• Jempajenny

Släpper aldrig bröstet!

Jag har en dotter på snart 7 veckor. Vi har haft det kämpigt med amning och redan haft 3 stora ökningsperioder. I alla tips man läser står det att man inte ska avbryta amningen utan låta barnet suga tills det själv släpper taget eller somnar. Jag märker ju att hon somnar, men försöker jag dra ur bröstvårtan börjar hon suga frenetiskt igen. Låter jag henne suga som hon vill kan hon ligga i timmar. Ibland kräks hon när hon ammar, men fortsätter glatt att suga...

Jag tycker det är svårt att avgöra när hon ätit klart och när hon bara snuttar. Ibland ligger hon och suger och suger och "hackar" med huvudet och då tror man att hon är mer hungrig, men ofta tar hon nappen och är nöjd... Känner hon inte när hon är mätt!?

Någon som känner igen sig och har några tips?

• Svar på tråden Släpper aldrig bröstet!
  • peccavi

Försök låt det gå några timmar mellan måltiderna och prova däremellan nappen om hon tar den. Annars får du nog ha henne där hela tiden... Det är ju faktiskt väldigt mysigt att ligga och snutta på mammas bröst! Det kanske inte fungerar för dig att ha henne där jämt dock...
    Jag har en kompis vars barn vande sig vid att ligga vid bröstet hela tiden och snutta/amma. När hon väl fått smak för att tröstsnutta så var det svårt att acceptera något så tråkigt som en tröstnapp. Vid fem månaders ålder låg hon vid bröstet i stort sett hela dygnet, hon vägrade napp och nappflaska och smakportioner.

Hoppas det löser sig för er!

• Melly

Det dom rekomenderas är att amma så fritt som möjligt. Alltså att man ska låta bebisen styra och amma så ofta som den vill. och att bebisen ska få suga så länge som den vill på bröstet tills att den släpper eller somnar.

Det är helt normalt att dom vill amma typ hela tiden när dom bara är 7 veckor Amning är inte bara mat det är närhet och trygghet oxå för dom små liven

Men att om du känner att du behöver en paus ibland så ta och prova om hon nöjer sig med nappen ett tag. Ge bara inte nappen så mycket att hon börjar att amma för lite för att då minskar din mjölk.

Bärsjal är oxå mycket bra om man har en närhetstörstande bebis. För att i sjalen så får dom ju närhet hela tiden och då så kan det hända att bebisen inte behöver amma lika tätt eftersom att den ändå får så mycket närhet och trygghet

• Melly
    peccavi skrev 2008-10-15 14:08:22 följande:
    Försök låt det gå några timmar mellan måltiderna och prova däremellan nappen om hon tar den. Annars får du nog ha henne där hela tiden... Det är ju faktiskt väldigt mysigt att ligga och snutta på mammas bröst! Det kanske inte fungerar för dig att ha henne där jämt dock...Jag har en kompis vars barn vande sig vid att ligga vid bröstet hela tiden och snutta/amma. När hon väl fått smak för att tröstsnutta så var det svårt att acceptera något så tråkigt som en tröstnapp. Vid fem månaders ålder låg hon vid bröstet i stort sett hela dygnet, hon vägrade napp och nappflaska och smakportioner. Hoppas det löser sig för er!
    Fast att om man drar ut på tiden så länge mellan amningarna så är det ju faktiskt risk för att man får mindre mjölk. Om bebisen bara är 7 veckor så är det helt normalt att den inte klarar sig några timmar mellan amningarna
  • prinzessa

om jag märker att min son somnat och bara håller bröstvårtan så bryter jag försiktigt vakumet med lillfingret och han sover alltid vidare, det blir ju en reflex att suga igen för dom när man försöker dra ut den... jag ammar liggande i sängen och kan få ont i benet efter ett tag så jag kan inte sova annars men han ligger kvar brevid mig....

• marsed

Min lilla var likadan och är fortfarande likadan i perioder. Nu är hon drygt 9 veckor. Hon har vägrat napp från början så det har inte varit något alternativ. Däremot har bärsjalen hjälpt när det blivit för jobbigt. Hon har visserligen protesterat en stund men sen somnat gott mot bröstet och jag har kunnat göra annat. Som någon skrev så suger dom ju inte bara för att dom är hungriga utan även för att dom behöver närhet. Även om det har känts när det pågått som om det ALLTID varit så....så har det ju när man tänkt efter varit i perioder som hon varit snuttigare än vanligt. Antagligen i samband med tillväxtperioder då mjölken ska ökas.

• Jempajenny

Tack för alla svar! Jag har henne ofta i bärsjal om dagarna, utan den hade jag inte kunnat lämna soffan...Glad

Det känns skönt att veta att man inte är ensam! Vi kämpar på, lilla Agnes och jag!

Svar på tråden Släpper aldrig bröstet!