• Julianna

Ni som äter Levaxin! Har flera frågor

Hej!

Lite bakgrundsinfo innan frågorna kommer:

Det är så att jag har fått en rubbning av sköldkörtelhormonet efter graviditet och förlossning. Det började med överfunktion (dvs för hög ämnesomsättning) och jag rasade i vikt och mådde allmänt dåligt. Fick ta prover som visade att jag hade fått en rubbning, men det skulle läka ut av sig själv enligt endokrinologen jag går hos. Fick ta regelbundna prover och det har gått över till normal produktion för några veckor sedan (min son är 6 månader), men nu har det vänt till underfunktion (dvs låg ämnesomsättning). Enligt läkaren var detta att vänta - det är vanligt att det blir så. Nu har jag blivit ordinerad en tablett Levaxin om dagen och har ätit det i 3 dagar nu. Jag har lite frågor till er med erfarenhet av denna åkomma och Levaxin.

Om jag vill bli gravid på nytt - är det några problem om man har underfunktion och äter Levaxin? T ex svårare att bli gravid eller att man inte får äta Levaxin under graviditet?

Är det några andra problem med underfunktion och Levaxin under graviditet som man måste tänka på? Måste jag kontakta min läkare om jag gå i gravid-tankar?

Någon har sagt till mig att barnet kan få mental störning om man inte har perfekta värden under graviditeten. Stämmer det???

Skriv gärna allt ni vet och har erfarenhet av!

Kram

• Svar på tråden Ni som äter Levaxin! Har flera frågor
  • Missboss

Jag har tyvärr inte ett svar på dina frågor men läs på www.fass.se Du kanske kan få något svar där iaf.

• Lottis77

Jag har själv haft sköldkörtelrubbningar (fast äter ingen medicin mot det nu och är friskförklarad), så jag har läst på lite. Det ska inte vara någon fara att äta Levaxin under graviditet. Däremot kan dosen behöva justeras eftersom ämnesomsättningen kan förändras lite.
    På mig togs extra prover vid första BM-besöket, och om det hade ansetts nödvändigt sade min BM att nya prover skulle ha tagits v 25 och 35.
    Mentala störningar tycker jag inte låter troligt, under förutsättning att dosen Levaxin justeras efter behov.

• Julianna

Har några tilläggsfrågor:

Blir man ovanligt trött av att ha underfunktion? Blir det bättre när man äter Levaxin?

Om man har överfunktion - då kan man väl inte få Levaxin eftersom det då handlar om att man har en överproduktion? Finns det mediciner mot överfunktion? När jag hade min fick jag ingenting utan det läkte ut av sig själv.

Kram

• Lottis77

Underfunktion brukar göra att man är extra trött. Levaxinet hjälper mot det!
    Om du har överfunktion får du ett annat preparat (t ex Thacapzol som jag fick).

• Julianna

Nynni, har du haft underfunktion eller överfunkton eller båda? Hur fick du denna åkomma? Blev du bra av dig själv? Trodde underfunkton nästan alltid var kronisk? Jag har fått mina rubbningar efter graviditet och förlossning och överfunktionen har gått över av sig själv, men nu har jag alltså fått underfunktion i stället. Undrar om den kan gå över av sig själv efter ett tag? Kram

• Lottis77

Jag hade överfunktion och opererades för detta när jag var 15 år. Fick Thacapzol för att dämpa produktionen, sedan Levaxin innan op. Opererades och blev 100% friskförklarad efter ett år. Nu under graviditeten har de kollat upp mig lite extra för att se att den lilla pluttbit av sköldkörtel jag har klarar av produktionen, och det har den gjort. Min mamma däremot har underfunktion och äter Levaxin och kommer att få göra det livet ut, så vad jag förstått är det kroniskt med underfunktion.

• MalinMalin

Hej, jag äter Levaxin och är gravid. Hade för några år sen överfunktion precis som du men min underfunktion fick jag när de behandlade mig med radioaktiv jod, då är det visst vanligt att man får för mycket strålning så att man behöver Levaxin sen. Det verkar finnas hur många olika varianter av fel på sköldkörteln så det är säkert lika vanligt med din som läkte sig själv.

Jag har inte hört något om att det skulle vara svårare att bli gravid när man äter Levaxin, själv blev jag det på första försöket. Om man däremot har en obehandlad sköldkörtelsjukdom har man svårt att bli gravid och blir man det blir det ofta missfall.

Om jag hade varit dig hade jag kontaktat din läkare innan du försöker bli gravid, känns ju bäst att alla värden är perfekta innan. Jag var ändå hos min pga att jag har diabetes också. Annars frågar de vid inskrivningen hos bm om du har någon endokrin sjukdom och då meddelar de din läkare. Jag går på provtagning en gång i månaden och behövt höja min dos två gånger.

Nu vet jag inte om det är samma för dig och din sjukdomsvariant men de testade iallafall mig för TRAK-antikroppar i v 22. Har man dessa antikroppar så finns det risk att sjukdomen går över till barnet. Med min tur när det gäller sjukdomar så hade jag givetvis de här antikropparna . Jag går därför till bm varje vecka och när barnet är fött blir det extra provtagning och övervakning av barnet. Om barnet skulle ha fel på sköldkörteln så är det oftast bara tillfälligt, inget som det behöver ha hela livet.

Har också hört att om man inte behandlar sin sjukdom får barnet begåvningsskador. Men Levaxin är inte så svårt att ställa in, går man bara på provtagningarna och tar sin medicin som läkaren säger så kommer man att få ett friskt barn. Då är det kanske värre om sjukdomen debuterar när man är gravid, då kan man ju gå obahandlad en tid.

Fråga gärna mer om du vill, ska försöka svara så gott jag kan!

Kram Malin (v 31)

• Hormon

Hejsan

När jag fösökt bli gravid i 6 månader tog jag kontakt med gyn, för att kolla så att allt stod rätt till med ÄL och andra saker som kan "spöka". Prover visade då att jag hade låg produktion av sköldkörtelhormon.(Ofta är detta ärftligt). Trötthet, viktökning, depression mm är symtomer som uppkommer vid denna brist, men jag hade inte märkt något av detta, så jag blev förvånad över diagnosen. Olustigt att något i kroppen inte funkar fast man inte märker av det.
    Har man för låg produktion av detta hormon leder detta till låg produktion av östrogon, ...vilket leder till svårigheter att bli gravid. Att prova ut rätt dos av Levaxin kan ta flera månader. Jag gjorde ett test efter 5 veckor och då var värdena mycket bättre, men det kan ta ytterligare veckor innan man kan avläsa ifall dosen ska höjas/sänkas.
    Chanserna att blir gravid efter att börjat Levaxinbehandling tror jag mycket på
    Mitt grav-test visade ett stort + efter att jag ätit medicinen i bara 1 månad.

Under graviditeten skall man vara uppmärksam på värdena på sköldkörteln, ev måste dosen höjas eftersom barnet kräver mer än vad du själv kan producera.
    Levaxin måste du äta resten av livet. Men eftersom medicinen ersätter något som kroppen själv inte kan producera så är medicinen naturlig för kroppen, så det uppstår inga biverkningar.

Jag har läst mycket på nätet om låg produktion av sköldkörtelhormon. Där står det att fostret kan få mentala störningar och risken för missfall ökar. Jag tog upp detta med min gynokolog och han dementerar detta.

Trevlig sommar

• Mallan

Hej, här är också en Malin i v 31!
    Jag har haft underfunktion i nästan 10 år. Är nu gravid för andra gången och jag har behövt öka min dos av Levaxin båda gångerna. Jag går på kontroll hos endokrinolog var tredje månad ungefär. Det var inga problem att bli gravid, äter man bara medicinen så ska allt fungera som vanligt. Jag kommer att behöva äta Levaxin livet ut.
    Det stämmer att barnet kan ta skada om man inte äter medicinen, mentalt och även kortväxthet har jag hört.
    Jag var extremt trött innan vi upptäckte vad det var som var fel på mig, det blev bättre när jag fick Levaxinet.
    Här är en site om sköldkörtelsjukdomar: www.thyroid.nu/
    /Malin

• Julianna

Men hörrni! Tänk om jag fick överfunktionen under graviditeten utan att veta om det? Endokrinologen tror dock att jag fick det efter förlossningen - det är vanligare och jag hade inga symtom under graviditeten, dom kom ca 3 månader efter förlossningen.

Borde jag haft symtom under graviditeten om det hade utvecklats då??? Hur ska man annars veta? Man tar ju inga såna här blodprover rent rutinmässigt väl? Borde man inte införa rutin på att kolla sköldkörteln när man är gravid om det kan orsaka mentala störningar på barnet?? Verkar ju rätt vanligt det här.

Enligt hemsidan thyroid.nu så blir 70-80% friska av sig själv när man fått detta orsakat av förlossning. Jag ska äta Levaxin ca ett år och sen se om det läkt ut.

Tacksam för svar!!

Kram

• Julianna

Är det lika farligt med obahandlad överfunktion under graviditeten som underfunktion?

• Lottis77

Jag fattade inte då när jag var sjuk att det tydligen var rätt allvarligt. Kroppen går ju för högvarv jämt när man har överproduktion; jag hade konstant hjärtklappning, var hyperaktiv, tappade massor i vikt, svettningar. Sliter nog ganska hårt på systemet om det inte behandlas.

• snuttensmamma

jag äter levaxin för underfunktion i sköldkörteln.
    det är viktigt att gå på extra kontroller när man är gravid annars kan barnet bli "efterbliven" eller få dvärgväxt etc.......
    själv går jag varannan månad nu när jag väntar barn. likadant gjorde jag när jag väntade sonen. Är levaxinen bara rätt inställt så är det inget problem och ofta får man höja lite nångång under graviditeten, eftersom kroppen kräver mer!

lycka till:)))

• Tiff

Jag fick en underfunktion 6 månader efter att min dotter föddes. Jag hade symptom som trötthet, yrsel, frusenhet m.m. . Jag fick även tre missfall på raken innan man gjorde en utredning där man såg via prover att jag hade en rubbning. Jag var redan gravid då för 4:e ggn i v 8 då jag fick Levaxin utskrivet. Åt 50 mkgr varje dag under hela grav och äter det fortfarande. Läkarna tror inte att jag behöver äta det livet ut. Min son föddes frisk o kry. Jag var oxå orolig för missbildningar och andra skador, men så länge du äter medicinen och mår bra så är det ingen fara. Lycka till med bebisen*kram*

• HannaM

Jag har en fråga till MalinMalin (eller ngn annan)

Jag äter också levaxin pga av underfunktion på sköldkörteln. Detta upptäcktes när jag redan var gravid, så jag började inte äta levaxin förrän i v 12. Nu är mina värden bra och de kontrolleras med jämna mellanrum. MalinMalin du skrev något om antikroppstest som du hade gjort. Jag frågade läkaren på min mvc och hon sa att det bara gäller när man har överfunktion. Men jag är ändå fundersam för en annan kompis till mig som också har underfunktion hade också gjort detta test. Vet någon nåt om man bör göra detta antikroppstest? Jag vill ju helst testa allt man kan så att man är på den säkra sidan.

• Jag älskar Flora

I mitt fall var det så här. Jag gick omkring länge och kände mig trött,trött, trött konstant. Ingen viktökning dock. jag gick på läkarkontroll och blev ordinerad levaxin.
    När jag blev gravid kontrollerades mitt blodvärde med jämna mellanrum och dosen höjdes till 1 1/2 under första trimestern. Sedan kunda jag gå tillbaka till 1 piller om dan igen.

Det enda dom sade till mig om kompliaktioner om man INTE tog medicinen under graviditeten var att det kan hindra utvecklingen av hjärnan, dvs mentala problem.
    Det kan också vara svårare att bli gravid vid underprod om man ej tar levaxin.

Så käka på! Här är en annan sida med bra info: members.chello.se/myyzz/struma/artikel.html

Lycka till!

Svar på tråden Ni som äter Levaxin! Har flera frågor