• Sealander

Sova på magen - OK?

Gjorde först en sökning bland inläggen - men det kom upp en massa annat så jag ställer frågan till er även om den kanske diskuterats förut...

Jag undrar om det är OK att sova på magen under graviditeten? Min mage är inte så stor än - så det fungerar att sova på magen - men jag undrar hur bra det är för bebben? Den kanske inte alls tar skada av det, eller?

• Svar på tråden Sova på magen - OK?
  • Cinderellla

Jag sov på magen ett tag o sen halvt om halvt. Du känner vad som är bäst själv o det är ingen fara...

• lottahallin

Gör det ont så kan man ju inte men jag tror inte att det gör nåt om du inte lider av det!

• yaaniz

jag har ganska stor mage nu och jag sover mest på mage..
    gör det för ont lägegr jag mej på rygg och sen mage igen :)

• Sealander

oki, vad skönt att höra... jag antar att bebben inte kommer till skada då

• yaaniz

det tror jag inte..
    det som är ela att bebben får mindre plats..blir lite trångt där inne..
    men min bebbe brukar sparka på när det blir för mycket tryck och då e det bara att ändra ställning :)

lyssna på vad som sägs där innifrån :)

• snuttan2

är det farligt så har jag nog en platt bebbe i min magen
    har inte den senaste tiden lagt mig på mage direkt utan har bara legat så när jag vaknat så jag hoppas o tror att jag borde vaknat av protester om det blev för trångt.

• mysiss

Tack nu fick jag oxå svar på min undran. Min sambo säger att jag inte ska ligga på magen, för tänk om lillen inte får plats.

• jungfu

Jag sover nästan bara på magen, är i v.22 och inte så jättestor än visserligen, men det känns bäst så. På stranden ligger jag också helst på mage fastän min kille tycker att det är läskigt och att jag borde låta bli... Men jag tänker också att man väl borde känna om det inte är bra

• yaaniz

jag kan inte ligga på mage på stranden..försökte men det gjorde ooont..funkar bara i sängen..kanske beror på att sängen e mjuk och formas lite bättre än stranden..hehe

• jungfu

det gör inte ont på stranden, men det känns ju att det är nåt mellan magen och marken, typ som en avocado eller nåt, fast det är inte obehagligt, det är liksom bara där... Kan inte förklara så bra

• HelenN

Jag ligger oxå på magen och det går bra ännu, är i v18 med ganska stor mage. Var på stranden idag, grävde då en lagom stor håla i sanden, på med handduken och sen gick det minsann att ligga på mage där med!

• Sealander

Cornelia, bra tips för gravida på stranden

• mysiss

Jo man får väl gräva en grop, vet att min sambo gör så för gyvelen ha ha

• listo

Så länge du KAN ligga på magen utan att det är obekvämt, så är det helt okej.

• Sealander

Gud, vad skönt. Då ska jag inte oroa mig längre. Jag sover på magen så länge det känns bra

Tack för alla svar!

• rubygirl

Tips till när magen börjar kännas lite obekväm att ligga på:
    Lägg en kudde under ena halvan av överkroppen, förslagsvis höger, så att den fungerar som avlastning. Lite som ett mellanting mellan att ligga på sidan och att ligga på mage. Jag brukar kombinera kudde med att ligga i framåtstupa sidoläge och det känns som ett bra substitut.

• Dulia

Jag är i v. 38 och halvligger fortfarande på magen. Eftersom min bebis ligger på vänstra sidan av min mage så sover jag på den högra. Bebisen säger oxå till genom sparkar och buffar om hon tycker att jag tar för mkt plats av henne.

• Sealander

Rubygirl, det var ju ett kanontips det också. Jag började med det i förra veckan när jag pratade med min mamma om detta. Hon berättade hur hon gjorde när hon väntade mig... det känns ju faktiskt jättebekvämt att somna in så

Dulia, ibland känner jag små knuffar från bebben när jag precis lagt mig på magen - då får jag försöka hitta en ny ställning, men när jag sover är jag osäker på om jag reagerar på det eller inte...

Svar på tråden Sova på magen - OK?