• Vidars pappa

Min son är 9 mån och kan inte krypa än

Jag undrar om jag och min flickvän är ensamma om att ha ett barn som inte kryper vid 9 månaders ålder. Han kan inte resa sig till sittande själv heller. Samt när han sitter och försöker sträcka sig efter en leksak och faller framåt tar han inte emot sig i fallet. Är man helt ut och cyklar om man oroar sig för det här. Min flickvän får bara en massa besvärande frågor från andra mammor på exempelvis öppna förskolan om hans framsteg. Det är extremt frustrerande för oss bägge. Det känns som att man inte borde reagera så här men så gör man det ändå. Vore skönt att höra om nån annan har det på liknande sätt?

• Svar på tråden Min son är 9 mån och kan inte krypa än
  • Rainbow

vi har en 14-månaders som inte går än..han började vända sig när han var 9,5 månad, ålade länge men började krypa ordentligt i början av sept. nu reser han sig och går med lära-gå-vagn. han satt iof tidigt, runt 5 månader satt han bra. vi har inte oroat oss, men är ni oroliga så prata med BVC. Lycka till !

• Mor1977

Hej! Har inte någon erfarenhet men kan tycka att det är synd att folk måste kommentera så mycket. Tänk att det ska vara så många som måste göra det och det är ju så jättesvårt att slå ifrån sig. Att få kommentarer om sitt barn är nog det känsligaste av allt och det räcker med minsta lilla tycker jag.

Vad säger de på BVC? Är de oroliga för er son? Jag tycker alla våra kompisars barn är väldigt olika i utvecklingen och mycket beror ju på vad de tycker om att göra. Ibland kanske det är så att barn som inte utvecklar sin motorik så snabbt utvecklar andra sinnen mera under en viss period.

Hoppas ni får svar från någon som vet så ni slipper att oroa er.

• SIN74

Låter som min minsting.
    Mina var runt 8 månader när de satt själva och de kröp inte förrän efter året. De lärde sig gå runt ett år och kröp efter det.
    Det är svårt att uttala sig om ett barn man inte sett men jag tycker att ni ska ha lite is i magen. Barn är olika. Den motoriska och den språkliga går i olika omgångar. Kanske är er pojke mer intresserad av annat äd det motoriska?
    Har ni bra kontakt med bvc? Prata med dem de bör ju ha bra koll.

• SunnyBunny

Tror inte det är nåt och oroa sig för, barn utvecklas ju olika. Prata med BVC om det så kan dem nog lugna er. Kan berätta att min dotter satte sig upp och började krypa för 3 veckor sen, då va hon 9 månader. Innan det låg hon bara på mage och skrek, men så vips bara över en natt fick hon fart;) Och nu i dagarna har hon rest sig själv mot soffan. Så när de väl kommer igång går de fort:)

• Vidars pappa

Kontakten med bvc är väl inte sådär jättetät direkt. Jag kan hålla med om att det motoriska och det språkliga går i olika omgångar dock. Han är ju väldigt socialt med och jollrar och låter, sjunger låter det som ibland. Tänder har han ju sju stycken av också. Vid tidigare besök hos bvc har de inte uttryckt nån oro. Så jag vet inte, men den helt klart mest jobbiga biten är ju definitivt det här med alla kommentarer till höger och vänster.

• Mags

Hej hej min son e snart 9 mån o vägrar krypa han avskyr o ligga på mage!! Han sitter själv men han kan inte resa sig upp till sittande än heller men han försöker lite ibland!! Han tycker om o gå när vi håller han i händerna så då får han göra det vi e inte ett dugg oroliga alla e olika!! kram kram

• Dian

Har också en 9-månaders som är exakt likadan. Inget att oroa sig för, de kommer nog ikapp så småningom!!

• fam kaos

Min minsta är 8½ månad och ålar supersnabbt. Han satt dock stadigt första gången idag och jollrar nästan ingenting.
    Visst blir man orolig men som nån sa, man får försöka ha is i magen.
    Vidars pappa skrev 2008-10-14 20:53:13 följande:

Kontakten med bvc är väl inte sådär jättetät direkt. Jag kan hålla med om att det motoriska och det språkliga går i olika omgångar dock. Han är ju väldigt socialt med och jollrar och låter, sjunger låter det som ibland. Tänder har han ju sju stycken av också. Vid tidigare besök hos bvc har de inte uttryckt nån oro. Så jag vet inte, men den helt klart mest jobbiga biten är ju definitivt det här med alla kommentarer till höger och vänster.
  • Lizard19

Hallä där.. =)

Har oxå en tjej som inte kan krypa... Hon är 9 1/2 månad. Sitta kan hon men som du säger när hon faller framåt så säger det duns och hon börjar grina.. Tar inte emot alls. Sen med tänder oxå.. Fick sin första nu.

Hon ställer sig bara upp på knä och rör sig inte alls framåt.. Bara faller ihop....

Jag tror de får ta den tid de behöver.. Jag stressar henne inte alls....

Det kubike på.....
  • Melisabeth

Alla ungar kryper inte.

Min dotter vägrade krypa, och började "försöka" vid sisådär 14 månader. först nu vid 1½ år KAN hon krypa. Men kryper inte alls som de som kröp redan som "bebisar", utan är klumpig.

För vissa tar saker längre tid, och för vissa hoppas en del saker över.

Lugn, ungen är inte gammal än

Svar på tråden Min son är 9 mån och kan inte krypa än