• Ninfa

Jobbar du som bildhanterare/redigerare?

Jag vill veta allt du har att säga! Funderar på att utbilda mig till något inom denna genre och vill gärna veta allt du har att säga!!!
    Tack på förhand

• Svar på tråden Jobbar du som bildhanterare/redigerare?
  • k girl

Jag är journalist men har jobbat på tidning som redigerare. Jag vet inte om det är riktigt sådan redigering du tänker på? Det är riktigt riktigt roligt, lite småstressigt, mycket att tänka på och en del pill.

Jag har journalistutbildning i grunden.

• Ninfa

Jag tänker på redigering av bilder i allmänhet. Jobbade du med det? Eller du menar redigering av texter?
    Skulle kanske varit tydligare med vad jag menade

• MarsMamma2009

Jag jobbar som redigerare och redigerar reklamfilmer, men jag har även ett eget företag där jag främst sysslar med informationsfilmer. Det är hur kul osm helst! Jag trodde aldrig att jag skulle kunna "nöja mig" med att sitta vid en dator hela dagarna för jag begöver arbeta med något kreativt. Men att jobba som redigerare är oerhört kreativt - för hjärnan. Jag läste Medie- och Kommunikationsvetenskap på högskolan i Halmstad med inriktning på medieproduktion, men jag tror att du kan lära dig minst liak mycket om inte mer på någon folkhögskola. På högskolan så tvingas man ju läsa en hel del annat som man inte ärdett dugg intresserad av, plus att det är på tok för mycket teori för min smak. Men det har ju lett till mitt yrke, så helt bortkastat var det ju inte. Fast de flesta som jobbar på migg jobb kommer faktiskt direkt från gymnasiet efter att ha läst media där. Fast det är nog inte så vanligt, att företag anställer enbart gymnasiekompetens. Hoppas du blivit lite klokare! :)

• k girl

Att jobba som redigerare innebär att man jobbar med tidningslayouten på en dagstidning. Man hanterar bilder, text, sätter rubriker, mellanrubriker och skriver bildtexter och gör tidningssidorna färdiga för tryck.

På tidningar är det så att det är fotograferna som sköter all bildredigering. Det kan vara bra att veta när du funderar över arbetsmarknaden.

• Ninfa

Tack för svar!
    jag älskar att leka i photoshop och liknande men undrar lite om man kan överföra ett intresse till att ha det som heltidsjobb!
    Jag läste media på gymnasiet som en fristående kurs och tyckte det var riktigt riktigt roligt!
    Hur ser arbetsmarknaden ut? Lätt att få jobb?

• MarsMamma2009

Nej verkligen inte. Jag har iof fått jobba ganska snabbt, det tog ca 3-4 månader efter att jag var klar med skolan innan jag fick jobb, men man får ju offra en del för jobbet, jag veckopendlar numera till mitt jobb och är bara hemma hos killen på helgerna. Det är inte så kul när man är fem månader gravid, men vi får ju vara tillsammans igen när jag går på mammaledighet, och tillslut planerar vi att flytta dit mitt jobb ligger. Det handlar helt och hållet om kontakter och tur tycker jag, jag hade båda delar, en kontakt som visste att de sökte nya redigerare på hennes jobb, så jag fick det! Men det kan som sagt vara svårare, som med alla andra eftertraktade jobb antar jag. Det är ju större konkurrans i storstäderna också, men å andra sidan fler jobb-möjligheter. Photoshop är kul! Jag går just nu en distanskurs på JKPGs högskola som är helt Internet baserad, jag rekomenderar den verkligen, sista ansökan till vårterminen är idag... :) Den jag går är på kvartsfart (eller är det åttondelsfart? minns inte), vilket innebär att jag har över ett år på mig att göra klart en 7,5p kurs. Man lär sig väldigt mycket, även om man kan en del sedan tidigare. Jag tycker du ska gå in på Studera.nu och söka dig fram med hjälp av sökord (tex redigering, bildbehandling osv)och se vad det finns för utbildningar och vad du kan bli efter att du gått dem. Lycka till!

• En glad tjej

Jag jobbar på tidning men som originalare/formgivare och vi har en grupp som behandlar bilder. I nuläget läggs de jobber mer och mer ut på oss, bildgruppen ska mer och mer koncentrera sig på att fotografera istället.

Svar på tråden Jobbar du som bildhanterare/redigerare?