• Svar på tråden vad är trombyl ?
  • Marpal

Trombyl är ett läkemedel som används om man får blodpropp i hjärtat, det vill säga hjärtinfarkt. Medicinen används också förebyggande om man har kärlkrampsbesvär eller andra hjärtsjukdomar som ökar risken för att blodproppar ska bildas.

Trombyl används även för att förebygga blodproppar i hjärnan. Trombyl tillhör gruppen trombocytaggregationshämmare, som även kallas trombocythämmare. Medicinen innehåller det verksamma ämnet acetylsalicylsyra i låg dos. Acetylsalicylsyra kan även användas i högre dos mot feber och värk hos vuxna.

Några andra "svåra" ord i samma ämne:
    Tromb = blodpropp
    Trombektomi = kirurgiskt avlägsnande av blodpropp
    Trobolys = upplösande av blodpropp med läkemedel
    Trombos = blodkroppsbildning, blodproppssjukdom

• milk and honey

tack för svaret.. trodde det var något man åt när man har svårt att få barn,, hade visst fel..

• SchumiFerrari

Tror att man kan få det utskrivet om man haft många missfall...

*Älskade Noa*
  • Pojkmamma

Jag fick det vid min andra graviditet eftersom jag hade havandeskapsförgiftning vid den första.

• Ms Kanga

Vid upprepade missfall kan man få det utskrivet och så används det av vissa IVF kliniker i samband med ruvning

• Ozan

Trombyl kan skrivas ut om man misstänker att missfallen kan ha berott på blodproppar i moderkakan tex.

• Mamma till viljestark dotter

Jag har gjort två IVF-försök och ett FET (med fruset embryo). Fick Trombyl vid de två senaste behandlingarna, för att öka blodgenomströmningen och förhoppningsvis öka chanserna att embryot fastnade. Men det har inte gjort det hittills...

Svar på tråden vad är trombyl ?