Trollhassel
Vi har en trollhassel (såndär med vridna grenar) som vi nu funderar på att skrota. Den är ganska skabbig och tanig helt enkelt. Kan man köpa en ny i tex handelsträdgård? Vad kostar det ungefär isf.
Vi har en trollhassel (såndär med vridna grenar) som vi nu funderar på att skrota. Den är ganska skabbig och tanig helt enkelt. Kan man köpa en ny i tex handelsträdgård? Vad kostar det ungefär isf.
Ja, du kan köpa en ny sådan i så gott som vilken handelsträdgård som helst. Kostar allt mellan 98:- och 250:-, tror jag.
Men det är inte en trollhassel du har, det är en ormhassel. Trollhasseln har inte vridna grenar.
Ahh, ok var faktiskt lite osäker på om det verkligen var trollhassel, därför jag lade till att det var vridna grenar. Ska berätta det för maken som var övertygad om att det var en trollhassel :)
Kan man ta skott från den nuvarande busken på något vis?
Vet faktiskt inte om det går att ta skott...det borde förstås gå, det brukar ju gå med det mesta men jag har aldrig testat det med min. Jag skulle kunna tänka mig att nedläggning är det som funkar bäst, men det tar lång tid. Det funkar som så att man tar en gren så långt ner det går på busken och mitten på grenen gräver man ner under jord och täcker med jord. Själva grenen ska fortfarande sitta kvar på busken, alltså man ska inte skära av den. Sedan kan man lägga en sten över för att hålla allt på plats. Efter det är det bara att vänta. Det kan ta 1 till 1 1/2 år innan det blir rötter på den nergrävda delen. Det går eventuellt att påskynda lite om man skadar barken innan man gräver ner grenen, men då riskerar man att få röta istället. Nej, jag tror nog att jag hellre skulle köpt en ny planta.
Eller beskära den som finns på plats och sedan jordförbättra ordentligt med gödsel.
Hmm, det blir nog till att ta bort den då. Kommer nog klippa av några grenar ändå, det är ju fin dekoration. Någon av dom kan man ju sätta i vatten och se om det blir rötter.
Tack för hjälpen!
Det går bra att sätta grenar i vatten och få rötter på den. Det har vi gjort. Gick jättebra. =) Lycka till
Har du mycket grenar kan du ju gå till en blomsteraffär och fråga ifall de vill köpa.De är nämligen snordyra att köpa för de växer så långsamt. Poppis nu till jul!
Ormhassel heter Corylus avellana ´Contorta´ och Trollhassel heter Hamamelis mollis med vetenskapligt namn.
jessicolors skrev 2008-10-15 10:58:27 följande:
vafalls? skabbig och tanig?
..och ja, trollhassel = hamamelis med "raka" grenar, medan ormhassel = corylus med vridna... Men i blomsterhandeln säljs ofta ormhassel under namnet trollhassel... så det är lite förvirrande.