat ska ej tas med vaccination!!!!! Ska man ej kunna lita på veterinären??????    Fy fan! Har dom noll koll eller?

• Mistys Daisy

Gammal tråd, menskoj att du skrev!!!

Varför vet inte vet vad det är för fel? Vad söker du för?

• remazan

Har ett till problem, min veterinär rådde mig till att operera benet på min hund, det är en sk. patellaluxation. Hon är bara ett år och full i spring, har haft smärta pgav detta ett par gånger under sin livstid, smärtan sitter då i i ca 3 min. Ska man då operera? eller?

Svar på tråden Orolig matte...korticonfråga Igen!!!!