• Leaaa

har fått en knöl (ganglion) i handleden...

idag kom jag så äntligen iväg till en läkaren som fått titta på den knöl jag länge haft i min handled. Han tror att det är en ganglion, allså en blåsa fylld med geleliknande vätska av nått slag. Nu så ska jag göra ett ultra ljud och sen träffa en ortoped. han paratade om kortisonsprutor som man sprutar in i handleden och om en eventuell operation.

någon som haft nått sånt? opererat bort nån sån? han sa att man också ska undvika å pilla där men att det i vissa fall är den ända utvägen. Lite läskigt är det men jag är lättad att det inte var nån annan knöl.

Behöver bara få veta lite mer om den nu...

• Svar på tråden har fått en knöl (ganglion) i handleden...
  • Jagbyttenick

Jag har en likadan, den har besvärat mig i flera år innan jag i höstas gick till läkare, men nu i somras upptäckte jag att den har försvunnit av sig själv!!! Tyvärr har jag fortfarande ont så jag får väl söka hjälp igen. Dessutom har de två års kö på sjukhuset här...

• Jagbyttenick

Äsch, postade för snabbt Så Leaaa, om du har tur så försvinner din knöl av sig själv också!

• meic

jag har också haft en i handen som försvann av sig själv på ett par veckor om jag inte använde handen. pappa hade en på handleden som var stor som en halv tennisboll!! den fick han kortisonsprutor i och så försvann den

• Tjorvelina

Hej Leaaa!

Jag hade en sån ovanför foten o den gjorde jätteont troligtvis så uppkom den efter jag skrapat upp foten.
    Och jag hade maximal otur o en klantig läkare. Var till distriktsköterskan på en mån, eller tis o dom hämtade bedövning  på vc dom hade en läkare där för det var den dagen hon varv där för bvc. o dom skar upp den men hon hade inte grejor o ta bort det då hon såg att det var ven cysta. Fick gå med det så till torsdagen o då tog hon bort den o sydde ihop med den grövsta trååd hon hade fast det var på väg o bli infekterat. Fick jätteont på kvällen o natten o var alldeles röd. Så jag gick till distriktan igen o dom fixade en ny tid samma dag på vc sköterskorna kom hem o hämtade mig tillomed.
    Blev inskickad direkt till akuten o blev inlagd på infektion över helgen var rödstrimmig ända upp på låret o 40 graders feber hade fått gula atafolycocker + början till blodförgiftning.Men det gick bra o sen kom den tillbaka o tog bort den igen o sen har den varit borta 11 år sedan.

Och så vitt vad jag förstår så är det väldigt vanligt

Glad att´jag fick Springsteen biljetter!!! 10:e gången den 4/7-08 och den 5/7
  • miie

Jo jag har haft en som jag opererat bort. Det var skitlängesen. Det enda jag riktigt minns är att de skulle testa något nytt sätt att göra bedövning. Var lokalbedövning i armen. knölen satt vid handleden.

De gav mig nått lugnande så jag blev helt yr sen frågade de en massa saker under själva operationen som jag inte minns ett dugg vad jag svarade... hmmm...

Nåja.. jag hade haft ont i flera flera år av detta före innan de tog bort den. Efter jag tog bort den så sa de att ungefär var 5:e får tillbaka den igen.. och tyvärr så har jag börjat få ont sådär igen... men vem vet.. det kommer och går lite.

I alla fall gick det bra och nu för tiden syns inte ärret längre heller. Nu för tiden kanske det är helt annan behandling. Det är trots allt nästan 20 år sen... det händer ju mycket...

• Anonym

jag hade på foten dom jag opererade bort i våras.Fick vänta i 1,5 år på operation.Skedde under lokalbedövning och blev sydd med tre stygn efteråt.
    Ganska smärtfritt med andra ord!

• Rosdraken

Jag hade en som enligt läkaren var en av de största han sett.
    De försökte ta bort den med lokalbedövning då den satt på ena handleden antagligen efter att jag bröt den för flera år sen. Det var fruktansvärt bedövningen tog inte riktigt utan de fick fylla på under tiden de höll på. Sen satt roten till ganglionent på ett sätt de inte trot så det var svårare och tog längre tid, och att ligga med en arm utan blod gör ont efter en stund rätt uppenbart, så de fick täcka över såret bäst de kunde och släppa på blodet en stund under operationen, det var den värsta kännslan det stack i hela armen nått hemskt. När jag kom ut sa mamma att hon inte viste vem som var blekast jag eller doktorn. Det var en pärs så när det kom tillbaka ca ett år efter så var både jag och läkaren överens om att jag skulle få bli sövd när de tog bort den. Så det var jag och bortsett från illamående av narkosen.

Nu har det gått 3 år sen den opeatrionen och jag har ett fult ärr på handen och fortfarande smärtor i handleden efter operatioen men den satt så dumt så det får jag nog leva med har haft kontakt med sjukgymnast om det flera gåner.

• Leaaa

Tack för era svar! Pratade med en tjej på mitt jobb som säger att man ska låta den va så länge man bara orkar. Dom brukar säger hon komma tillbaka å man får inte så mycket mindre ont efter man tar bort dom. Jag ska försöka gå med en sådan skena så jag slipper anstränga handleden så mycket. En dag som denna har jag skit ont! Har jobbat massor å han tryckte ju på knölen en hel del så idag har det inte varit kul.

• Firefairy

jag har en liten i vänsterhandled, på "ovansidan" den kommer och går lite, den värker sällan, men när den blir för stor så kan jag inte böja handleden bakåt tillräcklig. då brukar jag trycka på den och så minskar den och försvinner den ett tag igen...

• Leaaa

det verkar som att dom kommer tillbax efter operation. jag har ju börjat få en förslitning på sidan av hela handen för jag använder den fel. jag litar inte på den hand där bulan finns för kommer bulan i kläm på nått vänster så låser sig handen helt.

skönt att dessa blåsor inte är farliga! men fasen va ont jag haft idag! han tryckte å donade med min hand igår. ska nog ta lite alvedon tror jag.

• Pilgrimka

Äsch - hann inte skriva klart...

Min allmänläkare sa att det var de andra han såg på en vecka. Den första hade han skickat till operation, men han sa att han ville testa något först på mig.
    Så han lokalbedövade med gel, tog en spruta med rejält tjock nål och stack in den och drog ut vätskan innefrån.
    Han sa att han prövat på en annan med en smal nål och att det inte gått bra.
    Mitt ganglion har aldrig kommit tillbaka.

Fråga din läkare om han törs testa. Det tog max en minut

• Pilgrimka

läste mimsans länk nu.
    min läkare sprutade inte in någon cortison och jag hade heller ingen skena.

• Rosdraken

De kommer tillbaka om de inte tar bor hela så fick jag det förklarat. Sen ska man inte gå med dem för länge för de kan nämligen bli canser i dem med tiden. Så dumt att chansa tycker jag i alla fall, mitt har inte kommit tillbaka efter andra gången men då gjorde de ju det mera ordentligt.

• Leaaa

Pilgrimka, min läkare pratade också om att suga upp innehållet ur den men allt beror på hur stor den är. han sa att dom inte gör nått förän dom tittat på bilderna. sen så sa han att en ortoped skulle ta ställning till det hela.

jag vill gärna inte in där å rota för jag e livrädd men å andra sidan bara jag slipper bli nersövd så kvittar det. tack för alla svar nu återstår den eviga väntan till att få komma å göra ett ultraljud.

• Simfot

Jag har ockå haft en ovanpå handleden. Min skolläkare sög bara ut innehållet med en spruta, vilket gick skitsnabbt. Jag har inte fått tillbaka den än, och det var kanske 4-5 år sedan. Men har ont i handleden i perioder.

Svar på tråden har fått en knöl (ganglion) i handleden...