• Ninfa

Jobbar du som bildhanterare/redigerare?

Jag vill veta allt du har att säga! Funderar på att utbilda mig till något inom denna genre och vill gärna veta allt du har att säga!!!
    Tack på förhand

• Svar på tråden Jobbar du som bildhanterare/redigerare?
  • k girl

Jag är journalist men har jobbat på tidning som redigerare. Jag vet inte om det är riktigt sådan redigering du tänker på? Det är riktigt riktigt roligt, lite småstressigt, mycket att tänka på och en del pill.

Jag har journalistutbildning i grunden.

• Ninfa

Jag tänker på redigering av bilder i allmänhet. Jobbade du med det? Eller du menar redigering av texter?
    Skulle kanske varit tydligare med vad jag menade

• MarsMamma2009

Jag jobbar som redigerare och redigerar reklamfilmer, men jag har även ett eget företag där jag främst sysslar med informationsfilmer. Det är hur kul osm helst! Jag trodde aldrig att jag skulle kunna "nöja mig" med att sitta vid en dator hela dagarna för jag begöver arbeta med något kreativt. Men att jobba som redigerare är oerhört kreativt - för hjärnan. Jag läste Medie- och Kommunikationsvetenskap på högskolan i Halmstad med inriktning på medieproduktion, men jag tror att du kan lära dig minst liak mycket om inte mer på någon folkhögskola. På högskolan så tvingas man ju läsa en hel del annat som man inte ärdett dugg intresserad av, plus att det är på tok för mycket teori för min smak. Men det har ju lett till mitt yrke, så helt bortkastat var det ju inte. Fast de flesta som jobbar på migg jobb kommer faktiskt direkt från gymnasiet efter att ha läst media där. Fast det är nog inte så vanligt, att företag anställer enbart gymnasiekompetens. Hoppas du blivit lite klokare! :)

• k girl

Att jobba som redigerare innebär att man jobbar med tidningslayouten på en dagstidning. Man hanterar bilder, text, sätter rubriker, mellanrubriker och skriver bildtexter och gör tidningssidorna färdiga för tryck.