• SommarSvalan

Föräldrapenning och arbetslös??

Jag är arbetslös, och är i vecka 6.. men börjar ändå tänka väldigt mycket på kommande ekonomi..
    Jag jobbar bara vid behov på lite förskolor och så.. men jag har ändå typ bara 8500 kr ut i månaden nu.

Kommer jag få ÄNNU mindre sen? Jag kommer ju inte klara av att leva på mindre, speciellt inte med ett barn att ta hand om.. Oroar mig jätte mycket.

Finns det någon mer som är arbetslös som har några råd? Finns det några speciella bidrag att söka eller så? Visst har pappan (min sambo) en inkomst också, men det går ju inte att leva på EN.

Hjälp snälla! Vart kan man vända sig?
    Och vad grundar dom föräldrapenningen på?
    Jag ska föda i juni 2009 om det är till ngn hjälp i uträkningen.. :)

• Svar på tråden Föräldrapenning och arbetslös??
  • Malllis

Beroende på hur mycket du har jobbat innan så räknas SGIn ut efter det. Kommer du däremot inte upp till att få någon inkomstberäknad SGI så får du 160kr (tror jag det är) om dagen.

• SommarSvalan
    Malllis skrev 2008-10-15 15:51:46 följande:
    Beroende på hur mycket du har jobbat innan så räknas SGIn ut efter det. Kommer du däremot inte upp till att få någon inkomstberäknad SGI så får du 160kr (tror jag det är) om dagen.
    Men när räknas det som jobbat innan då? 2007? 2008? 12 månader innan BF? 12 månader innan nu?
  • lillynea

A-kassa och SGI (sjukpenninggrundande inkomst) räknas på olika sätt. Jag har alltid haft högre SGI än a-kassa. A-kassa är räknat på vad du har tjänat, SGI på vad du skulle ha tjänat om du jobbat.

• Malllis

Jag kommer inte ihåg riktigt, men kolla på FK:s hemsida så kanske du får lite klarhet i det. Jag vet att när jag sökte FP så lämnade jag in papper för det senaste två åren, men nu var detta snart två år sedan och jag vet inte om reglerna ändrats.

• pussgurkan86

bättre om du ringer till fk för dom kan säga till dig vad du ska göra. Alla fall är inte likadana.

• Flicka88

FP beräknad på det man jobbat det senaste 6 månaderna innan beräknad förlossning. Lägsta ersättningen är på 180 kr/dag innan skatt.

• SommarSvalan
    lillynea skrev 2008-10-15 15:56:08 följande:
    A-kassa och SGI (sjukpenninggrundande inkomst) räknas på olika sätt. Jag har alltid haft högre SGI än a-kassa. A-kassa är räknat på vad du har tjänat, SGI på vad du skulle ha tjänat om du jobbat.
    Okej.. För nu har jag låg a-kassa.. jag är nere på 65% ersättning.. och jag har tolkat det som att jag får 80% av mina 65%, vilket är typ NADA.. det känns ju sådär faktiskt..

ska ajg däremot skicka in för de senaste 2 åren så ligger ajg ju bättre till då jag jobbat i princip hela tiden, blev arbetslös i juli...

ringde fk idag, men hon sa till mig att inte bry mig om det förrens det blir aktuellt längre fram. tyckte det va ett märkligt svar då man gärna vill kunna planera lite.
  • SommarSvalan
    Flicka88 skrev 2008-10-15 15:58:19 följande:
    FP beräknad på det man jobbat det senaste 6 månaderna innan beräknad förlossning. Lägsta ersättningen är på 180 kr/dag innan skatt.
    men jisses... 180 kr / dag innebär ju max 3000 i månaden efter skatt?? det är ju inte rimligt.
  • pussgurkan86

du kan gå in på fk hemsida och beräkna föräldrarpenning utan e-leg. Där får du på ett ungefär hur mycket du kommer att få.

• Flicka88

Så sa i alla fall fk till mig. det blir runt 4000 om man tar ut för fulla veckor.

Svar på tråden Föräldrapenning och arbetslös??