• Sara och Maja

Ditt bästa recept på guacamole, tack!

Hade tänkt göra guacamole för första gången, men vet inte vad jag ska använda för recept. Det finns väldigt många olika recept om man googlar.

• Svar på tråden Ditt bästa recept på guacamole, tack!
  • vill bli mamma 2009

Äkta mexikansk guacamole har ingen creme fraiche, som många "svenska" recept har. Jag kör detta receptet:
    2 avokados
    1-2 tomater
    0,5-1 gul lök
    salt citronsaft

Mixa avokados och lite tomat och lök. Öka sedan mängden tomat om du vill ha det mildare, eller mängden lök om du vill ha mer bett. Samma med salt och citronsaft.
    Lycka till!

• Mallaco

2 Avocado
    2 dl Cream Freish
    påsen man köper vid tacohyllan med goacamolemix....

Fusk jag vet, men jag tycker den är god

• vill bli mamma 2009
    Svar på #1
    Kanske måste förtydliga mitt recept... Det ska stå "salt" och "citronsaft" som 2 skilda ingredienser, så det inte blir några missförstånd.

vill bli mamma 2009 skrev 2008-10-15 18:33:26 följande:
    Äkta mexikansk guacamole har ingen creme fraiche, som många "svenska" recept har. Jag kör detta receptet:2 avokados1-2 tomater 0,5-1 gul löksalt citronsaftMixa avokados och lite tomat och lök. Öka sedan mängden tomat om du vill ha det mildare, eller mängden lök om du vill ha mer bett. Samma med salt och citronsaft. Lycka till!
  • puma82

Vi kör den svenska varianten

2-3 avocado
    1 creme fraiche
    1röd lök
    1 röd paprika
    citronsaft
    salt

Mosa avocado, blanda med creme fraiche, hacka lök och paprika i bitar beroende på hur "chunky" man vill ha, smaka av med citron och salt.

• Lillfjant

Har ni inte i vitlök?

Jag brukar ta 2 avocados, två pressade vitlöksklyftor och en klick gräddfil eller creme fraiche och kör ihop till en gegga med stavmixern, därefter smakar jag av med lite salt och peppar. Enkelt och gott

• destiny391

Avacado, citronpeppar, pressad citron, myckt vitlok, typ en matsked creme fraiche, och lite salt. Underbar ar den :)

• Cia o krabaten

Avokado
    Tacosås, styrka efter behag
    vitlök
    gräddfil
    Ev salt

Blir superbra med tacosås !

• LindaTosa

Brukar mixa avokado, gräddfil och vitlök och en liten skvätt citron! Så god! :)

Robbie Williams is The King of Pop!
  • MaijaO

Jag kör med mosad avokado, jag gillar inte när guacamolen är för slät. Så blandar jag i finhackad rödlök och paprika, lite lime eller citron så att avokadon inte mörknar, vitlök, chillipeppar och salt. Ibland tar jag färsk spansk peppar eller lite sambal olek istället för chillipeppar.

• aero

avokado
    lök
    vitök
    citron
    salt
    sambal

• TessaS

jag byter citronen mot lime för jag tycker det smakar mycket bättre

• Kenzie

Självutnämnd gucamoleexpert här Till 2 avocado har jag ungefär 1 tomat 1 vitlöksklyfta En kvarts gul lök En liten bit röd chili Citronsaft Salt Peppar jag tycker att guacamole är godast utan gräddfil men den som vill ha en lite lenare smak har i lite gräddfil också.

Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090429
  • trollet2

Spiskummin är ett måste i min guacamole!

Avocado, limesaft, vitlök, chili (blir jättegott med ancho-chili), spiskummin, salt och peppar.

Orkar jag vara riktigt duktig blir det lite tomat och lök också (och färsk chili), men det händer tyvärr inte så ofta.

Om jag har för lite avocado brukar jag dryga ut guacamolen med tacosås.

• annca

2 avacado
    1 stor pressad vitlöksklyfta
    1 tsk sambal oelek
    lite pressad citron
    salt

Mosas ihop med gaffel.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
Svar på tråden Ditt bästa recept på guacamole, tack!