När betalar man fastighetsskatten?
Enligt mina föräldrar justeras den i sambande med deklerationen, men jag har bestämt för mig att min mäklare sa att man betalar den i början av året?
Enligt mina föräldrar justeras den i sambande med deklerationen, men jag har bestämt för mig att min mäklare sa att man betalar den i början av året?
Den ingår i den ordinarie deklarationen
Ihop med deklarationen, ja.
jahaja... Ni är 100% ? :)
Dåså :) Tack för svaR!
Det mäklaren kanske menade var att den som äger fastigheten den första januari står för hela skatten
Försöker länka till skatteverket:
www.skatteverket.se/funktioner/svarpavanligafragor/privatperson/fastighet/osspfastmenyrsv/privatfastighetsskattfaq/jagharsaltminfastighetifebruari2008forvilkentidskajagbetalafastighetsskattfastighetsavgift.5.dfe345a107ebcc9baf800016087.html
Valkyrian: Den som står som ägare till huset i början av året tar upp fastighetsskatten i sin deklaration. Om en försäljning sker så ska köparen betala fastighetsskatt till säljaren för de månader som är kvar av året.
Liten M skrev 2008-10-16 22:06:03 följande:
Min mäklare sa också att det var så.. att den som köpte skulle ersätta säljaren för de månader de redan hade betalt, men eftersom vårt hus var BR i början av året betalade de ingen fastighetsskattt....
Vi betalade för resterande året nu när vi köpte hus i somras, det var brukligt enl. vår mäklare.
Enligt vår med.