• Fembarnsmorsan

Näsblod? Vad är detta?

Förra vinterhalvåret började jag få blodiga slemhinnor i näsan.....blödde ofta näsblod när jag snöt  mig,annars ibland också...

Har använt nässpray ofta men annars inget konstigt..Vad kan det vara? Undrar för nu har detta kommit itllbaka igen...*orolig*

• Svar på tråden Näsblod? Vad är detta?
  • JenJa

Jag brukade blöda med och det var för att jag hade så torra slemhinnor i näsan.

• Fembarnsmorsan

Skiljeväggen i näsan har det blivit ett litet hål i...alltså öppet mellan näsgångarna....har frågat doktot över tele men de had eingen aning mer änn ässprayen...

• JenJa

Tycker du ska kolla det igen då. Få remiss på öron näsa hals så får det kolla....Jag fick komma dit och jag fick tom operera för jag hade även nästäppa ...och då var skilje väggen sned. Sen op har det blivit bättre...

• Fembarnsmorsan

ok ska göra det. Det oroar mig efterosm ja ginte haft ngn som helst blödning under sommarhalvåre to nu e d tillbaka...

• JenJa

Det är ju kallare och torrare luft nu så det är inte något farligt.

• mamnia

Hej !
    Jag och mina barn har också detta problem men har börjat använda nozoil från apoteket ( finns på vissa hälsokostaffärer med) det är som en olja man sprutar upp i näsan som en nässpray men den mjukar upp slemhinnorna och hindrar dem att spricka...
    Det funkar väldigt bra ! Fick tipset när jag jobbade som personlig assistent ...

• gammeltacka

Använd bara nässpray när det är nödvändigt. Nya rek. är max fem dagar i sträck.
    För att smörja nässlemhinnan kan du använda Nozoil, en oljespray som du köper på Apoteket. Det blir lite fettblankt under näsan så kanske den är enklast att ta till natten. Använd den varje dag, särskilt viktigt nu när den torrare och kallare årstiden är på gång.

När du blöder skall du inte stoppa in papper eller torr bomull i näsan. Ta olja på den annars fastnar den och kärlet skadas när du plockar bort "proppen".

Om du blöder rikligt och frekvent skall du kolla upp det hos läkare.

• tudis

Du kanske har ett skört blodkärl i näsan!

• Fembarnsmorsan

Är allergisk under våren därav mängden nässpray...sen blir man ju förkyld nån gång om året också...tack för era tips!Nosoil,det ska jag testa!!

• gammeltacka
    Svar på #9
    Antar att du inte använder samma sorts nässpray mot din allergi som vid förkylning?
  • fain

Nässpray under längre tid ökar risken för näsblod.

Sen kan du vara allergisk. Eftersom du blött på vintern kan det handla om kvalster.

Svar på tråden Näsblod? Vad är detta?