• valkyrian

När betalar man fastighetsskatten?

Enligt mina föräldrar justeras den i sambande med deklerationen, men jag har bestämt för mig att min mäklare sa att man betalar den i början av året?

Det är bara i ett lexikon som lön kommer före möda
  • Svar på tråden När betalar man fastighetsskatten?
  • AnnaGBG

Ihop med deklarationen, ja.

• valkyrian

jahaja... Ni är 100% ? :)
    Dåså :) Tack för svaR!

• AnnaGBG
    valkyrian skrev 2008-10-16 10:52:14 följande:
    jahaja... Ni är 100% ? :) Dåså :) Tack för svaR!
    Ja, jag är 100% säker
  • Liten M

Valkyrian: Den som står som ägare till huset i början av året tar upp fastighetsskatten i sin deklaration. Om en försäljning sker så ska köparen betala fastighetsskatt till säljaren för de månader som är kvar av året.

• Miss Lau

Liten M skrev 2008-10-16 22:06:03 följande:

Om en försäljning sker så ska köparen betala fastighetsskatt till säljaren för de månader som är kvar av året.
    Men är det verkligen vanligt att man gör så? Vi gjorde inte det när vi köpte hus och ingen annan jag känner har gjort det.
  • valkyrian

Min mäklare sa också att det var så.. att den som köpte skulle ersätta säljaren för de månader de redan hade betalt, men eftersom vårt hus var BR i början av året betalade de ingen fastighetsskattt....

Miss Lau skrev 2008-10-17 10:47:26 följande:
    en är det verkligen vanligt att man gör så? Vi gjorde inte det när vi köpte hus och ingen annan jag känner har gjort det.
  • AnnaGBG
    Men är det verkligen vanligt att man gör så? Vi gjorde inte det när vi köpte hus och ingen annan jag känner har gjort det.
    Njäe, det brukar liksom ingå i köpesumman. Man ger oftast inga extra pengar just för skatten.
  • Barbabok

Vi betalade för resterande året nu när vi köpte hus i somras, det var brukligt enl. vår mäklare.

Jag är med parvel
  • valkyrian

Enligt vår med.

wero73 skrev 2008-10-17 14:24:09 följande:
    Vi betalade för resterande året nu när vi köpte hus i somras, det var brukligt enl. vår mäklare.
  • Liten M
    Här är de väldigt vanligt att få göra så om man inte kommit överens om något annat med säljaren. Vi får t ex betala fastighetsskatt för nov å dec till säljaren och det ska betalas samma dag vi skriver de sista pappren
  • Liten M
    valkyrian skrev 2008-10-17 10:56:11 följande:
    Min mäklare sa också att det var så.. att den som köpte skulle ersätta säljaren för de månader de redan hade betalt, men eftersom vårt hus var BR i början av året betalade de ingen fastighetsskattt....
    Här betalar man för månaderna som återstår av året, alltså de månaderna efter att man köpte bostaden. Vår säljare får ju betala sin del(jan-okt) då de är hon som bott där då. Vi kommer att skriva de sistra pappren i slutet av okt och då få tillgång till huset, alltså betalar vi för nov + dec till säljaren då vi skriver de sista
  • valkyrian
    Liten M skrev 2008-10-17 21:14:12 följande:
    Här betalar man för månaderna som återstår av året, alltså de månaderna efter att man köpte bostaden. Vår säljare får ju betala sin del(jan-okt) då de är hon som bott där då. Vi kommer att skriva de sistra pappren i slutet av okt och då få tillgång till huset, alltså betalar vi för nov + dec till säljaren då vi skriver de sista
    Ja självklart, de månader de redan förbetalt menade jag Men som de inte brukar.
  • Tjoflöjt
    Liten M skrev 2008-10-16 22:06:03 följande:
    När man betalade fastighetsskatt angav man själv i deklarationen vilken period man varit ägare till huset, och betalade skatt därefter. Numera är det den som står registrerad som ägare den 1 januari som betalar fastighetsavgift för hela året, så får säljare och köpare göra upp detta själva. Detta system började gälla i år, och märks således på deklarationen för första gången nu i maj. Om du köpte ditt hus tidigare har ni använt den gamla metoden.
  • Kenzie
    Vi gjorde så, de pengarna betalades samtidigt som de övriga.
    Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090429
Svar på tråden När betalar man fastighetsskatten?