• Suneboll

Köpa digitalkamera tips önskas kring 1500kr klassen

Hur e det med megapixlarna nuförtiden, har de nån betydelse egentligen el vad ska man kolla efter för att få en kamera med bra upplösning och som inte har för mkt funktioner i onödan...nån som kan tipsa om en bra kamera i prisklassen kring 1500kr.

• Svar på tråden Köpa digitalkamera tips önskas kring 1500kr klassen
  • maalin28

köpte en ny DK för en mån sen... Sony 8mpix kosta 1495:- på onoff. grejen med den är att den har en smilefunktion.. innebär att den tar kort när man ler. jättebra när små barn ler lite fort och man inte själv hinner med. Ett tips.. Bra kamera!

• Suneboll

Smilefunktion...hahaha häftigt!!!!

Nån som har någn mer teknisk kunskap????

• Jesspa80

kolla på prisjakt... det är alltid bra, kolla vad folk tycker om kameran, det är bra sätt att se om den är bra...tycker 50 pers att det är en bra kamera är det säkert det också!
    megapixlar har inte så mycket med hur bra en kamera är så stirra dig inte blind på det!

• Suneboll

ja, prisjakt har jag kollat runt lite på, men det finns ju så mkt att man blir helt snurrig ;0)

• inze

Canon Ixus 80 IS är ett mycket bra förslag och en liten och smidig kamera.

En annan Canonmodell som går att få för mindre än 1500:-- är Canon Powershot A590IS. Den är en lite större modell och har fler inställningsmöjligheter än Ixusen men det går ju alltid att använda autoläget.

Är man anhängare av megapixelracet finns ju nu också nya Canonmodeller, bl a PowershotA1000IS och tjejmodellen Powershot E1 båda med 10 mp och de kostar lite drygt 1500:--.

• Frontline

Håller med föregående skrivare , köp dig en Canon Ixus 80 IS så har du en mycket bra kamera den kostar 1660:- med frakt om du kollar på prisjakt.se

• Jesspa80

ah...ser det :) Inga bra länkar där...

Ja, färg på sidan kvittar nog, säkert samma kamera de fotat med ändå... rätt bra sida, kanske inte att köpa från men kika på bilder!

• tainajohanna

Har en Olympus SP-560 UZ och är mycke nöjd med den. Men de kostar cirka 3000kr..

• inze
    tainajohanna skrev 2008-10-18 18:45:20 följande:
    Har en Olympus SP-560 UZ och är mycke nöjd med den. Men de kostar cirka 3000kr..
    Är ju säkert en mycket bra kamera som nu verkar vara ersatt av SP-565 (ca 3500 . Jag är dock lite tveksam till om den modellen motsvarar TS önskemål som inte har för mkt funktioner i onödan......i prisklassen kring 1500kr.
  • Suneboll

Tack för alla era svar...tja man blir helt virrig av alla kameror.
    Nu blev det en helt annan kamera eftersom jag sprang över den för ett mkt bra pris, en Canon powershot S5IS för 3100kr, jag kunde inte motstå ;0) Var ett demoex som såldes ut och jag orkade inte sätta mig in i alla kameror mer....

Verkar ju som om alla kameror nuförtiden har massa funktioner i onödan.

• inze
    Suneboll skrev 2008-10-23 12:09:28 följande:
    Tack för alla era svar...tja man blir helt virrig av alla kameror.Nu blev det en helt annan kamera eftersom jag sprang över den för ett mkt bra pris, en Canon powershot S5IS för 3100kr, jag kunde inte motstå ;0) Var ett demoex som såldes ut och jag orkade inte sätta mig in i alla kameror mer....Verkar ju som om alla kameror nuförtiden har massa funktioner i onödan.
    Det finns ju alltid ett autoläge som man kan använda tills man känner för att testa nåt annat.
    En funktion jag tycker du ska testa är att filma med den. Jag har en S3 och tycker både bild och ljud blir mycket bra + att det går att zooma när man filmar. Dessutom tar den väldigt bra stillbilder oxå
    Tror säkert du blir nöjd med den.
  • Suneboll

ja, autoläget blir det mest...men den är i princip likadan i funktionerna som min förra kamera som oxå var en canon powershot, så man känner igen sig en del. Har inte provat att filma ännu, vi har redan en digital filmkamera...men kan ju vara bra att bara behöva släpa med en pryl ;0)

Svar på tråden Köpa digitalkamera tips önskas kring 1500kr klassen