• Fru Rosenlöf

Vaknar så tidigt

Hej, jag har en son på 6½ mån. Han har sovit hela nätter i snart 2 månader. Han somnar runt 18-19 tiden och sen sov han till 6 på morgonen. Men dom senaste dagarna har han vaknat 4-5. Vad har hänt. Han som sov så bra. Han sover i eget rum sen han var 4½ mån. Och det går jätte bra. Han har även sen dess inte ätit något på natten. Vi har lyckats få han att somna om nån timme men varför vaknar han så tidigt just nu? Han har aldrig sovit längre än 7 på morgonen, kan inte somna om efter kl 7. Sen sover han igen runt 9-10. Då sover han kanske 1½-2 timmar. Sen är han vaken 2-3 timmar. Sen vill han sova 1-2 timmar till. Tacksam för svar.

• Svar på tråden Vaknar så tidigt
  • santanas

Vissa perioder blir oroligare för barnen speciellt om de är i en tillväxtfas eller i en utvecklingsfas, tex lär sig vända från rygg till mage och tvärtom eller börjar krypa eller annat. Det brukar rätta till sig. Sen kommer en period runt 10 mån med plus eller minus då de börjar drömma och kan vakna gallskrikandes utan anledning.

Grejen är ju den att din son har ju sovit runt 10 timmar då han vaknar och det kan säkert vara lite svårare att somna om eftersom han nästan är utsövd då.

• mamma till Leon

Hej!
    Jag har för mig att sömnbehovet minskar lite vid ca 7 mån. Låter som om han minskar det själv-genom tidiga mornar. Kan du inte försöka minska dagssömnen till exakt 1 1/2 timme på fm och kanske samma eller 1 timme på em (beroende på hur länge du vill att hans nattsömn ska vara.) Vi har just haft en sådan jobbig period oxå. Här berodde det inte på minskat sömnbehov utan som santanas skriver utvecklingsfas. Det har hänt mycket på en gång och plötsligt när det funkar att krypa, ställa sig upp mm blev sömnen bättre igen av sig själv.
    Hoppas det blir bättre snart!

• Fru Rosenlöf

Tack för svar..och tips..

Svar på tråden Vaknar så tidigt