• Majras

Ta drick vaccin mot magsjuka eller inte? (Egypten)

Var idag o vaccinera oss inför resan till Egypten i december. Är i valet o kvalet om vi ska ta drickvaccin mot magsjuka. Tydligen är det 60-70 % skydd så tänk om man blir sjuk ändå så kommer man tycka att det var onödiga pengar (320 kr/person x 4) eller om man inte tar det o blir sjuk så blir det väl lite att man får skylla sig själv.
    Eller så är man hela veckan och blir inte magsjuk ändå

Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Ta drick vaccin mot magsjuka eller inte? (Egypten)
  • MuffinCake

Vi tog vaccinet sist vi reste till Egypten.
    Vi blev inte magsjuka.
    Resonerade som så att om vi inte tagit vaccinet och blivit sjuka så hade vi ångrat oss bittert.

• Tigerwoman

Jag trodde inte dom fick marknadsföra det som skydd mot magsjuka längre, eftersom det inte kunnat bevisas ge någon vidare skyddseffekt? Det är i alla fall vad jag läst nyligen. Skulle absolut inte ta det, jag har varit till Egypten två gånger och inte blivit magsjuk. Tusen gånger viktigare att vara noga med handhygienen, och speciellt innan man äter!

• Majras
    MuffinCake skrev 2008-10-14 20:55:50 följande:
    Vi tog vaccinet sist vi reste till Egypten.Vi blev inte magsjuka.Resonerade som så att om vi inte tagit vaccinet och blivit sjuka så hade vi ångrat oss bittert.
    [/citat]

Ja, lite så våra tankar går också
    Tigerwoman skrev 2008-10-14 21:04:30 följande:
    [citat]
    Jag trodde inte dom fick marknadsföra det som skydd mot magsjuka längre, eftersom det inte kunnat bevisas ge någon vidare skyddseffekt? Det är i alla fall vad jag läst nyligen. Skulle absolut inte ta det, jag har varit till Egypten två gånger och inte blivit magsjuk. Tusen gånger viktigare att vara noga med handhygienen, och speciellt innan man äter!
    Jo, handhygienen vet jag att man ska vara noga med. Sen resonerar vi lite grann som så att vi kommer ju nästan bara vara på resorten och där är väl något bättre hygien (bara något jag fått för mig?)
  • frk Carlsson

Antar att det är Ducoral du pratar om. Vi har tagit det vid ett par tillfällen inför långresor till Asien oosv, men som du säger är det surt fördärvade pengar. Man vet inte ens om det funkar som sagt. Dessutom smakar det apa!

Åkte till Indien i julas och tog inget. Fick magsjuka men det var för att min svägerska med familj tog emd sig vinterkräksjukan dit. Vår dotter blev inget sjuk alls - hon drack ett glas proviva varje dag hela vintern, vet ej ifall det påverkade, men det var då billigare än Ducoral iaf.

Var bara noggrann med handhygien osv - ta med såndär gel med sprit i.

Tuva 060524 och Vilda 080422 är mina chix!
  • Majras

frk Carlsson skrev 2008-10-14 21:08:29 följande:
    [citat]
    Antar att det är Ducoral du pratar om.

Ja, precis... Och vi ska ju inte göra någon långresa precis, 1 v och vi kommer vara på resorten mer eller mindre hela tiden

• tvilling 76

Till Egypten skulle jag aldrig åka utan att ta ducoral. Aldrig blivit så magsjuk som där och jag har rest mycket. Vänner säger likadant. Chansa inte,hygienen är inte bra i Egypten.

• hotten

jag hade tagit, å den säger ju inte att den skyddar 60 % mot magsjuka utan ger 60 % skydd för vissa baciller som är vanliga vid tursitmagsjuka... sen pratas det väll lite fram å tillbaka om det oxå. men som sagt jag hade tagit.

samt så skulle jag äta "trevis" tabletter eller dyl (finns sugtabletter å droppar mm.
    å så reser jag ALDRIG utan en flaska antibacteriell gele (kostar typ 40,- max på apoteket. tvättar händerna alltid med den före maten mm..

å jag som reser mycket (lite varstans oftast några gånger per år)har ALDRIG blivit magsjuk!

• Majras
    Smilla75 skrev 2008-10-17 22:32:55 följande:
    Vi tog idag, 200 kr dosen.
    Det var billigt
Svar på tråden Ta drick vaccin mot magsjuka eller inte? (Egypten)