"stockstomme angripen"
Vad betyder det att stockstommen är angripen? Är ett hus kört då, eller är det något man kan byta ut till en rimlig kostnad?
Vad betyder det att stockstommen är angripen? Är ett hus kört då, eller är det något man kan byta ut till en rimlig kostnad?
Hmm som jag begriper det hela (gissar) så är kanske syllen angripen av rötangrepp. Har men ett timmerhus är det ganska ofta lätt att byta timmer som blivit angripet. allt beror på omfattning och vilka mterial som finns runtomkring.
Vi funderar på att köpa ett torp. Det är torpargrund och stomme av trä, och mäklaren sade att renoveringsbehov föreligger. När vi frågade lite närmre sade hon att stockstommen var angripen...
(inte svårt att gissa det) Det kan bero på vad som helst egentligen. Sedan en sak till. Om huset är inrett med moderna material och har mycket plastmattor, eventuellt blivit tilläggsisolerat m.m. då ska man vara extra försiktig.
Åh, så trevligt med någon som verkar veta allt det där jag inte vet. Njae, vi är nog inte så händiga någon av oss. Vi kan tänka oss att småpyssla i ordning ett ställe lite gradvis. Måla och slipa och byta någon planka här eller där. Om det är något större som skall fixas tänkte vi nog anlita folk till det, men det är ju svårt att veta prisnivåer. Att byta stockstommen skulle kunna kosta från 30 000 till 300 000 vad mig anbelangar. Jag har inte en aning. Vi har inte tittat på stället än, men det var jättebra tips om vad man skall kika efter.
Att enbart byta en syll kostar inte så mycket om den är lättåtkomlig. Är den inte det kostar det mer. Jag och maken har bytt syll på ett litet hus. Allt som behövdes var rejäla domkrafter och lite djävlar anamma. 
Det beror ju alldeles på vad det handlar om för angrepp.
om mäklaren vet att den är angripen borde hon ju veta av vad och i vilken omfattning. Någon måste ju någon gång ha konstaterat detta.
Kanske finns det dokumenterat.
Sedan är det ju inte säkert att angreppet är pågående. Kan ju ha stannat av och då behöver man kanske inte göra något alls, beroende på vad det gäller.
Hmmm. Jag tror inte vi kommer köpa just det huset nu, men vi kikar i kategorin fint, gammalt och billigt trähus, så det verkar som om frågor runt röta, fukt, grund, stabilitet osv är återkommande.
Om ett hus har plåttak, t.ex, hur bedömmer man om konstruktionen skulle palla för tegel?
När jag läser böcker hittar jag ingen förklaring av ordet "torpargrund", men det används ofta av mäklarna. vad innebär torpargrund?
Om ett hus har plåttak och ni vill ha tegel så fundera på vad som varit takbeläggning tidigare. Som jag ser det är det enbart om taket från början varit belagt med papp eller spån som det kanske inte har en konstruktion som kan bära ett tegeltak. Tegelpannor väger inte så mycket egentligen. Däremot om ni får för er att lägga betongpannor så får ni ta en större funderare på vad konstruktionen kan bära. Kolla alltid takstolar så att de är friska och inte har haft angrepp som påverkat hållfastheten. Ta reda på konstruktion på huset och kolla alla punkter inom en sådan konstruktion som är bärande, utifall där har varit något rötangrepp t.ex.
Man ska ha i alla fall 13-15 grader även när man inte är där. Trähus vill inte ha för syora svängningar.