• Tokfia 7

Vilken bilbarnstol till Toyota Avensis?

Vi har nu en Britax Hi-Way och en Toyota Corolla, men p.g.a. att det ska bli en till bäbbe måste vi skaffa större bil, sannolikt blir det en Avensis. Är det nån som har det/vet nån som har det och vilken/vilka bilbarnstolar som passar?? Vi hade jätteproblem att hitta nån som passade bak i Corollan (gick ej ha fram för då ser jag inte att köra).

• Svar på tråden Vilken bilbarnstol till Toyota Avensis?
  • Mimmi69

Har tyvärr ingen erfarenhet av Avensis, men blev intresserad av hur gott om plats det finns i framsätet med en Hi-way och vilken årsmodell av Corolla ni har. Har själv en Corolla och funderar på en Hi-way. Stämmer det att stolen måste "stå fri" och inte luta mot sätet framför? Är det en bra barnstol för övritgt? Gott om plats för barnet?

• NathalieAndersson

en granne har cosmic i Avensis och den tycker hon funkar jättebra, dock har hon bara ett barn men har haft två stolar i den, en fram och en bak och det har  gått lika bra det

*¨`·» Liam 060228 *¨`·» Neo 080722 (anderssonnatalie.blogg.se)
  • Tokfia 7

Vi har en Corolla årsmodell 2005. Det stämmer att den måste stå fritt (Hi-Way:en) och får ej luta mot instrumentbrädan eller sätet framför. Jag minns inte om vi fick in den i framsätet, det sprack i alla fall på samtliga stolar vi testade att ha dem fram eftersom jag inte såg ut genom hela framrutan och inte såg backspegeln på höger sida. Själva bilbarnstolen är vi dock jättenöjd med när den väl sitter på plats, lillkillen sitter jättebra i den och det kommer vara gott om plats för benen när han blir större. En nackdel i konstruktionen är att de har en frigolitklack som ska vila mot kanten på bilsätet, är man det minsta oförsiktig kan man knäcka den (ja, den är ju frigolit, som sagt...), vilket vi lyckades göra innan den ens kom på plats, så man får vara grymt försiktig om man ska flytta den. Vi fick byta till en ny stol.

Nån fler som har erfarenhet av bilbarnstol i Avensis??

• Mimmi69

Tack för ett utförligt svar. Verkar som Hi-way skulle funka i min bil också. När den är i baksätet hur gott om plats är det för den som sitter i fram på passagerarsidan?

• Tokfia 7

Drumle: Typ så att ingen kan sitta där fram om man inte har bara pyttestumpar till ben och tycker om att sitta i princip framåtlutad. Stödbenet är inte tillräckligt långt på bilbarnstolen för att man ska kunna luta upp den mer och därigenom kunna luta upp ryggstödet på sätet framför (och skjuta bak det). Vi kan inte använda framsätet. Vi hade problem med att hitta nån stol överhuvudtaget som gick att använda...

Upprepar frågan; nån fler som har erfarenhet av bilbarnstol i Avensis??

• Mary Poppins

Vi hade en acta graco duoflex comfort, en britax freeway och en framåtvänd bältesstol i våran avensis (i baksätet) och det gick bra även om det var lite trångt.

Underbara småtroll -03, -05 och -07
  • Fenomen a

Vi har babyskydd fortfarande(Logico S med bas) en fram och den andra bakom fungerar fint.

• Fenomen a

MIn syster har en besafr izi kids som sitter bakom passagerarplatsen och det är bra utrymme fram.

• Filippa06

Vi ha en avensis och en britax secura... snart kommer bebis och då blir det ett vanligt babyskydd av ngt märke och sedan en till britax secura gissar jag för vi är sååå nöjda. Samt att den ska vara säkrast enligt så många test...

Svar på tråden Vilken bilbarnstol till Toyota Avensis?