• Myrtille

"stockstomme angripen"

Vad betyder det att stockstommen är angripen? Är ett hus kört då, eller är det något man kan byta ut till en rimlig kostnad?

• Svar på tråden "stockstomme angripen"
  • Eofrysina

Hmm som jag begriper det hela (gissar) så är kanske syllen angripen av rötangrepp. Har men ett timmerhus är det ganska ofta lätt att byta timmer som blivit angripet. allt beror på omfattning och vilka mterial som finns runtomkring.

Det är väldigt sällan man verkligen behöver riva ett hus pga röta. 
    Jag bloggar på www.hildes.se
  • Myrtille

Vi funderar på att köpa ett torp. Det är torpargrund och stomme av trä, och mäklaren sade att renoveringsbehov föreligger. När vi frågade lite närmre sade hon att stockstommen var angripen...

• Eofrysina
    Ok. Lita aldrig på en mäklare som pratar fuktfrågor.
    Jag gissar att där är någon sorts rötskada Flört (inte svårt att gissa det) Det kan bero på vad som helst egentligen. 
    Ofta innebär sådana här benämningar att där finns husvamp. Fråga mäklaren rakt ut om de gjort prover på rötangreppet! Om inte kan ni säkert få lov att ta med er ett prov på angripet virke för att skicka p egen analys. När vi gjorde det så kostade det 800kr. Men det var några år sedan. Titta också på virket som är röta på. Är det en massa hål i det så har det varit angripet av något flygfä... strimmig- envis trägnagare, husbock eller liknande. Om träet spricker upp rakt över fiberlinjerna så ska man börja fundera på om det är ett svampangrepp. Om träet smulas i rött trämjöl... mattor eller socklar är rödfärgade av något dammigt m.m. ska man också fundera på äkta hussvamp. 
    Även om det nu är ett angrepp med äkta hussvamp så kan det vara värt att köpa ett torp. Massor av torp i Sverige har haft (eller har) angrepp av hussvamp. allt handlar om omfattning och miljö m.m. MEN har man hussvamp så måste man utreda jättenoga och så måste priset bli ett helt annat!! och är man inte händig ska man definitivt låta bli ett sånt hus!! Det kostar att leja ut åtgärdandet. 
    Fortsätt gärna fråga Jag är ledig och kan svara så gott jag kan.
  • Eofrysina

Sedan en sak till. Om huset är inrett med moderna material och har mycket plastmattor, eventuellt blivit tilläggsisolerat m.m. då ska man vara extra försiktig. 

När ni tittar på huset så ta och skutta ordentligt på golven i rummen... kan se löjligt ut, men sviktar det så måste man vara vaksam på om där finns större angrepp på fler punker t.ex. Överhuvdtaget ska man alltid kolla om golven sviktar i ett äldre hus. Viss svikt kan tolereras, men svajar det ordentligt måste man ta reda på varför. En besiktningsman kommer troligen att märka sånt, men det är bättre att man fått koll på det innan man kommit så långt som till en husbesiktning.
  • Myrtille

Åh, så trevligt med någon som verkar veta allt det där jag inte vet. Njae, vi är nog inte så händiga någon av oss. Vi kan tänka oss att småpyssla i ordning ett ställe lite gradvis. Måla och slipa och byta någon planka här eller där. Om det är något större som skall fixas tänkte vi nog anlita folk till det, men det är ju svårt att veta prisnivåer. Att byta stockstommen skulle kunna kosta från 30 000 till 300 000 vad mig anbelangar. Jag har inte en aning. Vi har inte tittat på stället än, men det var jättebra tips om vad man skall kika efter.

Eofrysina skrev 2008-10-15 14:40:00 följande:
  • Eofrysina

Att enbart byta en syll kostar inte så mycket om den är lättåtkomlig. Är den inte det kostar det mer. Jag och maken har bytt syll på ett litet hus. Allt som behövdes var rejäla domkrafter och lite djävlar anamma. 

• LLNLLLNB

Det beror ju alldeles på vad det handlar om för angrepp.
    om mäklaren vet att den är angripen borde hon ju veta av vad och i vilken omfattning. Någon måste ju någon gång ha konstaterat detta.
    Kanske finns det dokumenterat.

Sedan är det ju inte säkert att angreppet är pågående. Kan ju ha stannat av och då behöver man kanske inte göra något alls, beroende på vad det gäller.

• Myrtille

Hmmm. Jag tror inte vi kommer köpa just det huset nu, men vi kikar i kategorin fint, gammalt och billigt trähus, så det verkar som om frågor runt röta, fukt, grund, stabilitet osv är återkommande.
    Om ett hus har plåttak, t.ex, hur bedömmer man om konstruktionen skulle palla för tegel?

• Myrtille

När jag läser böcker hittar jag ingen förklaring av ordet "torpargrund", men det används ofta av mäklarna. vad innebär torpargrund?

• Eofrysina

Om ett hus har plåttak och ni vill ha tegel så fundera på vad som varit takbeläggning tidigare. Som jag ser det är det enbart om taket från början varit belagt med papp eller spån som det kanske inte har en konstruktion som kan bära ett tegeltak. Tegelpannor väger inte så mycket egentligen. Däremot om ni får för er att lägga betongpannor så får ni ta en större funderare på vad konstruktionen kan bära. Kolla alltid takstolar så att de är friska och inte har haft angrepp som påverkat hållfastheten. Ta reda på konstruktion på huset och kolla alla punkter inom en sådan konstruktion som är bärande, utifall där har varit något rötangrepp t.ex. 

Ett litet hus innebär också ganska små kostnader även om man väljer att använda de traditionella materialen. 
    Torpargrund är ett lite luddigt begrepp. Jag skulle beteckna det som krypgrund och då är det en uteluftsventilerad  grund. Alltså under själva huset är ett öppet utrymme som behöver vara ventilerat för att fungera. I ädre hus använde man eldstaden hela året och då värmdes fukten bort ur det utrymmet Numera gör man inte det och ofta har man tätat för mycket och isolerat golvet för mycket och då har fukten ingenstans att ta vägen och så får man rötangrepp. 
    Fuktknivåerna är på vintern som högst på vinden och på sommaren som högst under huset. Vad gäller traditionella grunder kan man nog generalisera med att säga att det är bättre att  förlora lite värme ner mot grunden än att isolera och få en helt kall grund. Annars skapar man oftast framtida fuktproblem. 
    Man ksa resonera på olika sätt också ( värmemässigt) om man ska hanvända huset året runt, än om huset enbart ska värmas upp sommarrtid... eller om huset ska användas mestadels sommartid och värmas endast enstaka gåner under vinterhalvåret. 
    Generellt ska man försöka ha ett så jämt inomhusklimat som möjligt under hela året. När man värmer upp ett nerkylt hus hastigt som t.ex. när man besöker enstaka gånger så blir fuktkvoterna i virket ganska höga.
  • LLNLLLNB

Man ska ha i alla fall 13-15 grader även när man inte är där. Trähus vill inte ha för syora svängningar.

Svar på tråden "stockstomme angripen"