premis=gnällig?=
är premisar gnälligare än barn som inte är det>?hur har du upplevt>>>?
är premisar gnälligare än barn som inte är det>?hur har du upplevt>>>?
Jag kan inte säga att min Lucas skulle vara mera gnällig. Han är mycket lugnare än de flesta andra barn som inte är prematurer. Han är född v 31+6 och det kan kanske vara skillnad på vilken vecka de är födda i.
Min son är född v. 24. Det första folk kommenterar är hur lugn och glad han är. Han gnäller högst 1 gång om dagen (när han är trött), så det är jag tacksam för.
Imponerande hur folk ser på "premisar". Bara för att de råkar vara tidigt födda betyder inte att de är aliens. De är precis som vilka barn som helst....förstår inte varför allt skulle vara annorlunda för.
Har säkert "feltolkat" TS men är bara trött på människors kommentarer till de som har barn som kom tidigare än beräknat. Var helt enkelt tvungen att skriva av mig lite...=) Min dotter är förtidigt född (32+5) så jag vet hur det är att få "idiot" kommentarer och har börjat tröttna på det.
...Heh, och nej, jag tror inte att premisar är gnälligare än "vanliga" barn.
Sonen kom 8 veckor för tidigt och han har hittills varit tystare och lugnare än dom andra! Vet ej varför men har man 4 sen innan så är det en befrielse med en kille som är lugn som en filbunke.
Njet. Ända sen M kom hem så har jag fått höra från alla håll och kanter hur lugn, avslappnad och harmonisk han verkar. Visst, han skriker när han ska somna och inte vill det och testar stämman för allt han är värd ibland, men absolut inte mer än något annat barn.
Sen att han har varit lite smågnällig under september, det har nog mer att göra med att han pressade fram 6 tänder mellan 3 sept och 8 okt. Det kan nog till och med få en vuxen människa att tycka att livet är bra jobbigt...
Orsaken till att premisar KAN vara gnälligare är att i alla fall extremprematurerna har ofta lite problem med magen. Det visar sig spec. på kvällarna. Vår lille son (född 27+5) är rätt hopplös på kvällarna trött och hungrig, men inte fruktansvärt farligt.
aldrig hört att de skulle vara gnälligare som ts menar antar jag, däremot säger många som arbetar med pramaturer att de ofta är lite knorrande alltså lite oroliga eller har bara ett lite knorriga ljud för sig..
men inte gnälliga= missnöjda
Håller med om de som skrivit att prematurer kan ha lite mer problem med magen och därför knorrar lite mer.
En hemsnickrad teori om varför de däremot upplevs som lugnare (min son är väldigt lugn och harmonisk av sig) kan vara att de har suttit så mycket känguru att de har en trygg anknytning till föräldrarna!?Jag har dessutom burit min son väldigt mycket i sjal.
Kanske helt fel teori, men jag har hittat på den själv
Min dotter har alltid vartt lugn och snäll.Hon är nu 10månader och jag upplever som hon är mer gnällugare nu än andra barn..jag vet inte....kanske jag inbillar mig...vill bli bren hela tidne
All personal på Neo pratade ofta om att prematurerna är knorrigare än fullgågna bebisar, även efter att de passerat bf.
Och precis som de andra mammorna skrivit så är det typiskt för dem att få krångliga magar. Min lilla kille född v26+6 är nu två och en halv månad och börjar närma sig sitt bf, han knorrar inte lika mycket nu som tidigare men bökar, stånkar och kinkar en hel del istället och det beror på hans lite krångliga mage. Han har ett litet trumpetande ljud för sig när magen krånglar extra mycket. Efter att ha bajsat och blivit av med lite gaser så är han betydligt gladare och är allmänt nöjd med tillvaron. Magen gör dock även att han inte alltid sover så tungt som han behöver och då blir han genast lite mer gnällig eftersom han är övertrött.
Jag pratade med läkaren om hans knorrighet gnällighet så sent som i torsdags och han rekommenderade semper-droppar.
Minstingen är född i v.31+0 och jag har aldrig upplevt henne som gnälligare än hennes två äldre syskon - snarare tvärtom en lugnare o mer harmonisk tjej får man leta efter
Däremot hade hon under de första veckorna ett speciellt läte som dom på neo kallade "prematurknorr" men det var ju knappast något gnällande utan mer som en katt som spann
Jamen 10 månader och förtidigt född! Kan ju faktiskt vara så att hon gått in i separationsfasen??
hej! neo är född i v 24 och alla säger att han verkar vara såå lugn och harmonisk vilket inte alltid är helt självklart när man är så extremt förtidigt född. sover bra på nätterna sover 12 timmmar i sträck aldrig nått gnäll alls. känns såå underbart att han mår bra och är så nöjd med livet finns inget mer tillfredsställande...