• Anonym

Inga kompisar till vår treåring...

Jag bor i en mindre stad och är inflyttad (inte gått skola här i stan - bott här i 6 år). Min man har bott här längre än jag och vi umgås mest med hans gamla kompisar. Vi har en pojke på tre år, och problemet är att vi har inte några vänner som har barn i samma ålder. Vi är lite "äldre" han 45 och jag 38, så de flesta av våra kompisar har äldre barn. Jag har själv lite svårt att få vänner "på äldre dar" - det var mycket lättare när man var yngre. Nu har alla nog med sitt och har sina gamla vänner känns det som. Speciellt när man kommer utifrån och inte har några gamla klasskompisar etc. Jag känner så dåligt samvete för vår pojke. Han fyller tre snart och vi har inga att bjuda på kalas. Han går på dagis, men jag har aldrig hört att nån bjudit på kalas där och jag vet inte vilka vi skulle bjuda i så fall. Väntar mig ingen lösning här, men tänke höra om det finns nån som är, eller har varit i samma situation?

• Svar på tråden Inga kompisar till vår treåring...
  • Anonym

ett barn som är 3 år behöver inga kompisar . Det räcker med dom på dagis. Vid 5 år ca kommer förfrågningar om kompisar o då har han säker nån favorit på dagis . Han är glad om mamma o pappa är med o leker

• Jenny26

Kanske ni kan var först med att bjuda på kalas
    Är dom många barn på hans avdelning, är det några han pratar mycket om osv?

♥ Ebba, världens underbaraste flicka ♥
  • Anonym

Håller med de behöver inte kompisar i den åldern, de kan vara kompis med mormor/farmor och så. Och dagis det räcker.
    Projektera inte din oro på ert barn om det det kommer!
    Prata istället om vad han gör på dagis och prata om ALLA kompisar på dagis och vad de heter.

• Cocarola

När vår son fyllde 3 år så var vi de första på hans dagis som bjöd in hela dagisgruppen på kalas, men allt fler har gjort detsamma. Ett jättebra sätt att få kontakt med de andra föräldrarna, och kanske ett första steg till att lära känna lite nya vänner?

Har man väl etablerat kontakt med de andra föräldrarna så är det lättare att fråga om man ska göra följe till parken efter dagis nån gång, eller om barnet + föräldern vill följa med hem och fika & leka. Har barnen varit hemma hos varandra tillsammans med sina föräldrar lite grann så känner de sig tryggare att följa med hem själva och leka när de kommer upp i 4-5-årsåldern.

När man känner några barn och föräldrar bättre så finns även möjligheten att hjälpa varandra i nödlägen, tex om man måste jobba över el dyl. Eller turas om att ta med barnen på kör, jympa osv när det börjat bli intressant.

Roligt för både föräldrar och barn med nya vänner!

Svar på tråden Inga kompisar till vår treåring...