• cinderella

nån som har erfarenhet av larmmatta i sängen

min son som e 6 år har problem med att kissa i sängen på natten, vilket han själv tycker e jätte jobbigt. nu har jag kontaktat läare så vi ska på utredning och de sa att de kunde erbjuda " larmmatta" som larmar när det kommer kiss i sängen så att han ska vakna och gå upp och kissa klart på toa.  Nån som har erfarenhet av den?
  • Svar på tråden nån som har erfarenhet av larmmatta i sängen
  • augusti07

Hej,
    min son är nu sju ar och vi har använt en larmmatta för han kissade i sängen varje natt. Detta var för ca 6 manader sedan. Det har funkat jättebra! Efter 2 manader klarade han av att vakna själv pa natten när han kände att han var kissnödig. Fast han tar även medicin varje dag och jag vet inte om det är mest medicinen eller larmmattan som hjälpt honom. Jag vet iallafall att han tyckte det kändes bra att använda den. Det blev en mer "konkret" hjälp än medicinen. Vi använde den bara i 2 manader, nu tar han bara medicinen.
    Nätterna har blivit totalt annorlunda. Nu vaknar han torr pa morgonen, vilket aldrig hände förut. Som sagt min son tyckte iallafall att den var bra. Larmmattan stärkte hans självförtroende, han upptäckte att han kunde klara av det. För han trodde att han aldrig nansin skulle sluta kissa i sängen.... stackarn!
    Vi ritar även pa ett papper varje morgon, en sol när det är torrt i sängen och ett regnmoln när det är kiss i sängen. Detta har ocksa stärkt hans självförtroende att se sa manga solar som det faktiskt blir! Han känner sig duktig!
    Hoppas det gar bra för er ocksa, för det är riktigt jobbigt för alla i familjen när de kissar i sängen. Lycka till!

• Ällvira

Ja, min son använde sig av en sådan när han var runt 7 år. Det funkade och efter ett par nätter kissade han inte i sängen mer.

Hoppas att det går bra för er också!

• Joannass

Här funkade larmmattan inge vidare alls
    väckte syskonen mer än han som borde vaknat...

så nu får båda mina pojkar minirin
    och jag jublar
    äntligen kan det gå en vecka utan nerkissning
    äntligen vågar de sova över utan att vara oroliga för kiss i sängen
    de är 6 och 7år gamla
    och så malligt stolta att de blir arga om vi glömt hämta ut mer medicin

• Joannass

(vi fick recept utskrivet genom bvc och skolläkaren)
    för få en utredning står vi fortfarande i kö för...
    och en av pojkarna har haft medicinen i ett år snart...
    be om kissskydd på bvc eller skolläkaren
    underlättar enormt

• cinderella

åhhh tack för alla svar, nu har jag lite mer " kött på bena"  det e inte lätt att veta vad/hur man ska göra osv..berättade för min son i går om en ev larmmattaoch han blev väligt intresseradoch ville ha den på en gång. kan man få en gångs underlägg från bvc?

• Busbellan

Vi provade larmmatta till dottern när hon var 6 år, men den väckte alla i familjen utom henne. Har hört av andra att det varit likadant.
    Sen fick hon istället minirin och det hjälpte antagligen hennes kropp att "komma igång" för hon behövde bara äta det 2-3 mån sen var hon torr utan medicin och det har aldrig hänt en olycka efter det

Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan
    cinderella skrev 2008-10-17 09:43:11 följande:
    åhhh tack för alla svar, nu har jag lite mer " kött på bena"  det e inte lätt att veta vad/hur man ska göra osv..berättade för min son i går om en ev larmmattaoch han blev väligt intresseradoch ville ha den på en gång. kan man få en gångs underlägg från bvc?
    Ang. underlägg så fick vi 3 stycken tvättbara från landstinget.
    Tänk på att ni antagligen även får blöjor gratis till honom att ha på natten om det behövs. I vårt landsting får man blöjor gratis på natten när de fyllt 5 år.
  • cinderella

ok.. ska höra...men det känns så fel att börja me blöja nu när han inte haft det på flera år.. men underlägg kan ju va bra..hittills så har ja tagit från jobbet.. men nu e man mammaledig så det e ju inte så lätt att ta hem längre

• Busbellan
    cinderella skrev 2008-10-17 11:12:01 följande:
    ok.. ska höra...men det känns så fel att börja me blöja nu när han inte haft det på flera år.. men underlägg kan ju va bra..hittills så har ja tagit från jobbet.. men nu e man mammaledig så det e ju inte så lätt att ta hem längre
    Ok, han har inte haft blöja på natten på ett tag, nej då förstår jag om du inte vill sätta på det igen.
    Har han alltid kissat i sängen på nätterna ofta, eller är det nåt som kommit den senaste tiden?
  • cinderella

ne han har väl gjort det hela tiden, men det kommer och gå, som nu till ex så har han varit torr i 4 nätter, men sen kan det sätta fart igen.

• Umm Elias

Jag har erfarenhet av larmmatta, den fungerar sådär.

• Cazi

jag hade en sån när jag var liten. det tog några nätter så var jag kissfri enligt mamma...

• cinderella

ok!, det konstiga e att han kan gå upp och kiss på natten men sen efter nån timme så kissar han i sängen i allafall så det verkar nästan som om blåsan e för liten

• Busbellan
    cinderella skrev 2008-10-17 13:50:37 följande:
    ok!, det konstiga e att han kan gå upp och kiss på natten men sen efter nån timme så kissar han i sängen i allafall så det verkar nästan som om blåsan e för liten
    Det är nog så att hans kropp inte än börjat producera det hormon som minskar urinproduktionen på natten. Tabletterna minirin man kan få utskrivna innehåller det hormonet.
    Vissa börja helt enkelt producera det senare än andra
    Det är en av de vanligaste orakerna till sängvätning.
  • cinderella

augusti07:   jag införde ditt system i dag, med sol och moln, pratade med sonen om det och han tyckte det verkade kul, så tack för tipset.

• ak71

Vi har provat minirin (i tablettform), det fungerade inte alls.
    Sen fick vi prova en larmmatta, den var lite hård och han snodde oftast in sig i täcket och då larmade den inte. Så jag frågade efter ett larm som man har i kalsongerna och är kopplat till en väckarklocka, och den fungerade bra. Efter några månader så var det mycket bättre och det tog inte alls så lång tid tills han blev helt bra. Så det finns lite olika saker att prova, det som fungerar bra för vissa fungerar inte alls hos andra.

Svar på tråden nån som har erfarenhet av larmmatta i sängen