jag har inte barn, och ingen iller just nu heller, men jag har haft två stycken.
det absolut viktigaste är att _inte_ köpa en iller från djuraffär utan från en registrerad uppfödare! illern ska ha stamtavla och många generationer tamillrar bakom sig för att bli den där härliga kompisen man vill ha. en djuraffärsiller kan vara uppfödd på farm och inte haft kontakt med människor överhuvudtaget som liten, det borgar knappast för en bra relation. sen också som jogobella ovan skriver att t*r*ä*n*a med valpen är viktigt för att underlätta åren framöver.
vad jag kan tänka mig blir ett "problem" med en iller som husdjur i en småbarnsfamilj är just bitandet. en iller har ett mycket hårt bett, hårdare än en hund eller katt, som måste "tas ur" dem redan som små. de måste fås att förstå att en människa inte tål lika hårda bett som kullkompisarna under lek, illrar har väldigt hårt skinn själva och tål riktigt hårda tag, t o m ormbett. en valp som inte blivit tränad kan växa upp till att bli en bitis och reflexmässigt använda sig av hårda bett som försvar om den blir hårt hanterad, men en valp som fått lära sej att vara försiktig kommer bara att markera att den vill vara ifred - utan att bitas.
illrar är underbara husdjur, verkligen fantastiska små personer, men de kräver också mycket arbete. om ni inte kan tänka er att behöva städa undan efter små "misstag" (alla blir inte 100% rumsrena hur mkt man än tränar), hitta matgömmor överallt, leva utan blomkrukor (gräva i jord är det bästa som finns), stå ut med attt de snor saker och gömmer dem (mina älskade nappar och andra gummisaker), allmänt lever rövare och hittar på hyss konstant, så ska ni fundera lite extra. tycker ni som jag att det är värt det, go ahead