• yumaa

Hur göra med bilbarnstolar när man har 3 barn

Jag har tre barn..o jag tycker det är så otroligt jobbigt att planera hur jag ska kunna ha bästa möjliga säkerhet.. men hur är det nu... hur tycker ni jag ska göra hur ska barnen sitta..
    de ska alla tre sitta bak i bilen..
    Jag har en bebis på 3 månader.. han har en babyskydd.. tänkte byta den mot en lite större stol eftersom babyskyddet ser litet ut.. men det får bli om någon månad ..
    de två andra barnen är 4 och 6 år gamla.. hur tycker ni jag ska lösa det på bästa möjliga sätt...
    4 åringen är rätt så lång så hon ska sitta framåtvänd... desamma gäller så klart 6-åringen..

vill nån hjälpa mig???

• Svar på tråden Hur göra med bilbarnstolar när man har 3 barn
  • jempagirl

Jag hade babyskyddet på en ytterkant, sen var ju mina stora barn 7 & 9, så de 2 satt ju på vanliga bilkuddar. Det blev trångt att knäppa bälten men det fick gå (vi hade airbag fram)

• Miss Lau

Vår trea kom när syskonen var 4 resp. 5,5 år och vi hade alla bak.

Bebisen satt bakom passagerarplatsen, lätt att ta i och ur och eftersom vi behöver justera förarstolen beroende på vem som kör passade det bäst. I mitten satt 5,5 åringen eftersom han klarade av att knäppa fast sig själv och bakom föraren satt 4 åringen.

• yumaa

ok
    nu har jag babyskyddet i mitten och de stora sitter på kuddar... inte så himla lätt att spänna fast bältet.. men det går ju ..o de brukar spänna fast dem själva.. men om jag skulle byta från babyskyddet till en lite större stol.. finns det smalare stolar..

• Kina79

Ett tips på en smalare stol är Britax Hi-Way. Den är så pass smal att det borde gå bra att spänna fast de andra barnens bälten.

• yumaa

ok det låter bra.. ska kolla den...

Kina79 skrev 2008-10-16 20:11:35 följande:
    Ett tips på en smalare stol är Britax Hi-Way. Den är så pass smal att det borde gå bra att spänna fast de andra barnens bälten.
  • thecarseatlady

Det är nog inte lätt att klämma in tre små barn med bilstolar i baksätet...Vi har en Britax Hi-Way åt minstingen som snart är två år. 5-åringen har en Britax Kid och 7-åringen har en Britax Kid Plus. Jag har försökt klämma in dessa tre stolar i baksätet i två olika bilar, utan att lyckas. Då ska tydligen hi-way vara en av de smalaste bakåtvända stolarna. Men det samma gäller väl inte de två andra stolarna... Hur som helst så valde vi att byta bil så att alla barnen kunde sitta säkert och vi slapp svettas varje gång de skulle spännas fast. Jag var heller inte beredd på att låta de äldre barnen bara sitta på bälteskuddar. Så nu har vi en 6-personers bil och alla sitter bekvämt på egna säten. Men jag vet nog att det kan gå att få in tre bilstolar i baksätet. Fast då får man nog vara beredd på att pröva alla som finns i butiken och försöka hitta de tre smalaste som passar bredvid varandra. Hoppas att ni lyckas lösa det!

• yumaa

Både de två äldsta sitter på kuddar... 4-åringen är nästan lika stor som storebror och hon fick nyligen sitta på kudden.. eftersom hon inte sitter kvar i stolen... tycker det är trångt etc... Men hon sitter bra på kudden och det är inte så att hon glider ner eller något så som vissa säger att deras barn gör..
    jag ska ha en bilstol i mitten..
    vi har en stor bil ..nja inte till 6 passagerar .. vi är 5 i familjen.. en av dem är 3 månader... så det är han vi ska skaffa en ny stol till.. han har just nu den minsta varianten..men jag ska byta den snart till den man kan ha från 4-5 månader..

thecarseatlady skrev 2008-10-19 14:26:06 följande:
    Det är nog inte lätt att klämma in tre små barn med bilstolar i baksätet...Vi har en Britax Hi-Way åt minstingen som snart är två år. 5-åringen har en Britax Kid och 7-åringen har en Britax Kid Plus. Jag har försökt klämma in dessa tre stolar i baksätet i två olika bilar, utan att lyckas. Då ska tydligen hi-way vara en av de smalaste bakåtvända stolarna. Men det samma gäller väl inte de två andra stolarna... Hur som helst så valde vi att byta bil så att alla barnen kunde sitta säkert och vi slapp svettas varje gång de skulle spännas fast. Jag var heller inte beredd på att låta de äldre barnen bara sitta på bälteskuddar. Så nu har vi en 6-personers bil och alla sitter bekvämt på egna säten. Men jag vet nog att det kan gå att få in tre bilstolar i baksätet. Fast då får man nog vara beredd på att pröva alla som finns i butiken och försöka hitta de tre smalaste som passar bredvid varandra. Hoppas att ni lyckas lösa det!
Svar på tråden Hur göra med bilbarnstolar när man har 3 barn