• molly 81

Klippa tungbandet...

Hej!!

Har en dotter på ett halvår. Hennes tungband är fäst direkt på tungan vilket resulterar i att hon inte kan räcka ut tungan och det är förmodligen därför vår amning inte kom igång riktigt.

Har nu fått tid till öronkliniken för en koll och eventuellt ett klipp.

Ni som har barn med klippta tungband, hur gick det? Hade de mycket ont? Sövdes de? För nu pratar de om att lokalbedöva och sen göra klippet.

Tack på förhand!

Emma

• Svar på tråden Klippa tungbandet...
  • coerulea

Hej
    Vår lille kille hade också kort tungband, men det upptäcktes redan när han var några veckor. De klippte det utan lokalbedövning. Han blev nog mest rädd för läkaren som rotade i hans mun och skrek lite, men man har tydligen inte någon känsel i den sena som klipps. Han skrek precis efteråt, men lugnade sig väldigt snabbt. Om barnet är större, som din flicka så kanske det är bäst att bedöva eller söva.
    De rekommenderade att klippa eftersom hans tungband var jättekort så han inte skulle kunna räcka ut tungan.

Min amning fungerade inte heller. Efter klippet skulle det kanske gått, men då hade han redan vant sig vid flaskan.
    Lycka till!

• Betram

På vår kille klippte dom tungbandet på bb när han var någon dag gammal (utan bedövning). Dom klippte det för dom trodde att amningen skulle funka efter det, men det blev inte bättre för det. Han var helt enkelt för "lat" som dom sa.

• molly 81

Ellen blir snart sex månader.

Jag sa till om detta redan på BB. Men en bark sköterska sa att hon såg att bebisen tog tag. Dag nio hade Ellen gått ner till sin födeslevikt igen. Efter den obligatoriska nedgågnen och uppgången. Jag tror lite att det var därför amningen inte kom igång.

De sa att de klipper under lokalbedövning. Men hur sören hålla fast en livilig baby?! Kanske inte en regelrätt sövning men lite lugnande i kroppen hade nog hjälpt..

• LAV0LINA

Vet att brorsan fick sitt tungband klippt när han var liten. Lokalbedövning, men om dom sprattlar mycket kanske dom ger nått lugnande. Men dom söver nog inte.
    Min bror har fått klippa ytterligare några gånger, nu senast för ett par år sedan (han är 23 nu)

• godishjärtat

De klippte när hon var några veckor, amningen funkade dåligt. de använde lokalbedövning. Jag tyckte det var hemskt, eftersom jag var tvungen att tjuvhålla henne när de grävde i munnen. Hon gallskrek, men det gick jättefort över. Det var nog värst för mig. Barn som har kort tungband får ofta problem med talet senare och det var därför de tyckte det var viktigt, inte bara för amningen.

• molly 81

Jag vet att talet kan bli lidanade, jobbar som förskollärare och har träffat fyra åringar med för kort tungband.. Så jag vill ha det gjort innan hon börjar prata.

Det med att hålla fast dottern, det är nog det som känns svårt. Vet att munnen läöker fort och att det är en övergående smärta, men som sagt att hålla fast och se när de lägger bedövningen är det jag tycker verkar bli tufft..

• AnniPanni

Isabelles tungband klipptes när hon var tre veckor ungefär, utan bedövning. Ett snabbt klipp så var det över, och kanske någon droppe blod. Amningen funkdae adrig för oss heller, men mina bröst var ju redan slarvsylta efter 3 veckors konstant maratonamning.

• molly 81

Skönt att höra att det är fler som inte ammat.. I början tyckte jag det var ok att ge flaska men nu kan ajg bli ledsen över att jag inte ammar.. Men börjar ju kanske förstå att det är dotterns tungband som bråkat...

Hon förösker räcka ut tungan här hemma, men kan inte. Ser sött ut visserligen men hon kämpar så.. Om man tittar bak i munnen på henne, så ser det ut som om hon har "för mycket tunga" förstår ni?

• AnniPanni
    molly 81 skrev 2008-10-16 11:42:16 följande:
    Skönt att höra att det är fler som inte ammat.. I början tyckte jag det var ok att ge flaska men nu kan ajg bli ledsen över att jag inte ammar.. Men börjar ju kanske förstå att det är dotterns tungband som bråkat...Hon förösker räcka ut tungan här hemma, men kan inte. Ser sött ut visserligen men hon kämpar så.. Om man tittar bak i munnen på henne, så ser det ut som om hon har "för mycket tunga" förstår ni?
    Jag märkte en stor skillnad när barn nr två skulle ammas, hon hade nomalt tungband och det var verkligen som natt och dag.
    Isabelle är idag 6 år, henne tungband är fortfarande lite kort, ho kan inte sträcka ut tungen helt o man ser att tungbandet "tar i" men hennes tal är mycket bra så det får vara som det är nu.
  • Minxy

Leo har också kort tungband, men här i Västernorrland klipper dom inte tungbandet förrän efter 1 år. Surt, eftersom det förmodligen var därför han hade svårt att amma i början. Det tog ca 1 månad för vår amning att funka någotsånär och jag hade GRYMT ont i mina blödande bröstvårtor

Han kan inte heller sträcka ut tungan, men här bryr dom sig som sagt inte om det.

Leo kom till oss 16/2
Svar på tråden Klippa tungbandet...