• LAV0LINA

Vem var hon som vände sig om och förvandlades till salt?

Kan inte få ur detta ur huvudet!
    Minns att det i bibeln berättades om en kvinna som tillsammans med hela byn/staden var tvingen att fly eftersom staden försördes (av Gud?). Gud hade sagt åt henne att hon inte fick vända sig om, men mitt i flykten tänkte hon på sina smycken och tittade efter staden en sista gång. Hon förvandlades till salt (jag kan minnas helt galet, men är det inte därför det i Bibeln sägs att Döda Havet blev så salt?).
    Nån som vet vad jag menar?

• Svar på tråden Vem var hon som vände sig om och förvandlades till salt?
  • HelenaMaria

Hette inte hon Lea? Har för mig det men är inte säker..

• fruis

Det var Lots hustru som förvandlades till en saltstod när hon vände sig om mot staden Sodom som stod i brand.

• ester

Lots hustru har jag för mig.

• Champagne
    fruis skrev 2008-10-15 10:12:44 följande:
    Det var Lots hustru som förvandlades till en saltstod när hon vände sig om mot staden Sodom som stod i brand.
    eller hihi jag borde ju läst min egen länkGenerad Självklart var det Lots fru.
  • HelenaMaria

Sant, hon blev en saltstod.

• LAV0LINA
    Svar på #3
    Tack för länken förresten!
  • anna99

Hon är bestämt lite stel

Hon kanske inte ser så märkvärdig ut, där hon står i bergsbranten och tittar ut över Döda Havet. Men hon är en av historiens mest kända kvinnor. Trots att ingen egentligen vet vad hon heter.

Däremot vet vi namnet på hennes man. Han hette Lot och var brorson till Abraham. Lot och hustrun kom undan Sodom strax innan Herren hällde svavel över både Sodom och Gomorra. Han hade sagt åt Lot att inte vända sig om och titta på eländet, men hustrun var så nyfiken att hon vände sig om i alla fall. Då blev hon omedelbart en saltstod.

Lot är för längesen borta. Men Fru Lot står kvar och har inget emot att ni tar en bild av henne nästa gång ni kommer till Döda Havet.
    http://www.menorah-sweden.com/artiklar/israeliana06nr3s52.html

Längst ner på den sidan.

• LAV0LINA

Hmm, det kanske inte var smyckena som hon tittade efter
    Minnet är så himla diffust, kom att tänka på det bara och sist jag minns jag fick det här berättat för mig var när man som barn gick söndagsskola.. Det hör ju till GT och däri bläddras det ju inte så ofta.

• TyskMamma

Jag hade fått för mig att hon hette Rebecka men det kanske var någon annan?

• Anti pk
    TyskMamma skrev 2008-10-15 13:01:10 följande:
    Jag hade fått för mig att hon hette Rebecka men det kanske var någon annan?
    Rebecka var Isaks fru.
  • Hs egen
    Rabelais skrev 2008-10-18 00:42:29 följande:
    Haha, snacka om stulen story:sv.wikipedia.org/wiki/Orfeus
    Att de vänder sig om? Det gör de nog i många historier. Resten var ju inte ens likt?! Och hur vet du att "din " historia var först?
  • LAV0LINA
    Svar på #13
    ?
    Inte vet jag om jag tycker det där var så likt..
Svar på tråden Vem var hon som vände sig om och förvandlades till salt?