• Majsan81

födelsemärken, någon utbildad som kan svara på detta?

Min sambo kom hem igår och sa att det kliade så fasligt på hans vad. Jag tittade och såg att han kliar på ett vanligt födelsemärke som han alltid haft där men som han nu kliat sönder en liten liten bit av. Jag sa till honom att det inte var någon fara bara han slutar klia men nu börjar jag fundera. Det är ju sommar vilket medför värme, att vi badar en del ( ska bada ikväll efter att han slutat jobbet i havet) samt att man solar. Kan det ta någon skada? Eller är det något han bör kolla upp?

• Svar på tråden födelsemärken, någon utbildad som kan svara på detta?
  • sheeba

Är väl inte så jätte kunnig men jag har hört att man ska kolla upp födelsemärken som kliar.
    Nu viste han kanske inte att det var det som kliade utan bara tyckte att det var något som " satt" där.
    Jag har ett på min rygg som kliar i bland, har varit och kollat det, var ju något år sedan men då tyckte de att det såg bra ut.
    Men det har blivit mer av kliandet så jag ska ringa igen.

Vet inte hur det är med om han kan bada, " det är ju inget vanligt sår".
    Hoppas jag kunde svara lite, hoppas det löser sig.

• Winnie

Jag är inte utbildad på området, men det som man alltid hör är ju att man ska vara vaksam på förändringar på födelsemärken. Med andra ord: om födelsemärket växer, kliar, ändrar färg, får en upphöjning osv. så ska man kolla upp det. Dessutom är det ju bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite...

• MansonDust

Vad kostar det att ta bort leverfläckar ? Har 7 st som är 'upphöjda' och har alltid varit så, men nu närjar jag nojja över cancer sen en tid tillbaks. De ser helt ofarliga ut, men ändå.

• Majsan81

ok tack för informationen alla. Vi ska nog ta och kolla upp detta.

• Mamma t Twins

Husläkaren kan du höra med!
    SJälv hade jag tur, min husläkare var tidigare plastikkirurg.

Går det genom husläkaren (vilket det kan göra även om han/hon inte gör det själv,) så kostar det inte mer än just ett husläkarbesök.

• Themis

Den absoluta majoriteten av alla födelsemärken som växer utåt är godartade. De som är platta med ojämn pigmentering och som kliar eller blöder är oftare elakartade.

Men om man stör sig på ett födelsemärke som växer utåt så kan de ofta tas bort bara med ett läkarbesök på hud. De har en liten rakbladspenna som skalar bort en cirkelrund yta en bit ner i huden och då följer pricken med om den inte är för stor.

Jag fick en prick fixad för några år sedan som skavde mot BH-bandet jämt, och sambon har tagit bort ett ganska stort utåtväxande märke på magen. Visst ska man inte gå dit i onödan, men om de ändå kollar hela kroppen så är det ingen stor grej extra att ta bort ett par märken.

Om man solar mycket och/eller är lite äldre så ska man kolla sig hos hudläkare så där vartannat år. Min svärfar är fortfarande tacksam för att jag tjatade honom till läkare, för han gick omkring med en basalcellscancer på näsan!

• Tumbling down

MansonDust>

När jag tog bort ett födelsemärke på ryggen kostade det bara för läkarbesöket. Dom gjorde det direkt tog typ 5 min eller nåt..

Svar på tråden födelsemärken, någon utbildad som kan svara på detta?