Att avliva eller inte???
Vår familjehund som bor hos mina föräldrar blir bara sämre och sämre. Hon är en Schäferblandning och är 13 år.
Läget för henne i dag är att hon har blivit väldigt svag i sina bakben. Vi märker inte att hon har ont men hon är väldigt svag. Har jättesvårt att komma upp i bilen och halkar lätt på golven hemma. Vi tror att svagheten i bakbenen kommer ut av nervinklämningar i ryggraden och detta skulle i så fall även förklara varför hon börjat "bajsa på sig". Hon verkar inte kunna hålla sig längre och inte känna när det kommer.
Det är inte alltid hon vill gå ut men ibland vill hon och kan då gå ganska långt. Hon är fortfarade glad och "pigg", sugen på "godis".
Min bror har nyligen skaffat en liten hundvalp och de busar tillsammans och verkar ha jättekul.
Hon är även döv.
Detta är hennes status idag och nu till frågan, när tycker ni att det är dax att avliva en hund?
Jag kan inte vara objektiv när det gäller min egen hund och det känns hemskt. Har alltid sagt innan att när en hund inte kan vara hund längre är det tid men... Har ju väldigt svårt att tänka mig dagar utan Ebba men det viktigaste är ju att hon har det bra. Vi ska till vetirenären nästa vecka för en bedömning men jag vill gärna höra vad ni tycker. Berätta gärna om era erfarenheter kring detta om ni har några.