Nyköping eller Eskilstuna??
Vart ska man åka egentligen? Har ungefär lika långt till bägge ställena, och får välja fritt vilket bb vi vill åka till.
Nån som har erfarenheter? Både positiva och negativa tack!
Vart ska man åka egentligen? Har ungefär lika långt till bägge ställena, och får välja fritt vilket bb vi vill åka till.
Nån som har erfarenheter? Både positiva och negativa tack!
Jag har fött i Nylöping, bor oxå här, och säger helt klart att du ska föda här!!
Toppen barnmorsker och underbar service!!!
När är det dax?
Och stava kan jag inte heller ser jag i inlägget innan=)
ooopss...
Jag gissar att du då bor i Katrineholm.
Men är det inte så att man får föda ävne på sjukhus utanför det egna landstinget? I så fall är ju det närmaste Norrköping om man bor i Katrineholm. Men jag hör aldrig att det är några katrineholmare som föder där.
Jag är inte säker, men jag tror de har neonatalvård oxå.
Kruxet med Norrköping är dock att de fortfarande har tidig avnavling som rutin, vilket jag vet att Nyköping inte längre har och jag är rätt säker på att inte heller Eskilstuna har det längre.
Men man kan ju begära sen avnavling i sitt förlossningsbrev om man vill(se tråden Viktigt med sen avnavling)
Fyy vilket skräckexempel!
Själv jobbade jag på Kullbergskas förlossning på 80-talet och var med om ett och annat skräckexempel, som berodde på dålig organisation och okunnig och DUM personal (jag bor på landet mellan Strångsjö och Ändebol)
Om du inte hittat tråden om avnavling än så har du länken här
www.familjeliv.se/Forum-2-13/m36407096.html
Men usch då! Jag föddes på Kullbergska -84....:S Hehe...o det va ingen bra förlossning, jag va såstor så jag fick dras ut med sugklocka. Och mammsen min gick helt totalt sönder och förlorade massor med blod. Fick operaras massor och få blodtransfusioner. Det skulle sldrig ha tillåtits att hon skulle förlösas vaginalt. Jag fick inte plats genom bäckenet...usch!
KOmmer också ifrån Katrineholm och bor nu i Forssjö och har samma funderingar. KOmmer nog att ta e-tuna då mina tidigare är födda i e-tuna. Som sagt, dom har neontalavdelning m.m ifall det skulle hända något. Är du förstföderska så får pappan stanna kvar.
Lady in black skrev 2008-10-16 11:21:45 följande:
Nej...dom har inte mätt det ännu! Men jag ska ju inte föda förrän 5:e februari, så dom gör kanske det senare.
Hej! Jag bor i Nyköping och ialla fall så fick min kille stanna kvar på bb med mig och bebben när våran dotter föddes. Jag räknar kallt med att han får stanna kvar första natten även denna gång, men jag vet faktiskt inte om det är så. Kan förstå om man väljer E-tuna med tanke på att det finns neonatal där och fler barnläkare.
Svårt att jämföra om man inte har fött barn på båda ställena men jag kan i alla fall rekomendera Nyköping
Jag rekomenderar också nyköping. Har fött mina två sista barn där och tycker att de var bra. väntar barn nu igen och självklart blir det nyköping den här gången också. Ett litet och mysigt bb/ förlossning. påminner om kullbergska, eskilstuna upplevde jag så stort när vi var där på visning.
Har fött mina barn i Nyköping och kan rekommendera det. Pappan fick vara kvar alla gångerna.
Hejsan, jag bodde i vingåker när min Liam föddes. Jag hade förvärkar då vi åkte till eskilstuna eftersom nyköping inte kunde erbjuda den hjälp som behövdes om han hade kommit för tidigt, allt gick som det skulle o han kom i rättan tid. Eftersom vi redan innan hade bestämt oss för Nyköping så åkte vi dit. Helt underbart, vi kunde ju också då jämföra med Eskilstuna som vi varit på. Så mitt tips. Nyköping, absolut. Nytt, fräsch o rent. Vid förlossning hade jag hjälp av en bm vars namn var viktoria (finns nog bara en) får du hjälp av henne kommer du få ett lugn i dig själv som bara inte går o beskriva. Hon var underbar. Lycka till.
Jag födde i Eskilstuna nu i april och har nog ingenting att klaga på. Vattnet gick på kvällen och fast jag inte hade några värkar så var jag välkommen in på kontroll direkt. Fick sedan, om jag ville, stanna kvar (värkarna hade inte börjat ännu) fast vi valde att åka hem några timmar. Alltså inget tjafs om att man ska göra förarbetet hemma..
Förlossningen gick bra, det ända jobbiga var att skiftbytet var ca 1½ h innan sonen föddes - hade gärna haft kvar samma barnmorska hela tiden. Alla verkade jättekunniga och det känns tryggt med den expertis där finns.
På BB fick man i princip stanna så länge man ville och jag har aldrig hört någon där pappan inte fått stanna. Väldig amningshysteri dock - min mjölk kom aldrig igång men barnmorskorna fortsatte tjata om att det bara var att kämpa på. När sonen var 4 dagar så hade han tappat 20% av sin födelsevikt...
Nyköping verkar mysigare men för egen del så hade jag valt Etuna om jag skulle välja. Säkerhet framför mys tycker jag (menar absolut inte att Nyköping skulle vara sämre, tänker bara på det som någon redan skrivit - blir det kritiskt så skickas man till Etuna).
hej, har två killar som är födda i e-tuna, trots att jag själv bor i Nyköping. hängde även en hel del på förlossningen i nyköping första graviditeten pga av en släng havandeskapsförgiftning. anledningen till att jag förr i e-tuna är att jag är diabetiker å att mina barn därför har fått ligga på neo direkt efter förlossningarna.
bilden jag fick av fl i nyköping är att det är väldigt litet å mysigt men inte så mycket mer... i e-tuna däremot känner man sig säker även om det skulle hända nåt! allt finns ju redan på plats som sagt! den här gången upplevde jag tyvärr bb-tiden som rätt sur, halvtaskigt bemötande å långa väntetider... men som oxå nämnts, pappan får stanna på bb hur länge som helst, i nyköping är det i regel bara första natten som gäller!
jag röstar hur som helst på e-tuna! på förlosnningen har jag enbart träffat väldigt kompetent personal å bara fått bra vibbar! å då hann jag avverka minst halva personalstyrkan både förra förlossningen å den här...
lycka till vad du än väljer!