Ni som äter Levaxin! Har flera frågor
Hej!
Lite bakgrundsinfo innan frågorna kommer:
Det är så att jag har fått en rubbning av sköldkörtelhormonet efter graviditet och förlossning. Det började med överfunktion (dvs för hög ämnesomsättning) och jag rasade i vikt och mådde allmänt dåligt. Fick ta prover som visade att jag hade fått en rubbning, men det skulle läka ut av sig själv enligt endokrinologen jag går hos. Fick ta regelbundna prover och det har gått över till normal produktion för några veckor sedan (min son är 6 månader), men nu har det vänt till underfunktion (dvs låg ämnesomsättning). Enligt läkaren var detta att vänta - det är vanligt att det blir så. Nu har jag blivit ordinerad en tablett Levaxin om dagen och har ätit det i 3 dagar nu. Jag har lite frågor till er med erfarenhet av denna åkomma och Levaxin.
Om jag vill bli gravid på nytt - är det några problem om man har underfunktion och äter Levaxin? T ex svårare att bli gravid eller att man inte får äta Levaxin under graviditet?
Är det några andra problem med underfunktion och Levaxin under graviditet som man måste tänka på? Måste jag kontakta min läkare om jag gå i gravid-tankar?
Någon har sagt till mig att barnet kan få mental störning om man inte har perfekta värden under graviditeten. Stämmer det???
Skriv gärna allt ni vet och har erfarenhet av!
Kram