• Jossan

Vid vilken ålder tycker ni att barn ska lära sig sysslor hemma?

Ja när tycker ni barn är tillräckligt gamla för att lära sig hushållssysslor.. nej jag menar inte jag ska använda barnen som barnarbetare utan är bara nyfiken på hur stor skillnad folk tycker det är..

Barnets rum
    *Lägga saker i kartonger?
    *Ställa upp saker i bokhyllan
    *bädda sängen?
    *Dammsuga?
    *Damma?
    *torka golv?
    *stoppa kläder i tvättkorgen?

I övriga hemmet
    *Diska?
    *Torka disk?
    *sätta in i diskmaskinen?
    *Torka av bordet?
    *städa toaletterna?
    *stoppa in tvätt i maskinen?
    *sätta igång tvättmaskinen?
    *Plocka ur tvättmaskinen`?
    *Hänga tvätt?

Ute
    *skotta snö?
    *Klippa gräsmattan?
    *Rensa ogräs?

kommer nog inte på mer nu

kram J

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-07-13 12:00:42:
    OBS!!!!!!!!!!!! DETTA ÄR INGEN TRÅD OM MINA STYVBARN OCH JAG SKA INTE ANKLAGAS FÖR ATT DET ÄR DET I ANDRA TRÅDAR HELLER!!!!!!!!!!

• Svar på tråden Vid vilken ålder tycker ni att barn ska lära sig sysslor hemma?
  • Jossan

ebbas mamma då får man väl aldrig något gjort sen får man komma hem till ungarna och städa när dom flyttat..

• CamoMillan

Min dotter Hannah blir 3 i September. Hon får hjälpa till att städa sitt rum. Duka av efter sej när vi har ätit.Plocka in i diskmaskinen(sin disk) Ställa in mjölken i kylen.Lägga tvätt i tvättkorgen. Lite sånt där. Det kommer nog bli mer och mer ju äldre hon blir. Än så länge tycker hon det är kul.

• Norahs mamma

Börja tidigt att dem får hjälpa till, gör det roligt...
    Sen när dem blir äldre å får egen vilja så kanske det sitter i det undermedvetna förhoppningsvis...

Vänta inte för länge, så dem blir "bortskämda". Då får du plocka efter dem jämt som du själv skrev...

• melles mamma

har tar vi det i takt med melles egen nyfikenhet, alltså när han vill

• mia1980

Anser att det är något man lär sig göra från början. Städa rummet får grabben göra redan och han är 2½ år, naturligtvis gör jag det han inte kan göra själv men när han KAN får han göra det.
    Övriga hemmet får han hjälpa till med när han blir större och ska ha mer ansvar. Jag anser att man ska hjälpa till med det man kan.
    Ute då, ja, klippa gräset får han inte göra förrän han är stor nog att hantera en gräsklippare.

Det är väll olika från barn till barn när dom klarar av att göra vissa saker. Gör man allt tillsammans blir det roligare.

• Justess

Jag tycker man kan börja tidigt med lättare saker och sedan öka på allt eftersom barnet klarar av det. Vår son som är 2,5 får själv ställa sin tallrik på diskbänken, lägga mössan/solhatten i korgen, räcka förälder jackan för upphängning, hjälpa till att städa bort leksaker.

Sedan får han vara med när vi städar och tvättar. Han vill gärna hjälpa till att hänga tvätt, dammtorka, plocka ur diskmaskinen mm. Dessa sysslor ser vi dock som en lek där han får hjälpa till i den mån han själv vill.

Mer avancerade sysslor får man ta allt eftersom. I 7-årsåldern borde barnet klara ganska mycket under överinseende av förälder. I 12-13-årsåldern borde väl ett barn kunna hjälpa till med alla, i ditt inlägg, ovanstående sysslor.

• mamman M

Mina två tjejer,,,10 å 12 får själva städa sina rum,,,vi har städdagar på torsdag å då ska rum städas,bädda tent,tvätt ta redas påm.m..sen får dom ställa in disk efter sej i diskmaskinen då dom ätit,,ALLTID,sen aks dom hålla ordning i rummen,,hjälpa till att duka av och på bordet,,så lagar dom mat åt oss en dag var iveckan,,DET har dom valt själva,dom bakar ganska ofta själva vilket dom STÖRT gillar,,,Sen har vi sonen 3 år,,han får plocka undan sina leksaker på kvällarna,,ta av sin tallrik..han ÄLSKAR att hjälpa till att plocka i tvättmaskinen å kan med den alldeles själv,,han vet exakt hur han ska göra,,bra för framtiden,,, ,,Barn kan tidigt få lära sej plocka in sina saker i sin leksakslåda el liknande så dom vet ATT inte bara MAMMA/PAPPA ska göra det,,vi har 4 barn å planerar en till så det är ett MÅSTE att hjälpas åt här hemma,vi brukar dra lappar ibland å då går det kanon bra at hjälpas åt,,däremot kan dom även få jobba ihop en slant förutom månadspengen,,med typ vattna plant ute,,vattna blommor inne,ved,ja lite allt möjligt,,MEN vi har nog startat så fort barnen själva plockat ur sina saker ATT dom skall tillbaka,,,
    VISST är det tjafs å TRÅKIGT ibland,,MEN så himla skönt att ALLA kan vara lediga tillsammans å göra saker med dom vuxna på kvällar å helger istället för att mamma/pappa BARA måste städa el liknande,,,
    Vi har pratat med dom många ggr OM det här och dom VILL att det ska vara så här å VILL hjälpa till,,,,Barn växer av att få ha lite ansvar(under vuxnas sikt förstås)
    LYCKA TILL

• Micaela

Jag tycker också man ska ta det när barnen själva vill. Man kan ju låta de vara med tidigt, man kan tex städa barnets rum tillsammans, bädda sängen tillsammans osv. Sen när hon/han själv börjar visa mer intresse kan man prova låta honom/henne göra det själv.

• Lykiska

Ja, barnen borde ju få vara med från början på alla sysslor, först som en lek, ett sätt att umgås, och sen i takt med att de utvecklas så får de göra det de klarar själva. Man får ju ta det efter deras egen utveckling, men jag tror inte på att de får göra det "när de vill", utan det blir en bedömning av oss som föräldrar vad våra barn klarar och hur mycket som är lämpligt att de gör i en viss ålder. Städa sitt eget rum (förutom dammsugning och torka golv naturligtvis) kan man ju göra redan när man är två, om man försöker göra det till något roligt.

Svar på tråden Vid vilken ålder tycker ni att barn ska lära sig sysslor hemma?