• Spindelskratt

Skulle ni ge naturgodis till en 2:åring?

Ja som frågan lyder skulle ni köpa naturgodis, typ mjuka saker o inga nötter till en 2:åring?

Har haft dissusioner om det här hemma o med släkt o vänner.
    Jag tycker att det är okej för att mysa med oss i soffan lördag kväll. Har provat grönsaker med dippa men det äter han inte.

Vad gör ni för helggott åt era?

• Svar på tråden Skulle ni ge naturgodis till en 2:åring?
  • mosterYster

Nä, jag tycker nästan att det är sötare än vanligt godis, så det skulle jag inte. Inte heller sockerfritt godis, eller hemgjort.

Jag skulle ge om den lille ville ha, vill han/hon inte ha så måste man ju inte ge bara för att man själv tycker att det är mysigt med snacks framför TV'n. Äter han/hon dåligt så ge ett litet extramål när ni snacksar.

• marika o Oliver

våran son fick popcorn, chips, mariekex och godis vid 2 årsåldern. dock väldigt lite och inte alla sorter samma helg.

• mosterYster
    mosterYster skrev 2008-10-15 11:55:12 följande:
    Nä, jag tycker nästan att det är sötare än vanligt godis, så det skulle jag inte. Inte heller sockerfritt godis, eller hemgjort. Jag skulle ge om den lille ville ha, vill han/hon inte ha så måste man ju inte ge bara för att man själv tycker att det är mysigt med snacks framför TV'n. Äter han/hon dåligt så ge ett litet extramål när ni snacksar.
    Alltså, jag skulle ge om den lile ville ha - jag skulle i vilket fall inte ge sötsaker. Kanske frukt skuren i bitar, eller lillens favoritmat (om ej för kladdig) skuren i små tärningar.
  • Isalel

Blir inte det i princip samma sak som vanlig choklad då bara att det är dyrare?
    Isåfall kan ni ju köpa frysta bär och smälta choklad över så blir det nog lite billigare och jag undrar om det inte är lite nyttigare också...
    Vår tvååring äter inget om vi myser i soffan, känner inte att det finns något behov av det... om vi nödvändigtvis ska ha något så väntar vi tills han lagt sig eller äter glass :)

• Lucky

Det tycker jag absolut man kan göra! OCh 2åringar har ju faktiskt tänder så de kan väl tugga hårda bitar likväl som mjuka...

Salta pinnar älskade min dotter när hon var mindre och gör fortfarande! Och hon brukar även köpa naturgodis som hon oxå tycker väldigt mycket om!

• Duckan74

Vi kan inte äta någonting utan att Siri vill smaka så hon har redan fått godis, chips etc på kalas och fester. På helgen får hon ostbågar att äta som snacks.

• Lucky

Alltså, då är det de hårda chipsliknande naturgodiset hon gillar ochäter inte de torkade fruktbitarna...

• Middel

Det är nog lättare att reglera godisintag när man bara har ett barn. Vi har en son på 5 år och en dotter på 15 månader. Givetivs försöker vi vänta med godis tills minstingen har lagt sig. Men det händer att vi har popcorn, chips etc som hon får smaka. Ingenting av detta är ju farligt utan det handlar nog mer om att man inte vill skapa ett behov.
    Som svar på din fråga så skulle jag inte ha något emot att ge mitt barn naturgodis. Vanligt smågodis som är fullsmockat med tillsatt onaturligt socker passar jag mig för att ge.

• Spindelskratt

OJ! vad många svar.

Sonen äter bra mat under dagen o har väl aldrig krånglat direkt.
    Vi äter ju ofta vårt godis fram tv:n på lördagen. Och den är han mkt intresserad av. Har provat med kex o glass men det duger inte han vill ha vårt godis.

Men i mindre mängder är det alltså lugnt att ge dem lite.

Han har ju fått kakor, saft på kalas dock inte läsk.

• marika o Oliver
    Charro skrev 2008-10-15 12:04:47 följande:
    OJ! vad många svar. Sonen äter bra mat under dagen o har väl aldrig krånglat direkt. Vi äter ju ofta vårt godis fram tv:n på lördagen. Och den är han mkt intresserad av. Har provat med kex o glass men det duger inte han vill ha vårt godis. Men i mindre mängder är det alltså lugnt att ge dem lite. Han har ju fått kakor, saft på kalas dock inte läsk.
    så läge du borstar hans tänder och inga stora mägder så är det ingen fara.
  • Gustafsmamma2005

Majskrokar.

Min son är 3 ½ år och älskar dessa. Han har inte fått smaka på nått annat snacks.

Brämhults juice (den sorten utan tillsatt socker) istället för saft.

Jag skulle mycket hellre ge naturgodis än vanligt godis om jag var tvungen att välja. Naturgodis innehåller inte lika mycket färgämnen som vanligt godis gör.

Svar på tråden Skulle ni ge naturgodis till en 2:åring?