• väntar i Kina kön

Vad kan min hund ha i öronen?

Har just slutat klippa min pudel och när jag började med öronen så kände jag att de luktade lite illa och var varma. Det ser ut som att de är torra och flagnor i öron snibbarna (insidan) sen när jag skulle klippa ovansidan av öronsninbbarna så ser jag att det ser ut som massor av små, små flagnor som typ miljontals små ägg men jag ser ingenting som rör på sig.

Någon som har tips vad det kan vara`

Finns bara kring öronen. Hon har problem med allergier och sen när jag skulle klippa kring klora så är de ochså lite svullna kring klofalsen och det är som en hinna på en del av klon. Gissar på svamp eftersom det går bort när jag skrapar med nageln. Lite tjockt och typ grått. Kan det vara en svamp infektion?

Ska försöka få tid till vetrinären nästa vecka? Bor på landet och det kommer bara en gång i veckan.

• Svar på tråden Vad kan min hund ha i öronen?
  • Zelmilainen

det där med öronen, det kan inte vara öronskabb då? *gissar hej vilt* men d va d som slog mig först.

• EttElaktTroll

Öronskabb
    Symtom
    Djuret kliar sig i öronen. När man rensar örat får man upp ett rikligt brunsvart vax.

Tittar man med ett förstoringsglas kan man se små vita skabbdjur som rör sig.

Det är viktigt att djuret blir behandlat, då det kan ge öroninflammation.

• Zelmilainen

vår ena katt fick öronskabb, men vi fick utskrivet till båda katterna och hunden eftersom det lätt smittar över speciellt katter emellan, emn även kunde göra det till hund. det var någon form av droppar vi skulle ta i nacken på dem vid ett enda tillfälle. smidigt.

• väntar i Kina kön
    EttElaktTroll skrev 2008-10-16 00:17:09 följande:
    ÖronskabbSymtom Djuret kliar sig i öronen. När man rensar örat får man upp ett rikligt brunsvart vax.Tittar man med ett förstoringsglas kan man se små vita skabbdjur som rör sig.Det är viktigt att djuret blir behandlat, då det kan ge öroninflammation.
    Finns djur utan för örat, typ på ovansidan av öronsnibben? Ser inte ut att röra sig och det är massor av vitt....

Kommer inte ut någonting bara vax från örat
  • blivande mamma 24
    EttElaktTroll skrev 2008-10-16 00:17:09 följande:
    ÖronskabbSymtom Djuret kliar sig i öronen. När man rensar örat får man upp ett rikligt brunsvart vax.Tittar man med ett förstoringsglas kan man se små vita skabbdjur som rör sig.Det är viktigt att djuret blir behandlat, då det kan ge öroninflammation.
    men om hunden inte kliar sig men när man gör rent så e det brunsvart , kan det också vara skabb?
  • EttElaktTroll

Har inte en aning. Kan säkert variera men ngn gång börjar det säkert klia. Kan ju vara en infektion eller öroninflammation oxå, men dom brukar nog skaka på sig rätt mycket vid alla dessa sjukdomar. Är huden röd och/eller irriterad?

• blivande mamma 24
    EttElaktTroll skrev 2008-10-16 00:43:49 följande:
    Har inte en aning. Kan säkert variera men ngn gång börjar det säkert klia. Kan ju vara en infektion eller öroninflammation oxå, men dom brukar nog skaka på sig rätt mycket vid alla dessa sjukdomar. Är huden röd och/eller irriterad?
    nä han e varken röd eller irriterad , ja brukar torka hans öron när han har duchat o det e då det här bruna kommer.
  • EttElaktTroll

Men han har inga problem med öronen då? Kanske bara är smuts? Har du provat med VetriDerm Ear Cleaner från apoteket?

• väntar i Kina kön

Min hund kliar sig och är lite rött och luktar illa och hudflagnor på inner öronlapp och massor av vitt som små ägg på ovansidan eller kanske mjäll svårt att se

• väntar i Kina kön

Jag ska prova kådsalva som ska vara bra till djur men det lägger jag inte in i örat utan på örat så får vi ser.

• väntar i Kina kön

Hjälp! Nu har min andra hund ochså likadant i örat, måste vara smittsamt och säkert öronskabb. Finns det någonting man kan prova själv?

• Hon o Han

TS jag hade gått till vet med det tror det är skabb eller nån rekation på något (utbildad djursjukvårdare)

Blivande mamma 24, det är väldigt vanligt att hundar har lite smuts i öronen, speciellt dom med mycket päls eller uppåtstående öron, du ska tvätta så lite som möjligt och vara försiktigt när du rengör annars kan du irritera öronen, ta en bommulstuss med ljummet vatten det är det bästa, ingen tvål eller specialmedel det kan snarare ha motsatt effekt. Lycka till !

• EttElaktTroll

Men om det ä mycket vax och smuts som täpper igen är det bästa att köpa ett medel som löser upp allt, för det kan bildas mycket bakterier både i och under vaxet. Särskilt viktigt är det att det är rent innan man ska behandla med medicin mot tex öroninflammation.
    Men lite smuts är så klart inte farligt...

• Hon o Han

om det är riktigt smutsigt kan man köpa en speciell öronrens hos vetrinär alt välsorterade djuraffärer. som man häller i örat gruggar på utsidan av örat så det riktigt hörs. hundarna brukar inte uppskatta denna behandling men den funkar. låt vara nått dygn sen torka med vatten o bommul så vätskan hinner verka o rena :)

• nean82

Kanske är svamp. Vet ej om någon skrivit det tidigare. Hoppas vovven blir bra snart.

• väntar i Kina kön

Tvättade hundarna med såpa(ej in i örat) men i öronlappen och allt försvann. Så jag håller ett koll på dem ifall att det kommer tillbaka.

Svar på tråden Vad kan min hund ha i öronen?