vad är trombyl ?
som frågan lyder
som frågan lyder
Trombyl är ett läkemedel som används om man får blodpropp i hjärtat, det vill säga hjärtinfarkt. Medicinen används också förebyggande om man har kärlkrampsbesvär eller andra hjärtsjukdomar som ökar risken för att blodproppar ska bildas.
Trombyl används även för att förebygga blodproppar i hjärnan. Trombyl tillhör gruppen trombocytaggregationshämmare, som även kallas trombocythämmare. Medicinen innehåller det verksamma ämnet acetylsalicylsyra i låg dos. Acetylsalicylsyra kan även användas i högre dos mot feber och värk hos vuxna.
Några andra "svåra" ord i samma ämne:
Tromb = blodpropp
Trombektomi = kirurgiskt avlägsnande av blodpropp
Trobolys = upplösande av blodpropp med läkemedel
Trombos = blodkroppsbildning, blodproppssjukdom
tack för svaret.. trodde det var något man åt när man har svårt att få barn,, hade visst fel..
Tror att man kan få det utskrivet om man haft många missfall...
ok.. tack
Jag fick det vid min andra graviditet eftersom jag hade havandeskapsförgiftning vid den första.
stort användningsområde då med andra ord.. tack för svaren..
Vid upprepade missfall kan man få det utskrivet och så används det av vissa IVF kliniker i samband med ruvning
Trombyl kan skrivas ut om man misstänker att missfallen kan ha berott på blodproppar i moderkakan tex.
Jag har gjort två IVF-försök och ett FET (med fruset embryo). Fick Trombyl vid de två senaste behandlingarna, för att öka blodgenomströmningen och förhoppningsvis öka chanserna att embryot fastnade. Men det har inte gjort det hittills...