• Erling

Arbetslös & Gravid

Jag har precis fått veta att jag är gravid V4+4 och är arbetslös. Är inte med i någon Akassa för tillfället men ska skicka in ansökan snarast. Jag har ingen fast tjänst men jag har jobbat extra inom vården och fått ut hyffsade löner nästan varje månad. Hur vet man vad man får för mamma penning? Vad bör man göra för att kunna höja den? Hjälp jag är helt borta på detta område.

• Svar på tråden Arbetslös & Gravid
  • Carisma95

Går du med i a-kassan nu efter du blivit arbetslös, så får du ingen a-kassa direkt. Det vet du kanske? Kan inte reglerna exakt, men man måste ha jobbat x antal månader innan.

Föräldrapenningen beräknas på ditt arbete. Du måste jobbat/varit anställd minst 8 mån för att alla dina FP-dagar ska baseras på din inkomst.
    Om du har jobbat såpass länge och anmälde dig DIREKT (första dagen!) till arbetsförmedlingen så kan du ha skyddat din inarbetade SGI/ FP.

Om du inte uppfyllt dessa krav, så har du alltid rätt till lägsta nivån, dvs. 180 kr/dag innan skatt.

A stumble may prevent a fall....
  • pussgurkan86

Hejsan
    Jag är timvikarie på olika förskolor och har varit det i 2 år nu. Jag har skickat in arbetsgivarintyg från mina arbetsgivare där det står hur mycket jag har tjänat och så vidare. Har även fått ett intyg från arbetsförmedlingen om att jag är inskriven där. Jag har snackat med försäkringskassan om det här och hon sa att jag skulle skicka in detta.

Mitt råd till dig är att skriva in dig på arbetsförmedlingen snarast om du inte är inskriven där redan. Annars ring och prata med fk om hur just du ska göra. Det skiljer ju sig från fall till fall.

• Erling

Har nämligen varit egen företagare förut och däremed inte varit med i någon akassa. har fortfarande f skattsedeln kvar men jobbar inget med företaget men har som sagt var haft jobb i princip sen dag 1 och alltså inte anmält mig arbetslös trots att jag ej är fast anställd.

Vet att jag inte får någon akassa direkt men jag vet att jag har rätt så mycket jobb ett tag fram över och möjligen att jag även blir anställd snart (om dom inte nekar mig nu när jag är gravid) är lite orolig att det ekonomiska blir lite jobbigt då man varit så dum och inte varit med i någon akassa =(

• pussgurkan86

men skriv in dig på arbetsförmedlingen och gå med i akassa så kommer det fixa sig. spara lite pengar varje månad också. kan vara bra att ha när bebben är född.

• Erling

Precis skrivit in mig på arbetsförmedlingen här hemma på datorn. ska gå dit nästa vecka när jag är lite mer ledig. akassan snart klart så jag hoppas det löser sig. Sparar pengar för fullt så både jag å gubben har lite undanstoppat och hoppas på mer. tack så mycket hörrni =)

• minbabynr1

går du med i ALFA-kassan behöver du inte ens vart medlem x antal månader.. utan det räknar ut din genomsnitts inkomst det senaste 12 månaderna tror jag å så får du ersättning efter det!
    ring alfakassan 0771-550099
    du måste bara vara inskriven och aktivt jobbsökande på arbetsförm. gå dit å boka en tid med en handläggare!
    lycka till!

• Erling

Isåfall måste ju alfakassa vara bättre för jag har haft hyffsade löner det sista året. tyvärr två månader utan lön men då hade jag ut så himla bra innan så jag klarade mig. ska ringa arbetsförm. å boka tid. ska även ringa alfakassan å höra.. tack tack.

• SommarSvalan
    Svar på #4
    pussgurkan86 skrev 2008-10-15 11:02:07 följande:
    men skriv in dig på arbetsförmedlingen och gå med i akassa så kommer det fixa sig. spara lite pengar varje månad också. kan vara bra att ha när bebben är född.
    Man kan väl inte få a-kassa och föräldrapenning samtidigt? låter lite så... jag har ingen koll, är är nyfiken så jag också är arbetslös...
  • pussgurkan86
    SommarSvalan skrev 2008-10-15 15:53:38 följande:
    Svar på #4
    Man kan väl inte få a-kassa och föräldrapenning samtidigt? låter lite så... jag har ingen koll, är är nyfiken så jag också är arbetslös...
    Nej man kan inte få det samtidigt men om hon skriver in sig hos akassan nu så kan hon få en högre sgi. hon ska ju inte ha barn förrens om ett par månader men hon bestämde sig för alfakassan och det går också bra.
  • Erling

har kollat runt lite idag å Akassa får jag kanske inte gå med i då denna månad och nästa kommer jag inte ha jobbat dom där 17h/vecka i en fem veckorsperiod =( Det Suger! Men jag tänker ändå försöka söka och se hur det går. Hoppas man får en bra handläggare på arbförm och försäkringskassan så dom hjälper en.. tyvärr vill man ju inte berätta för dom här på "byn" att vi väntar smått för då vet ju alla om det sen.

Svar på tråden Arbetslös & Gravid