• Anonym (abc)

Får man ha 2 hyreskontrakt?

Hej!
    Jag har en enkel fråga.

Läget är såhär: Jag och min sambo ska separera. Men han får ingen ny lägenhet. Däremot jag får flera erbjudanden hela tiden.

Så min fråga. jag vet att man inte får hyra ut sin lägenhet i 2:a hand hursomhelst men om jag tar en lägenhet till i mitt namn och ändå har kvar min nuvarande lägenhet. skulle det funka? eller finns det nån lag som säger att man bara får ha 1 kontrakt eller nåt sånt?

För då tänkte jag att min sambo kan bo i den andra lägenhet så vi slipper trängas i samma lägenhet när det inte funkar i längden. Han har varken släkt eller vänner här där vi bor nämligen.

nån som vet?

• Svar på tråden Får man ha 2 hyreskontrakt?
  • Anonym (abc)

ingen som vet? måste svara på ett lägenhetserbjudande inom en halvtimme!! men måste veta om det funkar?!??!

• Fluffmuppen

Tror man får ha det så länga man sköter sin hyror men andra hand vet jag ej det beror på hyresvärden så du får fråga dom.

• cloudberry79

Det låter väl oerhört dumt är min första tanke.. Då är du betalningsskyldig för hans bostad. Är det bara du som står på den nuvarande lägenheten? Hyresvärden har ju rätt att bestämma om du får hyra och bedömer då din förmåga att betala för båda lägenheterna, vilket är tveksamt för de flesta. Rent personligen skulle jag aldrig göra något sådant för en kille jag ska separera med..

Skillz that Killz 10k+
  • Anonym

står du ensam på detta kontraktet som du har

• Anonym

Det kan gå. Dock ska det inte vara tilllåtet.
    En bekant till mig gjorde det.

• Anonym (abc)
    cloudberry79 skrev 2008-10-14 23:30:30 följande:
    Det låter väl oerhört dumt är min första tanke.. Då är du betalningsskyldig för hans bostad. Är det bara du som står på den nuvarande lägenheten? Hyresvärden har ju rätt att bestämma om du får hyra och bedömer då din förmåga att betala för båda lägenheterna, vilket är tveksamt för de flesta. Rent personligen skulle jag aldrig göra något sådant för en kille jag ska separera med..
    Nej jag vet att det är dumt. ja jag står på kontraktet själv idag. men vi har barn och ska ha växelvis boende. så jag vet att han inte kommer att sabba det. vårat barn betyder mer än så för honom.
  • Anonym (abc)
    Anonym skrev 2008-10-14 23:33:55 följande:
    Det kan gå. Dock ska det inte vara tilllåtet.En bekant till mig gjorde det.
    och hur gick det?
  • fain

Nej man får inte ha två hyreskontrakt enligt lagen.
    Varför får inte din sambo någon lägenhet?

• Cuthalion

Tror inte att det är några hyresvärdar som tillåter det.

Vet du namnet på hyresvärden så kan du se ifall deras regler ligger ute på deras hemsida.

• Anonym (Lia)

Nej, du får inte ha två hyreskontrakt. Du får bara ha ett. Du kan bli uppsagd från båda om det uppdagas.

Svar på tråden Får man ha 2 hyreskontrakt?