• Ekan 86

Knäppningar i höften

Hej tänkte bara kolla om det va någon annan som vet något om det eller som själv har barn som har eller har haft.
    Var på Bvc nu i veckan, dottern skulle få sin andra vac spruta, och så kollade läkaren igenom henne.
    Och då visar det sig att hon ha ett knäppande ljud i ena höften, och ska nu få remis och röntka höften.
    Någon mer?

• Svar på tråden Knäppningar i höften
  • Flickan Gud Glömde

Jag har själv det. Det beror på förlite ledvätska i höften.
    Men jag är iof inget barn men...

• Hitta Nemo

På 2-månaderskontrollen på bvc så tyckte läkaren att det knäppte i höften på min dotter, hon var lite osäker men skickade remiss i alla fall. Vi har fått tid på röntgen och ortopeden på tisdag i nästa vecka för uppföljning. Tycker att det är konstigt att de inte upptäckt det tidigare då hon är läkarundersökt två gånger på BB.

• Ekan 86

Jätte konstigt, och dom sa visseligen att det inte behövde vara något men att dom ville kolla upp det. Hon hade inga knäppnigar på förra läkarkontrollen. Men tycker det är konstigt att det bara kommer nu då.
    Men men.

• Hitta Nemo

På min dotter så tyckte läkaren först att det knäppte vid undersökningen på tvåmånaderkontrollen, men sedan när hon kände igen så knäppte det inte. Vi fick därför komma tillbaka till bvc 2 veckor senare och då knäppte det men hon var lite osäker på om det var höften eller knät.
    De skickade remiss till röntgen och ortopeden som ringer upp efter bara 3 dagar och erbjuder en tid efter ytterligare 11 dagar. Jag blev förvånad över hur fort det gick.

Jag hoppas verkligen på att det inte är något fel med henne men det är ju klart bättre att de kollar en gång för mycket än en gång för lite.

• Ekan 86

Tack, känns skönt och prata med någon son har det lika. Man blir ju lite små nojig, även om det som läkaren sa att det inte behöver vara något och att det bara är en rutin sak att skicka det vidare.
    Hör gärna av dig sen när ni kollat upp det, hur det låg till. Så hoppas jag att dom hör av sig så snabbt som möjligt om en tid så man kan få det kollat.

• Joline och Alexandra

När dottern föddes genom kejsarsnitt pga att hon låg i säte var dom osäkra om det knäppte då fick hon ha en skena som gjorde att höften låg rätt i 3 veckor + dubbla blöjor i 2veckor efter. Nu när hon blev 6 månader var vi på röntgen för att säkerhetskolla å nu visade det sig att höften inte utvecklat sig som den ska så nu ska hon få ha skena i minst 3 månader ska till ortopeden på tisdag.

hoppas att det inte är något med era döttrar...
    lycka till!

• Joline och Alexandra

glömde säga att om det skulle vara så var glada att dom inte är äldre, bättre dom fixar det med en gång innan dom blir större, känns jätte hemskt nu när dottern ålar å sitter själv osv, vem vet hur mycket hon kan göra det efter tisdag när hon ska få den.

låter väldig negativ men som sagt hoppas att det inte är något med era...å i slutändan är det positivt så de inte märker det när de är äldre å går

• Ekan 86

Usch fy va trist.
    Hur har det gått, ha det blivit bättre?
    Jo dom säger ju de dom som varit utsatta för det, även läkaren att det är bättre att det fixas nu när dom är så små än att dom bli äldre och mer medvetna om det.
    Hoppas verkligen att allt gått bra för er, vi väntar fortfarande på att få en tid.

• Zsarah

Det kan vara höftledsluxation,min dotter hade en mild sort av detta och behövde ingen skena:)

• Joline och Alexandra

Nu har dottern skenan går väl sdär, hon är ju van att kunna röra på sig, så hon är inte på sitt bästa humör. hoppas att det går bra med din dotter och att det inte är nån fara.

• Joline och Alexandra

Glömde skriva att dom kommit fram till att min dotters höft inte utvecklats som den skulle på ena sidan men den "knäpper" inte längre.

• jonsson80

Hej!
    Vår dotter nu 3 år har behandlats för höftledsluxation i två omgångar under en tidperiod på 1,5 år. Hennes höfter knäpper trots att hon är färdigbeh, vad detta beror på kan ej ortopederna svara på. Fenomenet finns hos gammal som ung, kan vara att det bildas vaccum (stavning?) i höftleden som släpper vid rörelse och då knäpper det till. Enda förklaringen dom kunde ge oss, inte farligt.
    Lycka till med lillan!

Svar på tråden Knäppningar i höften