Varför blir min sockerkaka torr
ja varför blir den torr ? Behöver ett gott saftigt recept
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-14 21:17
spela det någon roll med flytande eller vanligt smör
ja varför blir den torr ? Behöver ett gott saftigt recept
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-14 21:17
spela det någon roll med flytande eller vanligt smör
för länge i ugnen??
Håller med föregående talare...
För länge i ugnen kanske`?
står 30 min o den står inne i 30 min
Oki, prova lite kortare tid. Och prova med en teststicka om kakan är klar. Istället för att blint titta på tiden, alla ugnar värmer olika. J
Det finns den "lätta och luftiga" varianten som alltid blir torr strax efter att den har svalnat. Brukar innehålla mjölk/vatten, men knappt något fett. Och så finns det den "saftiga" varianten som håller sig smaskig i några dygn. Brukar innehålla 200 g smör och ingen vätska och ska bakas i låg temperatur i ca 1 tim.
Jag föredrar den senare sorten ![]()
Man kan inte gå efter tiden på receptet utan man får gå efter sin egen ugn. Äldre ugnar kan ta längre tid på sig osv. Bästa är att känna efter...
Fille Fjonkan skrev 2008-10-14 21:13:20 följande:
Ordagrant ur min kokbok (med undantag för ev stavfel
):
Sockerkaka 2,
extra saftig och hållbar
Grundrecept:
Aretstid: 30 minuter
Gräddningstid: 60 minuter
Ingredienser:
200 gram margarin eller smör
2½ dl strösocker
3 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Smaktillsats:
2 tsk vanillinsocker eller rivet skal av en tvättad citron
Beredning:
1. Sätt ugnen på 150-175 grader. Smörj och bröa en form (1 3/4-liter).
2. Rör rumsvarmt margarin och socker vitt och poröst. Använd elvisp eller trä- eller plastgaffel i en skål med rundad botten.
3. Tillsätt äggen ett i sänder och rör kraftigt. Bli inte orolig om smeten blir grynig. Den blir slät när mjölet kommer i.
4. Blanda mjöl, bakpulver och smaktillsats och häll i detta.
5. Rör snabbt om till en jämn smet. Häll smeten i formen. Grädda på nedersta falsen i ugnen omkring 60 minuter. Stjälp upp kakan efter några minuter. Låt kakan svalna under formen.
Och så har jag antecknat mitt favoritrecept i marginalen:
Samma som ovan, men bara 2 dl mjöl och en påse mandel (körs i mixer) istället. Gärna någon/några bittermandlar också. Jag älskar mandelsockerkaka...
Fille Fjonkan skrev 2008-10-14 21:29:06 följande:
ja skit god